لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

قاتل ستار بهشتی به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد


ستار بهشتی
ستار بهشتی

حکم محکوميت اکبر تقی‌زاده،مامور پليس متهم در پرونده قتل ستار بهشتی، به سه سال حبس تعزيری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و ۷۴ ضربه شلاق از سوی شعبه ۱۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران قطعی شد.

گيتی پورفاضل، وکيل مدافع اوليای دم ستار بهشتی، روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ در گفتگو با خبرگزاری ايرنا، ضمن اعلام اين خبر افزود: «در دادنامه ای که برای خانواده ستار بهشتی ارسال شده دادگاه تجديد نظر استان تهران حکم دادگاه قبلی را تاييد کرده است.»

سحر بهشتی،خواهر ستار بهشتی نيز در گفت و گويی با سايت سحام نيوز با بيان اينکه برای «اکبر تقی‌زاده، قاتل ستار»حکم صادر شده گفت که اين حکم چهارشنبه ۱۵ مرداد برای خانواده ستار بهشتی ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا بر اساس حکم صادره، مامور پليس متهم در پرونده قتل ستار بهشتی، به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدی و آزار و اذيت به سه سال حبس تعزيری و همچنين به موجب ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به دو سال اقامت اجباری در برازجان محکوم شده است.

دادگاه رسيدگی‌کننده همچنين ، آقای تقی‌زاده را به اتهام توهين و فحاشی به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

براساس گزارشها ستار بهشتی، وبلاگ نويس ايرانی، ۹ آبان ماه سال ۱۳۹۱ توسط پليس فتا بازداشت شد و سه روز پس از بازداشت يعنی ۱۳ آبان ماه درگذشت.
پس از فوت ستار بهشتی با شکايت اوليای دم پرونده ای به اتهام قتل عمد تشکيل شد اما شعبه اول بازپرسی دادسرای جنايی تهران مرگ ستار بهشتی را قتل شبه عمد اعلام کرد.

با اعتراض وکيل مدافع اوليای دم ستار بهشتی، پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کيفری کارکنان دولت ارجاع شد. پس از چند مرتبه رفت و آمد پرونده بين دادسرا و دادگاه، پرونده اتهام قتل عمد بسته شد و دادسرا از خانواده ستار بهشتی خواست برای پيگيری اتهام قتل شبه عمد شکايت جديدی ارايه کنند که اوليای دم ستار بهشتی در نامه ای به دادستانی تهران از اينکار خودداری کردند.

پس از آن دادستانی تهران پرونده را با اتهام قتل شبه عمد به جريان انداخت و شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضايی کارکنان دولت ۱۹ فروردين ماه امسال جلسه رسيدگی به دادگاه مامور پليس متهم در پرونده قتل ستار بهشتی را برگزار و وی را به سه سال حبس تعزيری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و ۷۴ ضربه شلاق تعزيری بابت اتهام توهين و فحاشی محکوم کرد.

اين حکم با اعتراض متهم پرونده برای رسيدگی در مرحله تجديد نظرخواهی به شعبه ۱۴ دادگاه تجديد نظر استان تهران ارسال شد که شعبه تجديد نظر در نهايت حکم دادگاه قبلی را تاييد کرد.

گيتی پورفاضل، وکيل مدافع اوليای دم ستار بهشتی،در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا با نامتناسب دانستن حکم « قاتل ستار بهشتی» اظهار کرد: «در حاليکه در اين کشور برای روزنامه‌نگاران مجازات شش سال حبس در نظر گرفته می‌شود، صدور حکم سه سال حبس برای يک قاتل جای تعجب دارد.»

گوهرعشقی ،مادر ستار بهشتی، نيز در گفت و گويی با سايت سحام نيوز تاکيد کرد: «اين دادگاهی را که اين‌ها تشکيل داده‌اند من اصلا قبول ندارم، بچه من زير شکنجه بی‌گناه کشته شده است.»

وی اضافه کرد: «چرا بچه‌هايی که در زندان اوين هستند، را برای شهادت نمی‌آورند که ستار را در زندان ديده‌اند که بدنش اين قدر آزرده بوده؟.»

پس از مرگ ستار بهشتی، ۴۱ زندانی سياسی زندان اوين در نامه‌ای شهادت دادند که او در روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان در بند ۳۵۰ زندان اوين بوده، در حالی‌ که به شدت شکنجه شده بود و آثار شکنجه‌های مختلف بر تمام بدنش مشخص بوده است.

XS
SM
MD
LG