لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

انفجار انتحاری در يمن دست‌کم ۴۰ کشته برجای گذاشت


شیعیان حوثی در مرکز صنعا، پس از انفجار بمب در روز پنجشنبه، نهم اکتبر
شیعیان حوثی در مرکز صنعا، پس از انفجار بمب در روز پنجشنبه، نهم اکتبر

خبرگزاری رويترز، به نقل از منابع پزشکی و شاهدان عينی،روز پنجشنبه، گزارش داد که شمار کشته شدگان انفجار انتحاری در شهر صنعا پايتخت يمن به ۴۲ نفر رسيده است.

در همین روز، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در استان حضرموت در شرق اين کشور نيز دست‌کم ۱۰ کشته در ميان نيروهای نظامی برجای گذاشته است.

پیشتر رويترز به نقل از يک شاهد عينی، گزارش داد که در جريان حمله‌ای به ميدان تحرير در مرکز شهر صنعا دست‌کم ۲۰ تن جان خود را از دست داده‌اند و تعداد زيادی مجروح شده‌اند. هنوز از تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها آمار دقيقی در دست نيست.

ناامنی‌ها در صنعا در حالی ادامه دارد که نخست وزير تازه اين کشور اعلام کرده است که برای حفظ يکپارچگی يمن اين سمت را نخواهد پذيرفت.

به گزارش الجزيره به نظر می‌رسد که هدف حمله انتحاری گردهم‌آيی شيعيان حوثی یمن بوده است.

به گزارش رسانه‌های يمن، احمد عوض بن مبارک، نخست‌وزير تازه منصوب شده اين کشور از عبدر به منصور، رئيس‌ جمهوری يمن، خواسته است تا او را از پذيرفتن اين سمت معذور بدارد.

«کشتن ۱۴ سرباز شیعه»

گروه القاعده يمن روز پنج‌شنبه ويدئويی را منتشر کرده که در آن داستان دزديدن و کشتن و سر بريدن ۱۴ سرباز که گفته می‌شود همگی شيعه‌مذهب‌اند، روايت می‌شود.

به گزارش رويترز، در اين ويدئو نشان داده می‌شود که چگونه افرادی که صورت خود را پوشانده‌اند، اتوبوسی را در شرق شهر «شيبام» متوقف کرده و تعدادی از مسافران آن را دزديده‌اند.

در اين ويدئو گفته می‌شود که افراد گروه انصار الشريعه «به خواست خدا» اين سربازان شيعه حوثی را دستگير کرده‌اند.

شيعيان حوثی يمن نزديک به ۲۰ روز است که کنترل صنعا پايتخت يمن را در دست دارند.

شورشيان حوثی که از سوی ايران حمايت می‌شوند پس از پيشروی به سوی پايتخت يمن و توافق با ساير گروه‌های سياسی برای تقسيم قدرت، اواخر شهریورماه به تحکيم مواضع خود در صنعا پرداختند و در بسياری از نقاط شهر ايست‌های بازرسی مستقر کردند.

شيعيان زيدی حوثی که ۳۰ درصد از جمعيت ۲۵ ميليونی يمن را شامل می‌شوند و به مدت هزار سال بر اين کشور حکومت می‌کردند همواره معترض بوده‌اند که از زمان ساقط شدن آخرين حاکم آنها در سال ۱۹۶۲ بر اثر کودتا، در حاشيه قرار داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG