لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

ادامه اعتراض ها به سگ کشی با «اسيد» در شيراز


 ادامه اعتراض به سگ کشی در شيراز
ادامه اعتراض به سگ کشی در شيراز

گروهی در شيراز در اعتراض به کشتار سگ ها در اين شهر روز پنج شنبه، ۲۷ فروردين، در برابر اداره کل حفاظت محيط زيست استان فارس تجمع کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخل کشور و عکس هايی که از اين تجمع منتشر شده، شرکت کنندگان در گردهمايی ياد شده خواستار توقف کشتار سگ ها، تغيير سريع روش های کنترل جمعيت حيوانات و مجازات عاملان کشتار اخير شده اند.

از شعارهايی که معترضان بر روی پلاکاردهای همراه خود نوشته بودند اينطور به نظر می رسد که دست کم برخی از کنشگران شرکت کننده در اين تجمع کوشيده اند در چارچوب عرف های روز جامعه خواسته مدنی خود را مطرح کنند: «سفارش دين، شفقت به حيوانات» يا «حيوانات هم مانند ما مخلوقات خداوند هستند، جان مخلوقات خدا را نگيريم» از جمله شعارهايی است که تجمع کنندگان با خود همراه داشتند.

اعتراض های اخير نخست در شبکه های اجتماعی و با انتشار يک فيلم کوتاه آغاز شد. در اين فيلم که توسط گروه های حامی حقوق حيوانات در ايران منتشر شده، چهار نفر تعدادی سگ را با تزريق نوعی مايع – که به گفته فعالان داخل کشور اسيد بوده – می کشند. از واکنش سگ ها معلوم است که روش انتخابی برای پايان دادن به زندگی اين حيوانات بسيار دردناک و جان دادن اين حيوانات با زجر فراوانی همراه است. کاربران زيادی در شبکه های مجازی نوشتند که از شدت دلخراش بودن محتوای فيلم نتوانستند آن را به طور کامل نگاه کنند.

انجمن حمايت از حيوانات در نامه سرگشاده ای - که رونوشت آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده – خطاب به محمد احمدی، استاندار فارس يادآور شد که شهرداری ها، دهياری های وزارت کشور از کشتار سگ ها منع شده اند و در مقابل «موظف به زنده گيری، عقيم سازی و واگذاری اين حيوانات شده اند» که به نوشته انجمن حمايت از حيوانات، «تا کنون اين دستورالعمل در شيراز عملی نشده است».

دامنه اعتراض ها و بحث مخالفان – و به ندرت موافقان – به صفحات کاربری چهره ها و شخصيت های معروف کشور نيز کشيده و اظهار نظر چند مقام مسئول را هم به دنبال داشته است.

بهرام رادان، هنرپيشه سينما، در صفحه فيس بوک خود، با انتقاد شديد از عاملان سگ کشی نوشت: «تزريق کن دوست شيرازی من، با افتخار اسيد را در ستون فقرات سگها تزريق کن، به ضجه ها و ناله هايشان رحم نکن، برای تحويل هر لاشه آن زبان بسته ها، اربابانت انعامت ميدهند. به فرزندت بگو شغل تو را در مدرسه اش با افتخار اعلام کند: "پدر من سگ کش است، با اسيد سگ ميکشد." هرچند لحظات تلخی را از ديدن ويديوی نفرت انگيزت برايمان خلق کردی، اما هيچ شکايتی از تو نداريم. خدای من و خدای تو و خدای آن سگها يکی ست، حسابت را به او واگذار ميکنيم.»

حسينعلی ابراهيمی کارنامی، مدير کل حفاظت محيط زيست فارس، به خبرگزاری ايسنا گفت که «معاون فنی سازمان حفاظت محيط زيست» را موظف به پيگيری موضوع کرده است.

از ديگر سو قاسم اکبری، شهردار منطقه ۵ شيراز، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، تأييد کرده که محل انجام کشتار «شهرک صنعتی شيراز» بوده و با ذکر اين نکته که اين محل تحت نظارت سازمان پسماند اداره می‌شوند تصريح کرده که «مسئوليت کشتار سگها در اين شهرک‌ها به عهده شهرداری نيست».

به رغم ابراز نظرهای متفاوت، به نظر می رسد که اعتراض های کنشگران حقوق حيوانات به سگ کشی شيراز هنوز به پايان نرسيده و فراخوان جديدی برای تجمعی ديگر، اينبار در برابر شهرداری شيراز، بر روی شبکه های اجتماعی پخش شده است.

پيشتر، در ماجرای انتشار فيلم کشيدن لاشه يک سگ با طناب توسط يک خودرو در استان خراسان رضوی، اعتراض ها به دستگيری راننده خاطی انجاميده بود.

XS
SM
MD
LG