لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

سفر بازرسان اژانس به تهران


بازرسان آژانس در نطنز،بیستم ژانویه ۲۰۱۴ ، عکس آرشیوی است
بازرسان آژانس در نطنز،بیستم ژانویه ۲۰۱۴ ، عکس آرشیوی است

همانطور که پيشتر نيز اعلام شده بود، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای اجرای بخش پايانی دومين توافق با ايران، به تهران رفتند.

در همين زمان، در مقر سازمان ملل در نيويورک نيز، کارشناسان ايران، بر سر ميز گفتگو با همتايان خود از شش قدرت جهانی خواهند نشست، تا مقدمات گفتگوهای آتی ايران و پنج به علاوه يک را فراهم آورند.

در جريان گفتگوهای هسته ای ايران و پنج به علاوه يک در اسفند گذشته، يک مقام ارشد آمريکايی گفت، روزی نيست که او و همکارانش، به نوعی درباره گفتگوهای هسته ای با ايران، مشغول به کاری نباشند.

اگر چه در تهران، واشنگتن، وين و بروکسل و ساير پايتخت های درگير در اين گفتگوها، کار هر روزه در زمينه اين گفتگوهای پيچيده ادامه دارد، اما از روز دوشنبه، افکار عمومی نيز بار ديگر نظرشان به اين برنامه جلب شده است؛ چرا که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، با هدايت ماسيو آپارو وارد تهران شدند و در آن سوی دنيا، در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک نيز، کارشناسان ايران و گروه پنج به علاوه يک آماده برگزاری گفتگوهايی چند روزه می شوند.

بازرسان آژانس که به تهران رفته اند گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی با مقامات ايران را در روز دوشنبه در سازمان انرژی اتمی برگزار کرده و بنا بر گزارش‌ها گفتگوهای روز دوشنبه تهران به مورد ديگری از توافق ايران و آژانس که همان ‌اقدام در راستای به نتيجه رسانيدن رهيافت پادمان برای راکتور IR ۴۰اراک است متمرکز بوده است. اطلاعات طراحی به روز شده (DIQ) مربوط به راکتور آب سنگين اراک پيش از اين به آژانس ارائه شده است.

روز سه شنبه، بازرسان آژانس به معدن ساغند يزد و کارخانه تلغيظ اردکان می روند. موسسه علم و امنيت بين المللی ميزان توليد سالانه معدن ساغند را ۵۰ تن اورانيوم تخمين زده و که کان سنگ های اورانيوم اين معدن، در کارخانه اردکان ، تبديل به کيک زرد می شود. ارائه اطلاعات درباره اين دو نيز از جمله موارد توافق هفت ماده ای ايران و آژانس بود.

با توجه به اينکه ايران اعلام کرده که گزارش درباره چاشنی های انفجاری را هم به آژانس ارائه داده، اقدامات بر مبنای توافق هفتگانه دوم در هفته جاری نهايی می شود و حال ايران و آژانس بايد برای توافق های آتی گفتگو کنند که زمان و مکان آن هنوزمشخص نشده است.

از سوی ديگر، بنا بر گزارش‌ها کارشناسان ايران با هدايت حميد بعيدی نژاد که از هفته گذشته برای شرکت در سومين کميته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی در سال ۲۰۱۵ در نيويورک به سر می برند، قرار است از فردا سه شنبه، در حاشيه اين نشست، مذاکرات خود با کارشناسان گروه پنج به علاوه يک را آغاز کنند. مذاکراتی که قرار است تا پايان هفته ادامه يابد، مقدمات گفتگوهای هفته آينده ايران و گروه پنج به علاوه يک را فراهم می آورد. گفتگوهايی که با حضور محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از روز ۲۳ ارديبهشت در وين انجام خواهد شد.

آنطور که مقام های مذاکره کننده اعلام کردند، در دور تازه گفتگو، کار بر روی تدوين توافق نهايی و جامع آغاز خواهد شد. تا اين مرحله از گفتگوها، از سوی آمريکا، روسيه ، ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی، صحبت از پيشرفت بوده است و طرفين ابراز اميدواری کرده اند، در بازه زمانی شش ماهه ای که در توافق ژنو آمده، يعنی تا تيرماه گفتگوها را به نتيجه برسانند و مهر پايانی بر پرونده ای بزنند که باعث تنش ميان ايران و جامعه جهانی، در بيش از يک دهه گذشته شده است.

اگر چه يک مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، در هفته ها و ماههای گذشته بارها تاکيد کرده است که تا زمانی که بر روی همه موارد مورد اختلاف توافق نشود، گويا بر روی هيچ چيز توافق نشده است.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG