لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

«سند بازطراحی تأسیسات اراک طی یکی دو روز آینده نهایی می‌شود»


 بهروز کمالوندیT سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندیT سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از نهایی‌شدن «سند رسمی» بازطراحی تأسیسات اراک، طی یکی دو روز آینده خبر داد و گفت که اعضای گروه ۵+۱ به جز یک کشور« نظر مثبتشان» را دراین باره اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهروز کمالوندی روز سه شنبه، ۱۲ آبان، تاکید کرد: «منتظریم تا یک کشور باقی مانده احتمالا طی امروز و یا فردا نظرش را بگوید و به زودی امضای نهایی آن صورت می‌گیرد.»

وی اضافه کرد: «ما قادریم بازطراحی تأسیسات اراک را خودمان انجام دهیم اما برای سرعت و سهولت در کار، همکاری‌ بین‌المللی را در این زمینه پذیرفته‌ایم.»

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، پیش از این گفته بود که پس از امضای «سند رسمی» درباره بازطراحی راکتور اراک،به دستور رییس جمهوری ایران «قلب راکتور اراک» خارج خواهد شد.

نمایندگان ایران، آمریکا و چین۲۶ مهر ماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که نوسازی و بازطراحی رآکتور اراک «با مدیریت و رهبری ایران» انجام خواهد شد.

تاسیسات آب سنگین اراک یکی از موضوع اختلافی ایران و کشور‌های غربی بود، اما ایران بر اساس توافق اتمی وین پذیرفت که قلب راکتور اراک خارج شده و منافذ آن با بتن پر شود به طوری که مجددا قابلیت استفاده نداشته باشد.

طبق این توافق، ایران با کمک آمریکا و چین در خطوط تولید سوخت خود در اراک تغییراتی فنی ایجاد خواهد کرد تا متناسب با راکتور جدید شود.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در نامه خود به رئیس جمهوری ایران برای تائید توافق اتمی وین اعلام کرده است که اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ آب سنگین اراک «تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد».

وی همچنین تاکید کرد است که «معامله‌ اورانیوم غنی‌شده‌ موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن در این‌ باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد.»

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که ایران تا زمان بسته شدن پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یا پی‌ام‌دی، درباره راکتور اراک و ذخایر اورانیوم خود اقدامی انجام نخواهد داد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را در باره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یا (پی‌ام دی) به شورای حکام ارائه کند.

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد که نشست ایران و کار‌شناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲۴ آذریعنی یک هفته قبل از انتشار گزارش آژانس در تهران برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG