لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

هاآرتص: کشورهای عربی بیشتر از ایران به حماس کمک می‌کنند


دو نفر از اعضای حماس در غزه
دو نفر از اعضای حماس در غزه

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل مدعی است که با پول‌های آزاد شده ايران از توافق اتمی بدست آمده، «ماشين ترور» مورد حمايت ايران «روغن‌کاری» می‌شود اما روزنامه هاآرتص نوشته است که بيشترين کمک مالی برای تشکل‌های مقاومت فلسطينی، نه از ايران، که از کشورهای ديگر می‌آيد.

نتانياهو سه‌شنبه اين هفته در يک سخنرانی اينترنتی گفته بود که «ايران حتی اگر ده درصد از نيم تريليون دلار درآمدش در ۱۰ تا ۱۵ سال آينده را به ترور اختصاص دهد، گروه‌های تحت حمايت ايران به ابرقدرت تروريستی مبدل خواهند شد».

نتانياهو از ۲۳ تير که توافق جامع هسته‌ای ميان ايران و گروه کشورهای ۱+۵ بدست آمده است، در صف نخست مخالفان اين توافق ايستاده است.

اما عاموس هارئل، گزارشگر کارشناس امور خاورميانه در روزنامه اسراییلی هاآرتص يادآور شده است که از کشورهای ديگری مانند قطر و ترکيه پول‌های بيشتری بدست سازمان‌های مسلح در غزه می‌رسد تا از دولت ايران.

آقای هرئل جمعه شانزدهم مرداد در مقاله‌ای با عنوان «عابربانک» ترور تنها در ايران نيست، نوشته است: «سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل به اين امر واقف است که کشورهای عربی بيشتر از ايران به حماس کمک می‌کنند.»

بر اساس اين گزارش، اميرنشين قطر بسيار بيشتر از ايران به حماس و سازمان‌های فعال در غزه کمک مالی می‌کند و در صدر حاميان فلسطينی هاست.

بنوشته هاآرتص، بنياد برپا شده از سوی امير قطر با بودجه يکصد ميليون دلاری با هدف بازسازی غزه، بدليل حاکميت عملی حماس بر غزه، پول‌ها را از طريق نهادهای وابسته به حماس به اين باريکه می‌رساند.

هاآرتص يادآور شده است که قطر در سال‌های گذشته مناسبات خوب با اسرائيل را حفظ کرده و نماينده قطر در امر بازسازی غزه نيز فرد مورد اعتمادی از سوی امير قطر است که با آگاهی و اجازه دولت اسرائيل مرتب به غزه می‌آيد.

به‌نوشته هاآرتص، اسرائيل آگاهی دارد که بخشی از پول های قطر صرف تقويت توان حماس هم در غزه و هم در کرانه باختری می شود.

هاآرتص می نويسد، ترکيه نيز در پنج سال اخير به کانون مهمی برای استقرار فعالان حماس مبدل شده و صالح العروری از سران حماس و معاون او در اين سالها در استانبول مستقر بوده و نهادهای مختلفی از ترکيه عملاً به سازمان حماس کمک می کنند.

عاموس هرئل با استناد به تحقيقات شباک، سازمان امنيت داخلی اسرائيل، از دو فلسطينی که به تازگی در اردوگاهی در فاصله نيم ساعتی استانبول «آموزش نظامی» ديده اند، می نويسد، بعد از برملاء شدن اين امر، سازمان امنيت ترکيه از حماس خواست فتيله فعاليت های خود در استانبول را فعلاً پايين بکشد.

هاآرتص همچنين می نويسد، کمک های خيريه بسياری از سوی اروپا، از طريق حماس درغزه، بدست مردم اين باريکه می رسد يا در نهادهای مختلف اين منطقه سرمايه گذاری می شود.

هاآرتص يادآور شده که سران حماس تاييد می کنند که کمک های ايران به حماس، از پس از اختلافات اين سازمان با ايران بر سر سوريه، بشدت کاهش يافته و در دوره اخير نيز متوقف شده و خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس به تازگی دو بار به عربستان رفته و حتی ملک سلمان، پادشاه سعودی، با مشعل ديدار کرده است.

بر اساس اين گزارش، نهادهای امنيتی اسرائيل واقف هستند که کاظم صوالحه يک فلسطينی اهل کرانه باختری که تابعيت انگليسی دارد، در گردآوری کمک مالی برای سازمان های فلسطينی در بريتانيا نقش فعالی دارد.

بنوشته هاآرتص، بخشی از اين کمک های گردآوری شده از اروپا بدست شاخه نظامی حماس می رسد و همچنين از طريق «بلدرچين ها» که از اردن به مناطق فلسطينی اعزام می شوند، پول های زيادی به شبه نظاميان فلسطينی می رسد.

هاآرتص می نويسد، نهادهای اطلاعاتی و امنيتی اسرائيل اطلاعات زيادی را در مورد فعاليت اين افراد در اروپا به همتايان اروپايی می دهند اما دولت های اين کشورهای دوست اسرائيل چندان اشتياقی به تامين خواسته های اسرائيل نشان نمی دهند.

هاآرتص در اين گزارش افزوده است که سياست ايران در حمايت از سازمان های همپيمانش با توافق هسته ای ارتباط مستقيمی ندارد زيرا حاکميت ايران در سخت ترين دوره های تحريم مالی عليه اين کشور بخاطر برنامه اتمی اش، کمک به حزب الله، سوريه و سازمان های خاورميانه ای مورد نظر خود را ادامه داد و آرسنال راکتی حزب الله در لبنان با بيش از يکصد هزار راکت با بودجه ايران تهيه شد.

XS
SM
MD
LG