لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

ایالات متحده از آزادی یک گروگان آمریکایی در سوریه خبر داد


چند روز پس قتل وحشتناک يک خبرنگار آمريکايی توسط اعضای گروه افراطی «دولت اسلامی» و تهديد به قتل يک گروگان آمريکايی ديگر، دولت ايالات متحده روز يکشنبه اعلام کرد يک خبرنگار آمريکايی که حدود ۲ سال پيش توسط يک گروه مرتبط با القاعده در سوريه به گروگان گرفته شده بود، آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دولت آمريکا، گروگان آمريکايی آزاد شده را « پيتر تئو کورتيس» و اهل ماساچوست معرفی کرد و گفت او هم‌اکنون در مکانی امن در خارج از سوريه است. اعضای خانواده او نيز اين خبر را تائيد کرده‌اند.

سازمان ملل متحد نيز اعلام کرد شهروند آمريکايی آزاد شده، در روستايی در بلندی‌های جولان، به نيروهای حافظ صلح آن سازمان تحويل داده شد که پس از انجام معاينات اوليه پزشکی، او را به مقام‌های آمريکايی تحويل دادند.

بنابر گزارش آسوشيتدپرس، مقام‌های آمريکايی در باره جزئيات ربوده شدن و همچنين نحوه آزادسازی آقای کورتيس توضيح بيشتری ارائه نکرده‌اند و مشخص نيست با وجود تهديد اخير گروه افراطی «دولت اسلامی»، وی چگونه آزاد شده است.

ويوا هارديگ، يکی از بستگان گروگان آزاد شده در گفتگو با خبرنگار آسوشيتدپرس از ارائه اطلاعات بيشتر در باره آزادی اين خبرنگار آمريکايی خودداری کرد، اما گفت او در اختيار گروه «جبهه النصره»، گروه مرتبط با القاعده و فعال در سوريه، بوده است.

وزير امور خارجه ايالات متحده نيز در بيانيه‌ای تائيد کرد که آقای کورتيس در اختيار جبهه النصره، گروه پيکارجوی مسلح مرتبط با القاعده که عليه حکومت بشار اسد در سوريه حال جنگ است، بوده است و افزود «بالاخره او در راه بازگشت به خانه است.»

جان کری همچنين افزود در طول بيش از ۲ سال گذشته، واشنگتن با چندين کشور در تماس بوده تا از نفوذ، ارتباطات و هر ابزار ممکنی که در دست دارند، برای آزادی تئو کورتيس و هر آمريکايی ديگری که در سوريه در اسارت بسر می‌برد، کمک نمايند.

گروه موسوم به «دولت اسلامی» سه‌شنبه هفته گذشته ويدئويی با عنوان «پيامی به آمريکا» منتشر کرد که در آن يک خبرنگار آمريکايی به نام جيمز فولی توسط يکی از اعضای آن گروه گردن زده می‌شود. داعش می‌گويد او را در انتقام از حملات هوايی آمريکا در عراق کشته است.

جيمز فولی، خبرنگار و عکاس آزاد آمريکايی اهل راچستر ايالت نيوهمپشاير بود. وی چهارسال بود که در کشورهای خاورميانه گزارش تهيه می کرد و نزديک به دو سال پيش، در آذرماه ۱۳۹۱ که برای مأموريتی از سوی خبرگزاری فرانسه و شرکت رسانه ای گلوبال به شمال سوريه رفته بود، ناپديد شد.

يک نشريه خبری بين‌المللی که جيمز فولی روزنامه‌نگار آمريکايی را در استخدام داشت، می‌گويد اسلامگرايانی که او را در اسارت داشتند پيش از آن که تصميم به کشتن او بگيرند، برای آزادی او درخواست ۱۳۲ ميليون دلار باج کرده بودند.

سازمان های اطلاعاتی ايالات متحده و بريتانيا می‌گويند به شناسايی قاتل جيمز فولی، که در ويدئوی منتشر شده به لهجه انگليسی جنوب لندن صحبت می‌‌کند و به نظر می‌رسد که شهروند بريتانيا باشد، نزديکتر شده‌اند و اطمينان دارند که او «به زودی» شناسايی خواهد شد.

------------------------------------------------

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG