لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۴

«بهترین» و «بدترین» فرودگاه‌های جهان  


فرودگاه چانگی سنگاپور
فرودگاه چانگی سنگاپور

خسته اید، ساعت‌ها باید در ترانزیت فرودگاه منتظر سوار شدن به هواپیمای بعدی باشید اما نه جای مناسبی برای استراحت هست نه کافه‌ای که بتوانید اندکی در آن خستگی در کنید. از طرفی فروشگاهای زیادی هم برای خرید نیست. فرودگاه شلوغ و بی‌نظم است.

دستشویی‌ها کثیف است و برخورد مسئولان فرودگاه زیاد جالب نیست. حالا فکر کنید در فرودگاهی هستید با فضای زیبا و آرام با صندلی‌های راحت برای استراحت و با انواع کافه و غذاخوری برای سلیقه‌های مختلف، اما از کجا می توان فهمید کدام فرودگاه خوب است یا بد؟

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

برای جواب به این سوال سی ان ان به معرفی بهترین و بدترین فرودگاه های جهان پرداخته است.

معیارهای انتخاب هم خواب راحت در فرودگاه، طراحی داخلی زیبا، غذا خوری و فروشگاهای مناسب، در دسترس بودن امکانات فرودگاه، رفتار مناسب کارمندان فرودگاه، امنیت فرودگاه و تمیزی فرودگاه بوده است.

بهترین فرودگاه، چانگی سنگاپور و بدترین فرودگاه، شاه عبدالعزیز جده است.

در میان بهترین‌ها به ترتیب چانگی از سنگاپور، فرودگاه بین المللی سئول، فرودگاه هانه‌دا توکیو، تائویوان تایوان و مونیخ آلمان قرار دارند. در میان بدترین‌ها هم به ترتیب شاه عبدالعزیز جده، جوبا در سودان جنوبی، پورت هارکورت نیجریه، فرودگاه تاشکند در ازبکستان و سانتورینی در یونان است.

فرودگاه چانگی یکی از بزرگترین فرودگاها در شرق و جنوب آسیاست اما این عامل زیاد برای انتخاب این فرودگاه موثر نبوده است بلکه فضای فوق العاده راحت این فرودگاه برای مسافران ملاک بوده است.

فضای طراحی داخل این فرودگاه به سبک شرق آسیا و برای مسافران بسیار آرامش بخش است. گذشته از آن تعداد زیادی تخت خواب و صندلی مناسب خواب در این فرودگاه قرار داد. بسیاری از بخش‌های این فرودگاه هم مبله شده و مسافران می توانند روی مبل‌ها لم دهند و به تماشای تلوزیون بنشینند.

بخش‌های زیادی از داخل این فرودگاه برای ایجاد حس آرامش در مسافران گل کاری و درخت کاری شده است.

اما چرا فرودگاه جده به عنوان بدترین فرودگاه جهان انتخاب شده است؟ این فرودگاه در شهر جده بیشتر برای مسافران حج طراحی شده است. در واقع این فرودگاه چادرهایی است در دل بیابان. چادرهای بلندی که در فصل گرم سال تهویه مطبوع مناسبی ندارد و مسافران زیر گرمای شدید صحرای عربستان خیس عرق می شوند. اتاق‌های چک پاسپورت این فرودگاه بیشتر شبیه اتاق‌های بازجویی است تا فرودگاه. اگر به دنبال مکانی برای خواب هستید هم می توانید یک زیرانداز در وسط فرودگاه پهن کنید و از گرمای وحشتناک صحرای عربستان لذت ببرید!

در اروپا اما کدام فرودگاه بهترین است؟

به گزارش سی ان ان، فرودگاه مونیخ در آلمان، فرودگاه هلسینکی فنلاد و تالیان در کشور استونی به همراه فرودگاه زوریخ به ترتیب بهترین فرودگاه‌های اروپا از نظر راحتی هستند. اما چطور فرودگاهی در استونی توانسته گوی سبقت را از فرودگاه های بزرگ و قدرتمند اروپایی برباید؟

دلیل انتخاب، طراحی فوق العاده زیبای این فرودگاه است. فضای داخلی این فرودگاه شبیه کافی شاپ‌های شیک اروپایی است. کاناپه‌های بزرگ قرمز در کنار کتاب خانه های کوچک از این فرودگاه یک فرودگاه دوست داشتنی ساخته است. فرودگاهی که بیشتر شبیه خانه است تا فرودگاه. در این فرودگاه همه جا اینترنت بی‌سیم رایگان وجود دارد و فضا پر از صدای موسیقی کلاسیک و جاز است. اگر در این فرودگاه پرواز شما دچار تاخیر شد ناراحت نشوید چون می توانید در یک محیط آرام چند ساعتی را استراحت کنید.

و بدترین فرودگاه‌های اروپا از نظر راحتی کدام فرودگاه هستند؟

سانتورینی در یونان، خانیا در یونان، کرت در یونان، لوتن لندن و رود در یونان از بدترین فرودگاه های اروپا هستند. فرودگاه هایی بی‌نظم، زشت و البته بسیار شلوغ که اگر شانس داشته باشید شاید جایی برای نشستن در آن پیدا کنید. قبل از رفتن به فرودگاه هم حتما به دستشویی سری بزنید چون ممکن است در این فرودگاه با صحنه جالبی در سرویس‌های بهداشتی روبرو نشوید.

در آمریکای شمالی هم بهترین فرودگاه از نظر راحتی در کانادا قرار دارد.

فرودگاه ونکوور بهترین فرودگاه در آمریکای شمالی است و پس از آن تمپا در آمریکا، فرودگاه بین‌المللی مینیاپولیس−سنت پل جزو بهترین فرودگاه‌ها هستند.

بدترین فرودگاه ها هم به ترتیب لاگواردیا در نیویورک، فرودگاه بین المللی میامی و لیبرتی نیوآرک هستند.

جالب است که بدترین فرودگاه آمریکا در قلب اقتصادی این کشور قرار دارد. لاگواردیا در میان سه فرودگاه اصلی و تجاری کلان شهر نیویورک کوچکترین آنها است. هواپیماهای مک‌دانل داگلاس دی‌سی-۱۰ بطور خاص برای این فرودگاه طراحی شده‌است. شرکت‌های دلتا و آمریکن ایرلاینز بیشترین خطوطی هستند که به این فرودگاه تردد دارند.

در خاورمیانه وضعیت چگونه است؟ در میان فرودگاه های خاورمیانه فرودگاه‌های ایران نه در لیست بهترین ها و نه در میان بدترین‌ها هستند.

طبق گزارش سی ان ان، فرودگاه بین المللی دوبی و فرودگاه دوحه بترتیب بهترین فرودگاه ها در خاورمیانه هستند. هم‌اکنون قطر و امارات متحده عربی با توسعه خطوط هوایی و توسعه زیرساخت‌های بسیار قوی به‌ویژه فرودگاه‌های مدرن به کانون پروازی و ترانزیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌اند. فرودگاه بین‌المللی دبی به تنهایی در سال توان پذیرش ۷۰ میلیون مسافر را دارد. این در حالی است که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تنها می‌تواند سالی ۶ میلیون مسافر را پذیرش کند.

با این همه ایران برای رقابت با کشورهای عربی بخصوص امارات و قطر سعی در تحول فرودگاه‌های اصلی‌اش دارد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است: «قصد داریم ظرفیت فرودگاه امام را سالانه به ۴۵ میلیون نفر برسانیم و به هاب [مرکز ترددی] منطقه تبدیل شویم. یادداشت تفاهمی نیز برای نوسازی فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد و اصفهان منعقد شده است که در این زمینه یک ترمینال جدید با ظرفیت چهار و نیم میلیون مسافر در فرودگاه مشهد ایجاد می‌شود که امکان عملیات گسترده بین‌المللی از این فرودگاه به اقصی نقاط جهان فراهم خواهد شد. فرودگاه اصفهان با مشکلات بسیار زیادی مواجه‌است که این فرودگاه نیز توسعه می‌یابد و با توجه به اینکه این شهر یکی از مراکز توسعه گردشگری است فرودگاه اصفهان باید بتواند در سطح بین‌المللی فعالیت و رقابت کند. علاوه بر توسعه سه فرودگاه امام، مشهد و اصفهان برای توسعه و بهسازی کامل چهار فرودگاه تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز در حال مذاکره هستیم. امیدواریم با این قراردادها هفت فرودگاه بین‌المللی ایران را بطور کامل بازسازی کنیم.»

بدترین فرودگاهای خاورمیانه هم از نظر راحتی و احترام به حقوق مسافران شاه عبدالعزیز جده، شارجه در امارات، فرودگاه بین المللی کویت، فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ریاض و فرودگاه بین اللملی بغداد است.

XS
SM
MD
LG