لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

مرکز آمار: ۱۱۰ هزار نفر با مدرک دکترا بیکار هستند


مرکز آمار ایران اعلام کرد ۱۱۰ هزار نفر با مدرک دکترا در کشور بیکارند و بیشترین میزان بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان متعلق به دارندگان مدرک کار‌شناسی است.

به گزارش ایسنا٬ بر اساس نتایج آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۳ از سوی مرکز آمار ایران، بیشتر بیکاران در مقطع دکترا مردان و در مقطع کار‌شناسی زنان هستند.

این گزارش حاکی است که بیشترین میزان بیکاری در میان جمعیت فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل سال ۹۳، مربوط به رشته‌های مهندسی و پس از آن رشته‌های بازرگانی و معماری بوده است.

افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران٬ نه تنها کیفیت نیروهای شاغل در بازار کار را تغییر داده٬ بلکه هزاران جوان با تحصیلات دانشگاهی بالا را پشت درهای بازار کار نگاه داشته است.

به گفته کوروش پرند٬ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ برابر افرادی است که دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ به زودی بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل و جویای مشاغلی می‌شوند که در «شان میزان تحصیلاتشان» باشد.

وب‌سایت تابناک نیز در گزارشی با تقدیر از افزایش میزان سطح تحصیلات در ایران٬ از نبود زیرساخت‌های لازم برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور انتقاد کرده است.

به نوشته این وب‌سایت٬ «کارجویان فارغ‌التحصیل دانشگاهی را دیگر نمی‌توان به هر شغلی گمارد و آن‌ها از پذیرش بسیاری از رشته‌های شغلی امتناع می‌کنند.»

تابناک همچنین نوشته در حالی به زودی هزاران نیروی تحصیلکرده آماده ورود به بازار کار خواهند شد که در فاصله تابستان ۹۳ تا سال جاری ۴۷۸ هزار نفر به تعداد بیکاران افزوده شده است.

پیش از این نیز گزارش‌های متعددی درباره بیکاری هزاران فارغ‌التحصیل رشته پزشکی عمومی در ایران منتشر شده بود.

این پزشکان در حالی بیکارند که وزارت بهداشت بار‌ها اعلام کرده در مناطق محروم و حتی شهرهای کوچک کمبود پزشک وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از کار‌شناسان یکی از علل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را نبود تناسب و هماهنگی میان رشته‌های تحصیلی دانشجویان با نیازهای بازار کار عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG