لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

چهار ستاره در نیمه‌نهایی اوپن ملبورن


رافائل نادال (راست) و راجر فدرر
رافائل نادال (راست) و راجر فدرر
بازیکنان شماره یک تا چهار جهان با غلبه بر حریفان خود راهی مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا شدند. تنیس آزاد استرالیا اولین گرنداسلم سال محسوب می‌شود. راجر فدرر و رافائل نادال در روز نخست از رقابت‌های یک‌چهارم نهایی و نوواک جوکوویچ به اتفاق اندی ماری در روز دوم، از سد رقبای خود گذشتند.

در رقابت‌های زنان اما کارولینه ووزنیاکی بخت شماره یک رقابت‌ها از دور مسابقات حذف شد. پترا که‌ویتووا از جمهوری چک، کیم کلایسترز از بلژیک، ویکتوریا آزارنکا از بلاروس و ماریا شاراپووا از روسیه راهی مرحله نیمه‌نهایی شده‌اند.

این رقابت‌ها با حضور ۱۲۸ بازیکن بر‌تر جهان و جایزه نقدی بیش از ۱۲ میلیون دلار در حال برگزاری است. رافائل نادال تنیس‌باز چپ‌دست اسپانیایی به مصاف توماس بردیچ از جمهوری چک و بخت هفتم قهرمانی رفت. نادال در حالی بازی را با نتیجه ۳ بر یک به سود خود به پایان رساند که ست اول را با نتیجه ۷ بر ۶ واگذار کرده بود.

نادال و بردیچ برای چهاردهمین بار با هم بازی کردند. پیش از این هم ۱۰ پیروزی برای نادال به ثبت رسیده بود.

بردیچ وقتی در دیدار قبلی بر نیکولاس آلماگرو غلبه کرد، حاضر به دست دادن با او نشد و این مسئله اعتراض شدید تماشاگران را در پی داشت، به نحوی که حتی هنگام مصاحبه زنده او در ورزشگاه، با فریاد‌ها و سوت‌های ممتد مانع از پخش صدای او شدند.

در نخستین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی راجر فدرر پرافتخار‌ترین بازیکن تاریخ گرنداسلم‌ها و قهرمان چهار دوره از این مسابقات به مصاف خوان مارتین‌ د‌ل‌پوترو از آرژانتین رفت تا با برتری ۳ بر صفر، برای سی‌امین بار به مرحله نیمه نهایی مسابقات گرند اسلم صعود کند.

آقای رکورد‌ها در حالی برای دهمین بار مقابل د‌ل‌پوترو بخت شماره ۱۱ قرار گرفت که پیش از این ۷ پیروزی به سود فدرر و دو پیروزی به سود حریفش به ثبت رسیده بود. اعجوبه ۳۰ ساله سوئیسی همچنین در هزارمین دیدار حرفه‌ای خود بود که توانست راهی نیمه‌نهایی شود.

به این ترتیب در نخستین دیدار مرحله نیمه‌نهایی، رافائل نادال و راجر فدرر برای بیست و هفتمین بار با هم دیدار می‌کنند. پیش از این ۱۷ پیروزی به سود نادال و ۹ پیروزی به سود فدرر به ثبت رسیده است.

این دو آخرین بار در مسابقات پیش‌فصل که یک ماه قبل در ابوظبی و با قضاوت علی کاتبی داور ایرانی برگزار شده بود به مصاف هم رفتند و نادال به سهولت موفق به کسب پیروزی شد.

در اوپن ملبورن، اندی ماری از بریتانیا با غلبه بر کی نیشیکوری از ژاپن توانسته به نیمه‌نهایی برسد. این ژاپنی با خلق شگفتی توانسته بود ژو ویلفرید سونگا از فرانسه را حذف کند. او در یکی از واپسین تورنمنت‌های سال ۲۰۱۱ نیز به فینال رقابت‌های بازل رسید، اما مغلوب فدرر شد.

در یک‌چهارم نهایی اولین گرنداسلم سال، دو ست نخست بازی نواک جوکوویچ از صربستان و دیوید فرر از اسپانیا هم فوق‌العاده جذاب بود و مرد شماره یک جهان را کاملاً خسته کرد. خصوصاً در ست دوم که جوکوویچ به زحمت در تای‌بریک برنده شد. اما فرر در ست سوم رمقی برای ادامه مبارزه نداشت و ۶-۱ باخت تا حذف شود.

فرر پارسال با غلبه بر رافائل نادال به نیمه‌نهایی رسیده بود. جوکوویچ برای دفاع از عنوان قهرمانی خود، ابتدا باید از سد اندی ماری بگذرد و سپس به مصاف برنده نبرد کلاسیک نادال-فدرر برود. در رقابت‌های پارسال، جوکوویچ در نیمه‌نهایی از سد فدرر گذشت و در فینال در سه ست پیاپی بر اندی ماری غلبه کرد.

رقابت‌های زنان، پرحادثه‌تر

اگر در رقابت‌های مردان، از شماره یک تا چهار همگی به نیمه‌نهایی رسیدند، در رقابت‌های زنان شگفتی‌های بیشتری خلق شد که مهم‌ترین آن، حذف کارولینه ووزنیاکی از دانمارک و صدرنشین رتبه‌بندی جهانی بود.

سرینا ویلیامز از پرافتخار‌ترین بازیکنان تاریخ تنیس هم از جمله بزرگانی بود که از دور رقابت‌ها حذف شد. لی نا ‌از چین که پارسال به فینال رسیده بود نیز امسال به جمع ناکامان پیوست.

ارغوان رضایی، تنیس‌باز ایرانی مقیم فرانسه، نیز در‌‌ همان دور نخست مغلوب رقیب چینی شد و از گردونه مسابقات بیرون افتاد. به این ترتیب نفرات دوم، سوم، چهارم و دوازدهم جهان برای کسب نشان قهرمانی به مصاف هم خواهند رفت.

کیم کلایسترز توانست با ارائه یک بازی زیبا از سد ووزنیاکی بگذرد. سارا اِرانی، تنیس‌باز ایتالیایی، هم که راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شده بود، مقابل حریف اهل جمهوری چک خود پترا که‌ویتووا حرفی برای گفتن نداشت. که‌ویتووا که فاتح ویمبلدون ۲۰۱۱ هم هست، در آستانه صعود به صدر جدول قرار دارد تا بعد از ۱۵ ماه، ووزنیاکی را از رده نخست پایین بکشد.

رقیب که‌ویتووا در نیمه‌نهایی ماریا شاراپووا است و آن‌ها فینال ویمبلدون را تکرار خواهند کرد.

برنده بازی کلایسترز و آزارنکا، دیگر فینالیست این دوره از رقابت‌ها خواهد بود. کلایسترز ۸ بار در گرنداسلم‌ها قهرمان شده و مدافع عنوان قهرمانی این تورنمنت نیز محسوب می‌شود. از چهار نفری که پارسال به نیمه‌نهایی زنان رسیدند، فقط کلایسترز توانسته مجدداً به این مرحله برسد.

به نفر اول این تورنمنت، دو هزار امتیاز در رنکینگ جهانی تعلق خواهد گرفت. فینالیست ۱۲۰۰ امتیاز و راه‌یافتگان نیمه‌نهایی هم ۷۲۰ امتیاز دریافت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG