لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

ابهام در تعداد کشته شدگان انفجار بمب در زاهدان


گفته می شود که یگ گروه سنی مسئولیت انفجار در زاهدان را بر عهده گرفته است.
گفته می شود که یگ گروه سنی مسئولیت انفجار در زاهدان را بر عهده گرفته است.
به رغم اينکه خبرگزاری های ايران به نقل از مقام های محلی، تعداد کشته شدگان صبح روز چهارشنبه در حادثه انفجار بمب در زاهدان را ۱۸ نفر اعلام کرده بودند، در ساعات اخير، معاون اجتماعی و رييس مرکز اطلاع رسانی پايگاه نظامی «رسول اکرم»، گفت که در اين حادثه ۱۱ نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شده اند.

همچنين خبرگزاری فارس نيز گزارش داده است که گروه «جندالله» که به رهبری شخصی به نام «عبدالمالک ريگی»، در استان سيستان و بلوچستان فعاليت می کند، با انتشار يک بيانيه، مسووليت اين بمب گذاری خونبار را به عهده گرفته است.

هنوز منابع ديگر خبر اطلاعيه گروه «جندالله» را تاييد نکرده اند.

حمله ای عليه سپاه

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در اخبار اوليه از انفجار صبح روز چهارشنبه در زاهدان به نقل از خبرنگار خود که دقايقی بعد در محل حادثه حاضر شده بود گزارش داد که انفجار در نزديکی اتوبوس متعلق به «منطقه مقاومت بسيج زاهدان» رخ داده است.

اين خبرگزاری به نقل از يک شاهد عينی گزارش داده است: «اشرار مسلح و مهاجمان، يک دستگاه خودرو پيکان بمب گذاری شده را در مسير عبور اتوبوس سرويس کارکنان قرارگاه شهيد ميرحسينی نيروی زمينی سپاه کار گذاشته بودند که به محض رسيدن اتوبوس در محل منفجر شد.»

اين شاهد گفته است: «سواران دو دستگاه موتورسيکلت که از اشرار بودند با تيراندازی به سمت اتوبوس اين خودرو را در محل توقف پيکان متوقف کرده و مواد منفجره را که احتمالا از راه دور کنترل و هدايت ميشد، منفجر و متواری شدند.»

واحد مرکزی خبر نيز کشته شدگان را «اعضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی زاهدان» اعلام کرده و نوشت: « اين حادثه ساعت شش و ۵۰ دقيقيه بامداد و هنگامی که آنان از مجتمع مسکونی نسترن در بلوارثارالله زاهدان عازم محل کار خود بودند، روی داد.»

بازداشت مظنونان

در همين حال خبرگزاری فارس نيز ساعتی پيش به نقل مدير کل امنيتی و انتظامی استانداری سيستان و بلوچستان از شناسايی عاملان اين انفجار خبر داد. در گزارش تکميلی اين خبرگزاری آمده است که تا کنون چهار نفر از مظنونان دست داشتن در اين حادثه، بازداشت شده اند.

محمد علی جاودان با اشاره به اين که عاملان چنين حوادثی در استان سيستان و بلوچستان شناخته شده هستند، اعلام کرد که با پيدا شدن سرنخ های بسيار خوب،عاملان انفجار برای ما شناسايی شده اند.

مديرکل انتظامی و امنيتی استانداری سيستان و بلوچستان درباره هويت عاملان اين حمله توضيحی نداده است.

همزمان مديرکل امنيتی وزارت کشور نيز ساعتی پيش، از دستگيری يک عامل انفجار زاهدان خبر داد. به گفته مجيد رضوی «يکی از عاملين انفجار زاهدان کمتر از يک ساعت پس از وقوع اين حادثه شناسايی و توسط نيروهای امنيتی - انتظامی و پيگيری ويژه آنان دستگير شد.»

ناراضيان سنی

سيستان و بلوچستان از يک سال پيش شاهد ناآرامی و درگيری های پراکنده است.

اين درگيری ها تاکنون چندين مقام امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی جان باخته و ده ها تن از مخالفان جمهوری اسلامی اعدام شده و يا در درگيری های مسلحانه جان باخته اند.

گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ريگی يک جوان سنی مذهب، که به گزارش خبرگزاری فارس، مسوول حمله صبح روز چهارشنبه است، مسئوليت برخی از حملات تروريستی در سيستان و بلوچستان طی سال گذشته را نيز بر عهده گرفته بود.

XS
SM
MD
LG