لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

روسیه و چین هواپیمای پهن پیکر می سازند


ماکت هواپیمای مشترکی که توسط شرکت چینی کومک رونمایی شده است
ماکت هواپیمای مشترکی که توسط شرکت چینی کومک رونمایی شده است

هم اکنون انحصار بازار هواپیماهای پهن پیکر در اختیار دو شرکت ایرباس و بوئینگ است با اینکه روسیه هم سعی کرده تا در این بازار وارد شود اما تا کنون شکست خورده است.

آخرین تلاش روس‌ها هم هواپیمای ایلیوشین-۹۶ بود هواپیمایی که هم اکنون هواپیما پوتین است. این هواپیما اما نتوانست در بازار موفقیتی کسب کند. چینی‌ها هم نتوانسته اند وارد این حوزه شوند اما حالا روس‌ها و چینی‌ها پس از طراحی و ساخت موفق هواپیماهای تک راهرو به سمت طراحی و ساخت هواپیمای پهن پیکر به صورت مشترک حرکت می کنند.

به گزارش رویترز، دو کشور روسیه و چین با رونمایی از ماکت هواپیمای مشترکی که قرار است با همکاری دو کشور ساخته شود، یک قدم به تولید نخستین هواپیمای دور پرواز مشترک نزدیکتر شدند.

به گزارش رویترز، دو کشور روسیه و چین با رونمایی از ماکت هواپیمای مشترکی که قرار است با همکاری دو کشور ساخته شود، یک قدم به تولید نخستین هواپیمای دور پرواز مشترک نزدیکتر شدند.

دو شرکت دولتی کوماک چین و یو‌ای سی روسیه(یونایتد ایرکرفت) قرار است در تولید این هواپیما با یکدیگر همکاری کنند. این دو شرکت هدف خود از تولید چنین هواپیمایی را رقابت با محصولات شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، به عنوان دو شرکت معتبر تولید هواپیمای مسافربری در جهان اعلام کرده اند.

ماکت این هواپیما که هنوز نامی برای آن تعیین نشده، در شهر ژوهای چین به نمایش گذاشته شده است.

طرح پروژه مشترک تولید هواپیمای دور پرواز مشترک میان دو کشور چین و روسیه، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ مطرح شد و قرار است نخستین پرواز این هواپیما بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ انجام شود.

برای این هواپیما دو موتوره هدف گذاری شده تا نزدیک ۳۰۰ مسافر را بتواند حمل کند و تا ۱۲ هزار کیلومتر برد داشته باشد.

ماکت رونمایی شده شباهت زیادی با بوئینگ ۷۸۷ دارد.

چینی‌ها قبلا در این حوزه وارد نشده اند و روس‌ها هم پروژه‌هایشان موفق نبوده است . آخرین سعی روس‌ها به هواپیمای ایلیوشین-۹۶ باز می گردد.

این هواپیما از سال ۱۹۹۳ روانه بازار شدو تا سال ۲۰۰۵ تنها ۱۸ فروند از این هواپیماها تولید شد . این هواپیماها که مدل جدیدتری از ایلیوشین-۸۶ است ظرفیت ۳۸۰ مسافری دارد و تا ۱۲ هزار کیلومتر برد دارد. این هواپیما از یک موتور ساخت روسیه( موتور مشترک با توپولوف ۲۰۴ ) و از موتور دیگری ساخت شرکت پرت اند ویتنی آمریکا با نام پیدابلیو۲۰۰۰ استفاده می کند .پس از شکست این هواپیما، روس‌ها سعی کردند بر روی ساخت هواپیماهای تک راهرو تمرکز کنند.

پوتین امید زیادی دارد تا با اصلاحاتی که پایهگذارش بوده، صنعت هوایی روسیه بتواند در برابر رقبای قدرتمند غربیاش قد علم کند. او با تأسیس شرکت یونایتد ایرکرفت در سال ۲۰۰۶، سنگ بنای یک تحول را در صنعت هوایی روسیه گذاشت.

هماکنون شرکتهای بزرگ هواپیماسازی از جمله توپولوف، سوخو، میگ و ایلیوشین در روسیه وابسته به این شرکت شده اند. با این روش هزینه طراحی کاهش و تمام این شرکتها تجربیاتشان را در اختیار هم میگذارند.

