لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

عراقچی: درباره مسائل کلیدی هنوز به راه حل قابل قبول نرسیده‌ایم


عباس عراقچی در مورد مذاکرات هسته ای می گوید:«دو طرف در مسایل کلیدی هنوز نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول برسند.»

این در حالی است که وزرای امور خارجه ايران و آمريکا و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا شامگاه پنجشنبه با يکديگر در نيويورک ديدار کردند.

اين ديدار سه جانبه با هدف ارزيابی روند پيشرفت مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک برگزار شد.

عباس عراقچی معاون وزير امور خارجه ايران نيز گفته است احتمالا آقای ظريف جمعه ديدار ديگری با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بريتانيا خواهد داشت.

در همين حال به گزارش ايرنا، عباس عراقچی، ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: «مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گيری رسيده است و دو طرف وارد بسياری از جزييات شده اند.»

وی افزود «اميدوار بوديموی افزود: « در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات هسته ای پيشرفت داشته باشد اما اين اتفاق هنوز نيفتاده است.»

بااک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل از مردم و رهبران ايران خواست تا از مذاکرات هسته‌ای جاری برای يافتن يک «راه حل ديپلماتيک» صلح آميز به منظور حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند.

وی افزود: «پيام من به رهبران و مردم ايران ساده و منسجم است: اجازه ندهيد اين فرصت از دست برود. ما می‌توانيم به راه حلی برسيم که نيازهای انرژی شما را تامين کند و در عين حال، به دنيا اين اطمينان را بدهد که برنامه (هسته‌ای) شما صلح آميز است».

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل دو موضوع «افراطی‌گری در خاورميانه» از سوی گروه حکومت اسلامی و «برنامه هسته‌ای» ايران را مورد توجه قرار داد و از جمله گفت که «دستيابی به توافق جامع هسته‌ای با ايران، فرصتی تاريخی برای غرب است».

ايران و گروه ۱+۵ مذاکرات خود را از ۱۰ روز پيش در نيويورک از سر گرفته اند و ديدارهای دوجانبه و چندجانبه در اين چارچوب انجام شده است.

XS
SM
MD
LG