لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

سایه تاریک اعتصاب نویسندگان بر سر اسکار و گلدن گلوب


در حالی که اعتصاب فيلمنامه نويسان هاليوود وارد هفته هشتم خود می شود و مذاکرات با تهيه کنندگان تقريبا به نتيجه ای نرسيده است؛ پايان اين اعتصاب همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
در حالی که اعتصاب فيلمنامه نويسان هاليوود وارد هفته هشتم خود می شود و مذاکرات با تهيه کنندگان تقريبا به نتيجه ای نرسيده است؛ پايان اين اعتصاب همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

در حالی که اعتصاب فيلمنامه نويسان هاليوود وارد هفته هشتم خود می شود و مذاکرات با تهيه کنندگان تقريبا به نتيجه ای نرسيده است؛ پايان اين اعتصاب همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.


هر دو طرف اين ماجرا همچنان مصرانه بر مواضع خود پای می فشارند و اين ميان، شبکه های تلويزيونی آمريکايی برای جلوگيری از زيان های چندين ميليون دلاری، هر روز برنامه ريزی های تازه ای را اعلام می کنند.


فيلمنامه نويسان که خواهان بازشناسی حقوق مؤلف خود هستند، سيزدهم دسامبر عليه تهيه کنندگان به دادگاه شکايت برده اند. آنها به دنبال حقوق خود از انتشار ديجيتالی آثاری تصويری هستند.


اتحاديه نويسندگان غرب آمريکا اعلام کرد که در ادامه اعتصاب، درخواست ها برای حضور نويسندگان در مراسم اهدای جوايز گلدن گلوب و اسکار را رد کرده است.

در حالی که به نظر می رسد، تهيه کنندگان به هيچ وجه حاضر نيستند در برابر خواست نويسندگان تسليم شوند، اتحاديه نويسندگان غرب آمريکا اعلام کرد که در ادامه اعتصاب، درخواست ها برای حضور نويسندگان در مراسم اهدای جوايز گلدن گلوب و اسکار را رد کرده است.


روزنامه نيويورک تایمز، اين موضع گيری تازه اتحاديه نويسندگان را مهم ترين اقدامشان در برابر صنعت سينما توصيف کرده که می تواند «ضربه بزرگی» را به مهم ترين رويدادهای سنمايی سال بزند.


در اين ميان، مراسم گلدن گلوب که قرار است در ماه آينده ميلادی – ۱۳ ژانويه – برگزار شود، با خطر نزديک تری دست و پنجه نرم می کند. اتحاديه نويسندگان غرب آمريکا اعلام کرده که همزمان با اين مراسم که در بورلی هيلز کاليفرنيا برگزار خواهد شد، در اطراف محل برگزاری مراسم تظاهرات برپا خواهد کرد.


به گفته يکی از سخنگويان اين اتحاديه، آنها هنوز برای برپايی تظاهراتی در برابر محل برگزاری مراسم اسکار تصميمی نگرفته اند، چرا که هنوز روشن نيست که آيا تا آن روز – ۲۴ فوريه – اعتصاب ادامه خواهد داشت يا نه.


روزنامه لوموند فرانسه به نقل از مسئولين دو مراسم مهم گلدن گلوب و اسکار نوشته است که آنها شديدا از وضع موجود نگران هستند.


دست اندرکاران اين دو مراسم خواستار قطع اعتصاب فيلمنامه نويسان شده اند اما اعتصابيون اين درخواست را رد کرده اند.


لوموند از توقف پخش سريال های تلويزيونی Desperate Housewives و ۲۴ heures chrono و تاخير در ساخت فيلم ها خبر داده است.


معامله دو جانبه


اما همزمان گزارش هايی حاکی است که برخی از مجريان شوهای طنز آخر شب شبکه های تلويزيونی آمريکا ممکن است پس از تعطيلات سال نو برنامه های خود را از سرگيرند.


اين برنامه ها نخستين قربانيان اعتصاب نويسندگان بودند و پخش آنها در فاصله کوتاهی بعد از آغاز اعتصاب، متوقف شد.


روزنامه آلمانی زبان اشترن نوشته است: «در اين مدت مردم عادت کرده اند ديگر شوهای طنز شبانه را در تلويزيون های آمريکا نبينند. پس از آغاز اعتصاب فيلمنامه نويسان آمريکا شوهای تلويزيونی سال های گذشته ديويد لترمن به شکل تکراری پخش می شوند که گاهی سفرهای بامزه ای به گذشته هستند. برای مثال وقتی ناگهان لترمن می گويد مهمان امشب من جرج کلونی، بازيگر سريال اتاق اورژانس است؛ کلونی جوان را در کتی قهوه ای رنگ و گل و گشاد می بينيم.»


اما گاهی اوقات نيز دل آدم برای شوهای طنز تازه تنگ می شود... ديويد لترمن خود از کسانی که برای جلوگيری از ضررهای رو به افزايش، در تلاش است تا راه حلی برای اين مشکل بيابد.


  • «مذاکرات ميان فيلمنامه نويسان اعتصابی و تهيه کنندگان سينما و تلويزيون در آغاز ماه دسامبر با عدم موفقيت روبرو شد. مسئولين اتحاديه نويسندگان شنبه گذشته اعلام کردند که به همين خاطر اکنون اتحاديه قصد دارد با شرکت های تهيه کننده بر روی توافقات جزئی مذاکره کند.»
روزنامه اشترن

يو اس ای تو دی می نويسد: «از آن جايی که پايانی برای اعتصاب متصور نيست اين شوی تلويزيونی به راه حل بينابينی ای دست يافته است. برای اين که اين برنامه دوباره به شکل زنده پخش شود شرکت تهيه کننده شوی لترمن در صدد است تا با اتحاديه نويسندگان آمريکا قرارداد موقتی منعقد کند.»


و اگر چنين اتفاقی افتاد ديويد لترمن می تواند پس از کريسمس و از دوم ژانويه بار ديگر مقابل دوربين تلويزيون قرار گيرد.


روزنامه اشترن می نويسد: «مذاکرات ميان فيلمنامه نويسان اعتصابی و تهيه کنندگان سينما و تلويزيون در آغاز ماه دسامبر با عدم موفقيت روبرو شد. مسئولين اتحاديه نويسندگان شنبه گذشته اعلام کردند که به همين خاطر اکنون اتحاديه قصد دارد با شرکت های تهيه کننده بر روی توافقات جزئی مذاکره کند.»


راب بارنت، تهيه کننده شوی لترمن در اين باره گفته است: «ما خوشحاليم که اتحاديه رفتاری را برگزيد که اين امر ممکن گردد. ما می خواهيم با مؤلفين مان بار ديگر پخش برنامه های تلويزيونی را آغاز کنيم و اميدواريم هر چه زودتر اين امر صورت گيرد.»


برنامه تلويزيونی ديگر با اجرای کريگ فرگوسون که محصول همين شرکت است نيز قرار است در شروع سال ۲۰۰۸ بار ديگر پخش خود را از سر گيرد.


هر دوی اين برنامه ها از شبکه سی بی اس پخش می شوند.


دو برنامه ديگر متعلق به شبکه ان بی اس که در واقع رقبای برنامه لترمن محسوب می شوند نيز قرار است از دوم ژانويه کار خود را از سر گيرند. اين برنامه ها با مجری گری جی لنو و کونان اوبرين برگزار می شوند.


حذف بيش از ۵۰ شو


فيلمنامه نويسان برای اين در اعتصاب به سر می برند که سهم بيشتری از فروش توليدات دی وی دی و اينترنتی آثار خود می خواهند.


تاثيرات گسترده اين اعتصاب بيش از هر بخشی بر روی برنامه های سرگرمی تلويزيونی محسوس است. همچنين طرح های سينمايی در اروپا نيز از دامنه تاثيرات اين اعتصاب مصون نمانده اند.


شبکه های تلويزيونی آمريکا از هر عرصه ای بيشتر تحت فشار اند. در حال حاضر بيش از ۵۰ شوی تلويزيونی از دور خارج شده اند و بيشتر شبکه ها شوهای تکراری گذشته را به نمايش می گذارند.


از هنرپيشگان تا دست اندرکاران صحنه بيکار شده اند و به دليل حذف تبليغ های تلويزيونی، استوديوها ضررهای ميليونی کرده اند.


XS
SM
MD
LG