لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

خداحافظی دراماتیک راجر فدرر با ویمبلدون ۲۰۱۱


راجر فدرر در بازی با اندی موری از بریتانیا در سال ۲۰۰۹
راجر فدرر در بازی با اندی موری از بریتانیا در سال ۲۰۰۹
چه رازی در رقابت‌های راجر فدرر با جو ویلفرید سونگا نهفته است؟ این پرسشی است که برخی هواداران پرشمار تنیس‌باز افسانه‌ای سوئیسی، پس از حذف او از رقابت‌های ویمبلدون ۲۰۱۱ مطرح می‌کنند.

این دومین باری بود که نبرد فدرر و سونگا دو سیمای کاملاً متفاوت به خود می‌گرفت و مثل هوای بهاری، ابر و آفتاب می‌شد.

راجر فدرر، مرد شماره ۳ تنیس جهان، با شکست ۳-۲ مقابل جو ویلفرید سونگا از فرانسه، از راهیابی به مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها بازماند.

فدرر پیش از این هرگز در رقابت‌های گرند اسلم، بازی ۲-۰ برده را ۳-۲ واگذار نکرده بود.

وداع تلخ

راجر فدرر از نگاه کار‌شناسان تنیس در بهترین فرم خود طی دو سال گذشته قرار داشت. در بنگاه‌های شرط‌بندی نیز بخت او برای قهرمانی در ویمبلدون بیش از بقیه ارزیابی شده بود.
گام‌های او تا مرحله یک‌چهارم نهایی نیز مطمئن و سبک‌بال برداشته شده بود. او حتی مقابل سونگا نیز ست اول را به سهولت پیروز شد.

در ۱۸ دقیقه نخست، سونگا چنان محو نمایش فدرر شده بود که به سرعت ۴ گیم از ست اول را واگذار کرد و سرانجام نیز این ست را ۶-۳ باخت.

در ست دوم هم، اگرچه بازی با تساوی پیش رفت، اما در تای‌بریک نیز برتری کامل نصیب مردی شد که تاکنون ۶ بار این رقابت‌ها را فتح کرده بود.

اما از ست بعدی همه چیز تغییر کرد. با مروری بر حوادث بازی به‌سختی می‌توان فدرر را متهم به خستگی کرد. اما آن چه مشهود بود، بی‌حوصلگی فدرر بود که بهت رقیب را نیز هنگام جمع‌آوری امتیازات در پی داشت.

فدرر ۳ ست پیاپی را با نتیجه مشابه ۶-۴ واگذار کرد و رقیب فرانسوی‌اش را ناباورانه به نبرد نوواک جوکوویچ فرستاد.

جدال دو سال قبل فدرر و سونگا در مسترز ۱۰۰۰ کانادا نیز چنین وضعیتی داشت.

ست اول را توفانی آغاز کرد و در آستانه پیروزی قرار گرفت. اما ناگهان روند بازی تغییر کرد و این ست را در تای‌بریک باخت.

ست دوم را خیلی راحت ۶-۱ برد. اما در ست سوم، مجددا تا آستانه برتری پیش رفت و باز هم در تای‌بریک باخت!

فدرر اگرچه در ازای این دو شکست، ۴ بار رقیب فرانسوی‌اش را مغلوب کرده، اما مهم‌ترین نبرد آنها پس از اوپن استرالیا در سال ۲۰۱۰ که به برتری فدررانجامید، همین جدال دراماتیک در ویمبلدون بود که وداع تلخی را برای فدرر رقم زد.

نادال، جوکوویچ و ماری در نیمه‌نهایی

سرانجام برنارد تومیک پدیده شگفت‌انگیز ۱۸ ساله متوقف شد. او مقابل نوواک جوکوویچ نیز نمایشی خیره‌کننده را ارائه کرد و یک ست از رقیب نامدارش گرفت.

مرد شماره ۲ تنیس جهان در پایان مسابقه رقیب مغلوب را در آغوش کشید و لحظاتی به تمجید از تنیس‌باز جوان پرداخت.

حالا برنده سونگا از فرانسه و جوکوویچ از صربستان، یک پای فینال ویمبلدون ۲۰۱۱ خواهد شد.

اندی ماری هم برای سومین سال پیاپی به نیمه‌نهایی رسید. او هر روز بیشتر از دیروز بریتانیایی‌ها را به حفظ جام قهرمانی در انگلستان امیدوار‌تر می‌کند، اتفاقی که آخرین بار پیش از وقوع جنگ جهانی دوم و توسط فرد پری رقم خورد. حالا اندی ماری است و طلسمی ۷۵ ساله که از فرط کهنگی، زنگار بسته است.

ماری موفق شد فلیسیانو لوپز اسپانیایی را در سه ست پیاپی مغلوب کند.

رافائل نادال، مرد شماره یک تنیس جهان، هم سزاوارانه راهی نیمه‌نهایی شد تا در نبردی غیرقابل پیش‌بینی به مصاف اندی ماری برود.

نادال در مرحله یک‌چهارم نهایی از سد مردی فیش آمریکایی گذشت. فیش قبل از این مرحله توانسته بود توماس بردیچ را از جدول خارج کند.

نادال ست سوم مسابقه‌اش را ۷-۵ واگذار کرد، اما برتری نهایی را با نتیجه ۳-۱ به نام خود رقم زد.
XS
SM
MD
LG