لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

​ استقبال ويژه دولت کانادا از نوروز ۹۳


کاستاس منگاکیس نماینده مجلس کانادا و معاون پارلمانی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا در بازار نوروزی
کاستاس منگاکیس نماینده مجلس کانادا و معاون پارلمانی وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا در بازار نوروزی
نوروز امسال کانادا حال و هوای خاصی داشت، بسياری از کانادايی ها در آئين نوروزی با ايرانيان مقيم کانادا همراهی می کردند، سفره هفت سين در بانک ها و بسياری از ادارات دولتی و غيردولتی چيده شده بود، و مقامات دولتی کانادا در سطوح بالای استانی و فدرال مشارکت قابل توجهی در مراسم و جشن های نوروزی داشتند.

سازمان عفو بين الملل شاخه تورنتو با برگزاری مراسم نوروزی، تصوير هفت زندانی سياسی را روی سفره هفت سين قرار داد.

با آغاز نوروز، استفان هارپر، نخست وزير کانادا، پيام ويژه نوروزی برای ايرانيان داد.علاوه بر او، جان برد وزير امور خارجه کانادا، جيسون کنی وزير چند فرهنگی کانادا، تعدادی از نمايندگان مجلس فدرال، خانم کاتلين وين نخست وزير ايالت انتاريو، دکتر رضا مريدی وزير تحقيقات و فناوری انتاريو و تعداد ديگری از سياست مداران استانی پيام های تبريک نوروزی منتشر کردند.

حضور مقامات کانادايی و نمايندگان مجلس نه تنها در چندين مراسم نوروزی قابل توجه بود، بلکه انها در مراسم چهارشنبه سوری و بازارهای نوروزی نيز شرکت کردند. نخست وزير انتاريو خانم وين که همراه دکتر رضا کريدی بود، در جشن چهارشنبه سوری در تورنتو در ميان هزاران نفر حاضر شد و همراه با انها رقصيد. کاستاس منگاکيس نماينده مجلس در بازار نوروزی حضور داشت. جاستين ترودو رهبر حزب ليبرال کانادا نه تنها در چندين مراسم بلکه در مغازه های ايرانی به مناسبت نوروز حضور پيدا کرد و با ايرانيان ديدار نمود.

به نظر می رسد حضور موفق جامعه ايرانی در کانادا موجب شده است تا توجه دولتمردان و سياستمداران به جايگاه ايرانيان مهاجر بيش از پيش افزايش يابد. ايرانيان در حوزه های سياسی، دولتی، بازرگانی و خدمات اجتماعی فعاليت و حضور چشمگيری دارند. دکتر رضا مريدی اولين وزير ايرانی است که در ايالت انتاريوی کانادا به اين سمت رسيده است. دکتر امير خدير ديگر ايرانی است که نمايندگی مجلس ايالت کبک را برعهده دارد.

چگونه نوروز در کانادا از اهميت تاريخی برخوردار شد؟ اين پرسشی است که با دکتر رضا مريدی در ميان گذاشتيم. وزير تحقيقات و فناوری انتاريو گفت: «در سال ۲۰۰۸ در پارلمان انتاريو لايحه ای را ارائه دادم که بموجب آن عيد نوروز در استان انتاريو رسمی شد. در سال ۲۰۰۹ حزب ليبرال کانادا بنا به درخواست اينجانب لايحه رسمی شدن نوروز را به پارلمان فدرال کانادا ارائه داد و به در آنجا نيز به تصويب رسيد.»

دکتر رضا مريدی افزود: « يکسال بعد از رسمی شدن نوروز در کانادا، کنگره امريکا نيز عيد نوروز را رسمی کرد و سپس توسط سازمان يونسکو نوروز به رسميت شناخته شد. بدين ترتيب بود که با همت ايرانيان ساکن انتاريو عيد نوروز نه تنها در کانادا رسمی شد بلکه زمينه رسمی شدن در سازمان ملل متحد را فراهم نمود.»

در حال حاضر پنج نفر از ايرانيان ساکن تورنتوی بزرگ، کاوه شهروز، ليلی پورزند، علی احساسی، مجيد جوهری، پيمان کوشان خود را آماده می کنند تا در انتخابات مجلس کانادا شرکت کنند. آنها در مرحله مقدماتی در حزب سياسی خود رقابت خواهند کرد. همچنين ديويد موسوی برای انتخابات شورای شهر تورنتو و مرجان مريدی برای انتخابات شورای شهر ريچموندهيل (شمال تورنتو) نامزد شده اند و خانم نيلو برون به عنوان نائب رئيس جديد حزب ليبرال انتاريو انتخاب شده است. علاوه بر بعد سياسی و اجتماعی، حضور ايرانيان در بخش های تجارت و بازرگانی چشمگير است و آنها شرکت های متعددی را به ثبت رسانده اند.

مشارکت جامعه ايرانی در فعاليت سياسی احزاب کانادا به انحا گوناگون منجمله مشارکت در همياری مالی برای احزاب، کار داوطلبانه در انتخابات و امور خيريه، فعاليت های اجتماعی و حقوق بشری، حضور رسانه ای و فعاليت های عام المنفعه همگی موجب شده است که جامعه ايرانی در طی ساليان اخير موقعيت ويژه ای بدست بياورد.
دکتر مريدی در پايان تاکيد کرد: « دولت ايران دولت بدنامی است و چهره نادرستی از جامعه ايران را به جهان نشان می دهد، اما ايرانيان در برون مرز با عملکرد خوب و در خورشأن چهره بهتری از خود و کشورشان ارائه کرده اند.»

در مراسم نوروزی سازمان عفو بين الملل که در روز برگزار شد، تصوير هفت زندانی سياسی؛ سعيد ملکپور، محمد صديق کبودوند، بهاره هدايت، عبدالفتاح سلطانی، اميد کوکبی، حسين رونقی و زينب جلاليان روی سفره هفت سين قرار داده شده بود تا حاضران را نسبت به وضعيت انها آگاه سازند.

مراسم سازمان عفو بين الملل در روز پنجشنبه ۷ فروردين برگزار شد.
XS
SM
MD
LG