لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

قرارداد واگذاری «غیرقانونی» غار علیصدر به یک شرکت خصوصی لغو شد


فیاض شجاعی٬ دادستان دیوان محاسبات استان همدان از لغو قرارداد واگذاری غار «علیصدر» و ۲۴۰ هکتار از اراضی اطراف آن به یک شرکت خصوصی خبرداد.

آقای شجاعی روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) به خبرگزاری صدا و سیما گفته مسئولان استان همدان در اقدامی «غیرقانونی» اقدام به امضای قرارداد این واگذاری کرده‌اند.

به گفته این مقام مسئول٬ غار «علیصدر» در پی این قرارداد به شرکتی خصوصی واگذار شده بود که «شماری از مدیران دولتی نیز در آن مسئولیت دارند.»

آقای شجاعی اضافه کرده پس از تشکیل کار‌گروهی از سوی دیوان محاسبات استان همدان و بررسی این قرارداد٬ این وگذاری لغو شد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی گفته این بررسی‌ها مشخص کرده که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از محل فروش بلیط به حساب این شرکت خصوصی واریز شده است.

آن‌طور که این مقام مسئول گفته این مبلغ باید به حساب خزانه واریز می‌شده است.

آقای شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده که این غار به همراه ۲۴۰ هکتار از اراضی اطراف آن سالیانه ۷۰۰ هزار تومان به این شرکت خصوصی اجاره داده شده بود.

این مقام مسئول اضافه کرده این اجاره در شرایطی تعیین شده که این شرکت خصوصی از محل فروش بلیط سالیانه ۱۹ میلیارد تومان درآمده داشته است.

وی گفته رسیدگی به این موضوع نیز «در دستور کار ماست و در خصوص استرداد این درآمدها و جبران آن اقدام» خواهد شد.

وی افزوده «اگر در رسیدگی‌ها متوجه شویم که این تخلف به علت اعمال نفوذ برخی مدیرانی بوده که در هیات مدیره این شرکت خصوصی حضور دارند، علاوه بر جبران خسارات برای اعمال مجازات‌های متناسب نیز اقدام خواهد شد.»

نام این شرکت خصوصی که قرارداد مذکور با آن امضاء شده٬ شرکت سیاحتی «علیصدر» نام دارد که از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در استان همدان آغاز کرده است.

از فردی به نام حمیدرضا یاری به عنوان مدیرعامل شرکت سیاحتی «علیصدر» نام برده می‌شود که پیش‌تر مدیر عامل سابق نمایشگاه‌های بین‌الملی همدان بوده است.

از محمودرضا عراقی٬ معاون عمرانی استاندار همدان هم به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت سیاحتی «علیصدر» نام برده می‌شود.

آقای عراقی اسفندماه سال ۱۳۹۲ شرکت سیاحتی علیصدر همدان را بزرگترین شرکت غرب ایران معرفی کرده بود که نقش «بسیار مهمی» در رونق گردشگری استان همدان می‌تواند داشته باشد.

حسن اسلامیان٬ مدیرعامل سابق شرکت سیاحتی علیصدر هم در همان سال گزارش کرده بود سرمایه این شرکت از یک میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ به ۱۱ میلیارد ریال و میزان در آمد نیز از ۱۸ میلیارد ریال به ۸۱ میلیارد ریال افزایش داشته است.

اسلامیان افزوده بود که ۳۶۰ هکتار زمین منطقه غار علیصدر به تملک این شرکت درآمده «که ظرفیت پذیرش ۲۰ هزار نفر در روز را دارد.»

وی سود سالانه این شرکت را در سال ۱۳۹۲ بیش از یک میلیارد تومان و بدهی آن را ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.

غار ۱۱ هزار و ۲۰۰ متری «علیصدر» یکی از مراکز جهانگردی استان همدان است که زمین شناسان قدمت سنگ‌های آن را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.

این غار یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری همدان است که به همراه آثار تاریخی دیگر مثل آرامگاه بابا طاهر و گنجنامه این شهر را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG