لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

کامرون: ايران می تواند به شکست داعش کمک کند


ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا
ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، شامگاه چهارشنبه در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در مورد راه‌های مقابله با داعش گفت: «ايران می‌تواند نشان دهد که جزئی از راه‌حل برای شکست داعش در سوريه است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديويد کامرون با اشاره به ديدارش با حسن روحانی گفت: «ما اختلافاتی جدی داريم: حمايت ايران از گروه‌های تروريستی، برنامه هسته‌ايش و رفتارش با مردم خودش، تمام اينها بايد تغيير کند. اما رهبران ايران می‌توانند در مبارزه عليه داعش و دستيابی به عراقی امن و باثبات کمک کنند».

آقای کامرون حدود ده روز پيش در مقاله‌ای در نشريه ساندی تلگراف نوشته بود: «موقعيت فعلی مقطعی ست که ايران می‌تواند به «همکاری با جامعه جهانی در مقابله با تهديدی مشترک» روی بياورد.

ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا، روز چهارشنبه دوم مهر در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک، با حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران، ديدار کرد.

اين ديدار، نخستين ملاقات بالاترين مقام‌های اجرايی دو کشور از زمان انقلاب بهمن ۵۷ ايران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين ملاقات در دفتر نمايندگی بريتانيا در سازمان ملل انجام شده و صفحه فيس‌بوک حسن روحانی نيز تصويری از ديدار وی را منتشر کرد.

يکی از مقام‌های دفتر نخست‌وزيری بريتانيا در مورد اين ديدار به اينديپندنت گفت: «در مورد برنامه هسته‌ای ايران دچار هيچ توهمی نيستيم و رويکرد ما همان است که بود».

او افزود: «اما اگر ايران خواستار پيوستن به جامعه جهانی برای شکست دادن داعش است، ما در آن مورد هم با آنها همکاری می‌کنيم اما به روشنی می‌گوييم که نمی‌شود [ايران] در بغداد يک نوع رويکرد و در دمشق رويکرد ديگری داشته باشد».

پيش از اين، خبرگزاری رويترز از قول مقامات ارشد ايرانی نوشته‌بود که ايران برای کمک به ائتلاف تشکيل شده به رهبری آمريکا در مقابله با پيکارجويان «حکومت اسلامی»، خواهان «نرمش» مذاکره‌کنندگان با خود در گفت‌وگوهای هسته‌ای شده است.

آمريکا به اين گزارش واکنش نشان داده و گفته که قصد ندارد موضوعات ديگری را وارد مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ايران کند و اين کشور حاضر نيست «بر سر عراق درباره برنامه هسته‌ای ايران معامله کند».

XS
SM
MD
LG