لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

«آمادگی مرسدس بنز برای افزایش فعالیت در ایران»


دیتر زچه مدیرعامل دایملر در نماشگاه خودرو پاریس
دیتر زچه مدیرعامل دایملر در نماشگاه خودرو پاریس

شاید زمانی که دیتر زچه مدیرعامل دایملر دستور خروج مرسدس بنز از ایران را می‌داد، کسی فکر نمی‌کرد روزی دوباره خود او از افزایش فعالیت بنز در ایران برای تولید خودروهای سواری، کامیون و اتوبوس خبر دهد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

دیتر زچه، مدیرعامل اجرایی شرکت دایملر پس از رونمایی خودروهای مرسدس بنز در روز اول نمایشگاه پاریس در غرفه بنز در مورد برنامه بنز برای ایران به رادیو فردا گفت: «در ابتدا ما دربارۀ محصولات تجاری در قرارداد صحبت کردیم که بدون شک جزئیات آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت. الان نمی توانیم با جزئیات دربارۀ آن صحبت کنیم. بعداً دربارۀ آن صحبت خواهیم کرد.»

همکاری شرکت مرسدس بنز با ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00

وی افزود «بحث‌های متعدد و مذاکراتی جدی صورت گرفته است و ما مذاکرات جدی را، برای تمامی فعالیت‌هایمان همچون اتوبوس‌ها و کامیون ها، با طرف‌های ایرانی واجد شرایط آغاز کرده ایم که برخی از آن‌ها متحدان سابق ما در ایران هستند. در مورد برخی از آن‌ها هم تصمیم خود را گرفته ایم و در حال حاضر بر اهداف و استراتژی‌های بازار در زمینه‌های مختلف تمرکز کرده ایم. بنابراین آماده ایم تا فرصت‌هایمان در بازار ایران را افزایش دهیم.»

بحث‌های متعدد و مذاکراتی جدی صورت گرفته است و ما مذاکرات جدی را، برای تمامی فعالیت‌هایمان همچون اتوبوس‌ها و کامیون ها، با طرف‌های ایرانی واجد شرایط آغاز کرده ایم که برخی از آن‌ها متحدان سابق ما در ایران هستند. در مورد برخی از آن‌ها هم تصمیم خود را گرفته ایم و در حال حاضر بر اهداف و استراتژی‌های بازار در زمینه‌های مختلف تمرکز کرده ایم. بنابراین آماده ایم تا فرصت‌هایمان در بازار ایران را افزایش دهیم
دیتر زیچه،مدیر عامل اجرایی دایملر

مدیرعامل اجرایی شرکت دایملر درباره خودروهای سواری مرسدس بنز و تولید آن در ایران گفت: «ما در مرحلۀ نهایی هستیم. و در حال مشخص کردن خصوصیات فنی خودروها و محصولات مورد نظر هستیم. به این معنا که به دنبال محصولات ویژه‌ای هستیم که در دسترس هستند.»

شرکت مرسدس بنز در زمان دولت محمد خاتمی در بخش خودرو‌های سواری و سنگین در ایران سرمایه گذاری کرده بود. به عنوان مثال این شرکت سرمایه خود را در شرکت ایدم برای تولید موتور‌های بنز افزایش داده بود و شرکت زد اف آلمان را برای تولید گیربکس‌های بنز، به سمت سرمایه گذاری و همکاری با شرکت چرخشگر در ایران سوق داده بود.

شرکت مرسدس بنز در آن زمان سی درصد از سهام موتور سازی ایدم تبریز را در اختیار داشت و برخی موتورهای ساخته شده در ایران به شبکه جهانی مرسدس بنز صادر می شدند.

همچنین این شرکت سرمایه گذاری مستقیمی را با خرید کامل سهام شرکت ستاره ایران برای تولید مرسدس کلاس ای و سی انجام داده بود. قرار بود ایران به مرکز تولید خودروهای مرسدس بنز در خاورمیانه تبدیل شود. تولید مدل های کلاس ای شروع شده بود که با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد عملا پس از تیره شدن روابط ایران و آلمان تولید کاهش معنا دارای پیدا کرد و کمی پیش از اعمال تحریم‌ها این شرکت ایران را ترک کرد.

اما پس از توافق هسته‌ای و پیش از نهایی شدن قرار داد‌های جدید رنو و پژو، هولدینگ آلمانی دایملر که صاحب مرسدس بنز است، اولین تفاهم نامه برای تولید دوباره محصولاتش در ایران را با ایران خودرو دیزل امضا کرد.

در این تفاهم نامه شرکت مرسدس بنز قرار است به صورت مستقیم در ایران سرمایه گذاری کرده و با شرکت ایران خودرو دیزل شرکت مشترکی را تاسیس کنند.

البته گذشته از موضوع ایران بحث‌های داغ غرفه بنز در نمایشگاه پاریس به خودروهای آینده، از هوشمند تر شدن خودرو ها تا خودرو‌های برقی باز می گشت.

مرسدس بنز با رونمایی از یک کانسپت شاسی‌بلند اعلام کرد تا سال ۲۰۲۵ قصد دارد ده مدل الکتریکی را با برند ای کیو به بازار عرضه کند. پیتر زچه، مدیر گروه دایملر در نمایشگاه پاریس گفت: این ده مدل بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از کل فروش محصولات مرسدس بنز را شامل خواهد شد و این کارخانه به بزرگترین تولید‌کننده خودروهای پاک در جهان تبدیل خواهد شد.

وی گفت: «با توجه به افزایش دانش ساخت باطری های جدید مرسدس بنز به گسترش خودرهای برقی امیدوارتر است.»

شرکت دایملر از این پس خودروهای برقی خود را زیر نام برند ای کیو روانه بازار خواهد کرد.

حرف اول این برند به معنی الکتریکی و حرف دوم به معنی هوشمند بودن این خودرو است.

خودروهای هوشمند مرسدس بنز که زیر نام برند ای کیو تولید خواهند شد می توانند اطلاعات را بین خودروهای همسان به اشتراک بگذراند.

اولین خودرو برقی تحت برند ای کیو سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد و احتمالا این خودرو شباهت زیادی به خودرو مفهمومی ای کیو دارد که مرسدس بنز در نمایشگاه پاریس آن را معرفی کرده است.

این خودرو به یک موتور ۳۵۰ اسب بخاری مجهز است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری آن حدود پنچ ثانیه است. این خودرو می تواند با باطری هایی که کف خودرو قرار گرفته اند تنها با یک بار شارژ ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. این حدودا اندازه پیمایش یک خودرو با یک باک پر بنزین است. اگر مرسدس بنز به این وعده عمل کند انقلابی در زمینه خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹ روی خواهد داد.

شرکت دایملر قصد دارد برای رسیدن به این هدف میلیارد‌ها یورو صرف توسعه تکنولوژی ساخت باطری و توسعه کارخانه های خود کند.

XS
SM
MD
LG