اولین تولید این شرکت هم روز ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ رسماً با نام ایرکوت امسی-۲۱ رونمایی شد.

ایرکوت امسی-۲۱ را میتوان دومین تلاش صنعت هوایی روسی پس از فروپاشی شوروی برای ساخت و طراحی یک هواپیمای مسافربری دانست. اولین تلاش ساخت سوپر جت ۱۰۰ سوخو بود که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

روسیه فعلاً قصد دارد با ساخت محصولات جدیدش جای خالی هواپیماهای مدرن روس را در بازه زیر ۲۰۰ نفره پر کند. تا پیش از ساخت سوخو سوپر جت ۱۰۰، توپولوف ۲۰۴ پیشرفتهترین ساخته روسها بود که زمان طراحی آن به اواخر عمر شوروی باز میگشت. برای همین با اینکه این هواپیما در سال ۱۹۹۵ تولید شده بود اما طراحی در زمان شوروی عملاً این هواپیما را از نظر کیفیت و تکنولوژی بسیار پایینتر از رقبای غربی نگه میداشت.

برای طراحی ایرکوت امسی-۲۱ با تعداد زیادی از شرکتهای بزرگ غربی همکاری شده است.

طبق برنامه ریزیهای انجام شده سوخو سوپر جت ۱۰۰ بازه ۸۰ تا ۱۰۰ مسافر را پوشش میدهد. یکی دیگر از هواپیماهای روس که در حال طراحی است سوخو ۱۳۰ نام دارد. این هواپیما در سال ۲۰۲۰ تولیدی میشود و در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ مسافر را پوشش میدهد.

ایرکوت امسی-۲۱ هم ۱۶۵ تا ۲۱۰ مسافر را پوشش میدهد با این سیاست، روسها سعی دارند بتواند در بازار هواپیماهای تک راهرو که پرتقاضاترین بخش هواپیماهای مسافربری در جهان است، نفوذ کنند.

این هواپیما که در سال ۲۰۱۸ تجاری خواهد شد از دو نوع موتور مختلف استفاده میکنند که یکی ساخت روسیه و دیگری ساخت ایالات متحده است.

این هواپیما میتواند رنج پروازی شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر را پوشش دهد که کارخانه سازنده ادعا میکند ۶۰۰ کیلومتر بیشتر از هواپیماهای مشابه است.

در ساخت این هواپیما شرکتهای مختلف از اروپا و آمریکا همکاری داشتهاند که میتوان به تالس فرانسه، هانیول آمریکا، پرت اند ویتنی آمریکا و کروپ آلمان اشاره کرد. البته با این وجود تا کنون بیشتر مشتریان این هواپیما که اقدام به سفارشگذاری کردهاند شرکتهای مختلف هوایی روسیه هستند.

موتور اول پی دی ۱۴ نام دارد که توسعه یافته موتور توپولوف ۲۰۴، ایلیوشین ۷۶ و ایلیوشین ۹۶ است.

شرکت سازنده روس ادعا میکند این موتور نسبت به موتور مشابه غربی ساخته شده مانند سی اف‌ام ۵۶ که در برخی مدلهای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ استفاده میشود، مصرف کمتری دارد. این موتور قرار است در مدل سوخو ۱۳۰ هم استفاده شود.

موتور دیگری که مشتریان میتوانند برای‌ام سی-۲۱ سفارش دهند پیدابلیو ۱۴۰۰ جی ساخت شرکت پرت اند ویتنی آمریکا یکی از قویترین سازندگان موتور هواپیما در جهان است.

گذشته از شرکت یو‌ای سی روسیه(یونایتد ایرکرفت) ، شرکت کوماک که قرار است با این شرکت روس همکاری کند هم گام‌های اساسی را برای هواپیما ساز شدن با ساخت هواپیمای تک راهرو برداشته است .

حالا بعد از حدود ۴۰ سال تلاش، چینیها موفق شدند اولین هواپیمای مسافربری خود را با نام کوماک اِیارجی۲۱ تجاری کنند.

جت مسافربری کوماک اِیارجی۲۱ ساخت چین در سال ۲۰۰۸ اولین پرواز خود را انجام داد و حالا پس از هشت سال در ماه ژوئن ۲۰۱۶ رسماً وارد خدمت عملیاتی شده است . این هواپیما توسط شرکت هواپیمایی چنگدو ایر به خدمت گرفته شدهاست. ایارجی۲۱ نخستین تجربه چین در زمینه تولید جتهای مسافربری منطقهای است که در دو سری با ظرفیتهای ۹۰ و ۱۰۵ نفره در مسیرهایی تا سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر به کار گرفته میشود. در ساخت این جت مسافربری چینی از همکاری شرکتهای غربی مانند جنرال الکتریک برای تأمین موتور بهره گرفته شدهاست.

طراحی و تولید هواپیمای مسافربری پیشتر هم در چین سابقه داشتهاست. چینیها در سال ۱۹۸۰ نیز هواپیمای مسافربری وای-۱۰ که یک کپی کاری آشکار از بوئینگ ۷۰۷ بود را با «مهندسی معکوس» ساخته بودند. از آن هواپیما تنها دو فروند ساخته شد و پروژه آن پس از آزمایشهای پرواز ضعیف، بدون سر و صدا کنار گذاشته شد.

چینیها دلیل انجام چنین پروژه عظیمی را در آن زمان، یادگیری صنعت هواپیماسازی اعلام کرده بودند. پروژه وای-۱۰ شکست خورد و هیچیک از آن دو فروند هواپیما نتوانست به پرواز در آید. اما تجربه آن پروژه بعدها در طراحی هواپیماهای کوماک به کمک چینیها آمد.

شرکت کوماک هم اکنون بسیاری از مهندسان ماهر، قدیمی و بازنشسته شرکت بوئینگ و ایرباس را برای پروژههای جدیدش به استخدام درآوردهاست.

ایارجی۲۱ اولین سری از هواپیماهای شرکت کوماک است که تجاری شدهاند در سال ۲۰۱۵ نیز شرکت کوماک از اصلیترین محصول صنایع هواپیماسازی چین با نام کوماک ۹۱۹ رونمایی کرد که قرار است در سال ۲۰۱۹ تجاری شود.

هواپیمای کوماک سی۹۱۹ چینی با مشارکت گسترده شرکتهای آمریکایی و اروپایی طراحی و ساخته شدهاست.

کوماک سی۹۱۹، از دو نوع موتور استفاده میکند اولین موتور (گزینه اصلی برای خریداران) ساخت یک شرکت مشترک فرانسوی آمریکایی با نام سیافام است. این شرکت که حاصل همکاری مشترک دو شرکت جنرال الکتریک آمریکا و شرکت سفران فرانسه است، موتور هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ در برخی مدلها را تولید میکند.

این موتور که مدرنترین موتور هواپیماهای میانجثه در جهان محسوب میشود بر هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس هم استفاده شدهاست. بوئینگ معتقد است این موتور ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش میدهد.

البته کوماک از یک موتور چینی هم بهره میبرد که توسط شرکت هواپیماسازی چین تولید میشود و کج-۱۰۰۰ا نام دارد.

طراحی هواپیمای کوماک سی۹۱۹ بسیار شبیه هواپیمای کانادایی بمباردیر سری سی است. به همین دلیل برخی کارشناسان احتمال کپیبرداری از این هواپیمای کانادایی برای هواپیمای چینی را رد نکردهاند.

این هواپیما با گنجایش ۱۶۸ مسافر و برد پروازی بین ۴ تا ۵ هزار کیلومتر، میتواند تمام شرکتهای هواپیماسازی جهان را به چالش بکشد به ویژه که قیمت این هواپیما از تمام رقیبانش کمتر است.

روس‌های حالا با توجه تجربه سوخو۱۰۰ و‌ام سی ۲۱ و چینی‌ها با توجه به تجربه طراحی کوماک سی۹۱۹ و کوماک اِیارجی۲۱ سعی دارند با همکاری یکدیگر بتواند در زمینه طراحی هواپیما پهن پیکر هم وارد شوند البته نکته مهم درباره تولید این هواپیما موتوراش خواهد بود . با اینکه چینی‌ها و روس‌ها هم اکنون برای هواپیماهای طراحی شده خود نمونه روسی و چینی هم قرار داده اند ولی اصلی‌ترین موتور‌ها در هواپیماهای این شرکت‌ها ساخت ایالات متحده است . احتمالا این موضوع درباره هواپیمای پهن پیکر هم تکرار خواهد شد و همچنان انحصار ساخت بهترین موتورهای جهان در اختیار آمریکایی‌ها باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG