لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

بلومبرگ: تصاویر ماهواره‌ای نگرانی در مورد تاسیسات پارچین را تایید نمی‌کنند


براساس تصاویر ماهواره‌ای و نظر کار‌شناسان یک پارکینگ بزرگ در جوار تاسیسات پارچین که اخیرا یک مرکز پژوهشی معتبر در واشنگتن آن را «موضوع نگرانی شدید» اعلام کرده بود، حداقل طی پنج سال اخیر هیچ تغییری نکرده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز یازدهم اوت یادآوری کرد که مرکز پژوهشی «انستیتو علوم و امنیت بین المللی» روز ۷ اوت اعلام کرده بود که تصمیم ایران برای پارک کردن ۲۰ خودرو در جوار تاسیسات نظامی پارچین تحریک آمیز است. اما با نگاهی به ۳۶ تصویر ماهواره‌ای که طی پنج سال گذشته از این نقطه گرفته شده از سال ۲۰۱۱ که حساسیت‌ها در مورد پارچین آغاز شد همواره حدود ۲۰ خودرو در این محوطه پارک بوده‌اند.

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی می‌گوید فعالیت‌هایی که در سایت پارچین صورت می‌گیرد هیچ ربطی به عملیات جاده‌سازی ندارد.

این موسسه پیش از این از ساخت و ساز در مجتمع نظامی پارچین با هدف ایجاد تغییراتی پیش از بازرسی‌های بین‌المللی خبر داده بود. در واکنش به این خبر دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی درسازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که این عملیات ساخت و ساز، به دلیل نشست جاده در مقابل سد ماملو، در جوار پارچین انجام شده و هیچ ارتباطی با مجموعه پارچین ندارد.

به گزارش بلومبرگ، رابرت کلی یک کار‌شناس امور اطلاعاتی و از دانشمندان هسته‌ای سابق دولت آمریکا می‌گوید: «ده‌ها عکس از این پارکینگ وجود دارد و همه نشان می‌دهند که همواره اتومبیل‌های مسافربری در این محوطه پارک می‌شدند. هیچ شواهدی از تغییر فعالیت‌های ایران مثل خاکبرداری و یا پاکسازی در این محوطه وجود ندارد.»

همزمان با داغ شدن مباحث در مورد توافق هسته‌ای ۱۴ ژوئیه در محافل سیاسی آمریکا، برخی از کار‌شناسان و سیاستمداران می‌گویند که فعالیت‌های اخیر در جوار تاسیسات نظامی پارچین تاییدی است بر خطرات توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران.

ایران روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه از کار‌شناسان غربی راه سازی معمولی را با فعالیت‌های مخرب در این تاسیسات بزرگ که مساحت آن ۵۰ کیلومتر مربع است، اشتباه گرفته‌اند.

پل اینگرام مدیر مرکز پژوهش‌های امنیتی «شورای بریتانیایی- آمریکایی اطلاعات امنیتی» در پاسخ به سئوال خبرگزاری بلومبرگ گفت: «پارچین یک تاسیسات فعال است و جابجایی و تحرک در آن طبیعی است. انجام خاکبرداری و تمیز کردن محوطه این تاسیسات در شرایطی که ماهواره‌ها آن را زیر نظر دارند و درست در آستانه رای گیری کنگره آمریکا مسلما به فرضیه‌های توطئه دامن خواهد زد و بعید است ایران چنین کاری بکند.»

XS
SM
MD
LG