لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

اختاپوس‌ها؛ «موجودات فضایی؟»


یک پژوهش علمی جدید نشان داده که اختاپوس‌ها عجیب‌تر از آن هستند که تصور می‌شد. آزمایش‌های علمی روی دی‌ان‌ای این نرم‌تنان ثابت کرده است که تبار آنها با هیچیک از جانداران روی زمین شباهت ندارد.

سایت‌های اندیپندنت و هافینگتون پست در گزارشی به نقل از نتایج این پژوهش علمی جدید می‌نویسند که ژنوم‌های این جانور نرم‌تن ساختار و ترکیب بسیار پیچیده‌ای دارند. بیش از ۳۳ هزار ژن پروتئینی در ترکیب دی‌ان‌ای این جانور تشخیص داده شده که از ترکیب موجود در ژنوم انسان بسیار بیشتر است.

نتایج این پژوهش جدید بر عجایب این جانور نرم‌تن و هشت‌پا می‌افزاید.

به نوشته هافینگتون پست، دکتر کلیفتون رگسدیل، پروفسور عصب‌شناسی و بیولوژی آناتومی در دانشگاه شیکاگو و یکی از مسئولان این پژوهش علمی گفت: «شناخت از ژنوم اختاپوس به تحقیقات گسترده‌تر در مورد ویژگی‌های جانوران نرم‌تن کمک زیادی خواهد کرد و اکنون به فصل مهمی در دانش ما از تکامل جانداران بدل شده است. به این اعتبار می‌توان گفت که پژوهش ما اولین فصل از تحقیقات در مورد ژنوم یک جاندار فرازمینی است.»

برمبنای یکی از پژوهش‌های علمی، گونه اختاپوس‌ها بیش از ۲۷۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است، یعنی دورانی که بر اساس فرضیه‌های تکامل جانوران اجداد ما انسان‌ها هنوز ماهی بودند.

جانورانی که نامشابه با دیگر جانداران تلقی می‌شوند معمولا ویژگی‌های عجیبی دارند؛ مثل شاخک یا بازوچه‌هایی که بسیار موثر و کارآمدند، قابلیت تحرک بسیار زیاد، چشمانی شبیه دوربین که به تجزیه نور بسیار حساسند، قابلیت انطباق رنگ و نقش پوست خود با محیط اطراف و در بازتولید و احیا اعضای بدنشان توانایی قابل ملاحظه‌ای دارند.

XS
SM
MD
LG