لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

اشتون کارتر وزیر دفاع جدید امریکا شد


اشتون کارتر وزیر دفاع جدید امریکا
اشتون کارتر وزیر دفاع جدید امریکا

سنای آمريکا عصر روز پنجشنبه صلاحيت اشتون کارتر گزينه پيشنهادی رئيس جمهوری ايالات متحده برای وزارت دفاع را تائيد کرد و به اين ترتيب او چهارمين وزير دفاع دولت باراک اوباما در طول شش سال دوران رياست جمهوری او خواهد بود.

مجلس سنا، که در کنترل اکثريت جمهوريخواه قرار دارد، با ۹۳ رای موافق و ۵ مخالف، آقای کارتر را جايگزين چاگ هيگل کرد که آذر ماه گذشته از رياست پنتاگون کناره‌گيری کرده بود.

حدود يک هفته پس از پذيرش استعفای چاک هيگل از وزارت دفاع، اشتون کارتر ۶۰ ساله توسط باراک اوباما به عنوان گزينه پيشنهادی او برای وزارت دفاع معرفی شد. آقای کارتر در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ ميلادی دومين مقام پنتاگون بود.

کميسيون نيروهای مسلح سنا، پيشتر در روز سه‌شنبه با ۲۵ رای موافق، به اتفاق آرا صلاحيت آقای کارتر را تائيد کرده بود. وی از حمايت بسياری از جمهوريخواهان ارشد سنا نيز برخوردار است و جان مک کين، سناتور جمهوريخواه از ايالت آريزونا و رئيس کميسيون نيروهای مسلح سنا، از حاميان بزرگ اوست.

يکی از نخستين وظايف وزير دفاع جديد ايالات متحده، جلب حمايت از درخواست باراک اوباما برای کسب مجوز استفاده از نيروی نظامی عليه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در بخش‌هايی از عراق و سوريه خواهد بود.

وی در جلسه امروز سنا، بر تصميم خود به تقويت بودجه دفاعی آمريکا، کاهش هزينه تسليحات جديد، و رساندن سريع‌تر فناوری‌های جديد به سرباران تاکيد گذاشت.

ايالات متحده علاوه بر تهديد گروه افراطی داعش در خاور ميانه، با بحران اوکراين در اروپا و تحرکات روسيه در قبال آن روبرو است.

اشتون کارتر به قانونگذاران گفته است که با ارسال اسلحه برای اوکراين موافق است، اما بعدا گوشزد کرد که تمرکز تلاش‌های جامعه بين المللی برای حل بحران اوکراين بايد بر ادامه مجازات‌های اقتصادی و سياسی عليه روسيه باقی بماند.

------------------------------

منبع: صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG