لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

قرارداد سیتروئن با سایپا نهایی شد


شرکت سیتروئن در سال ۹۵  فاهم نامه‌ای را برای خرید سهام شرکت سایپا کاشان امضا کرده بود.
شرکت سیتروئن در سال ۹۵  فاهم نامه‌ای را برای خرید سهام شرکت سایپا کاشان امضا کرده بود.

مدیر عامل سایپا اعلام کرده است که قرارداد این شرکت با سیتروئن نهایی شده و مدیر عامل سیتروئن هم از تولید سه مدل از محصولات این شرکت در ایران خبر داده است.

مهدی جمالی مدیرعامل سایپا گفت:« قرارداد فی مابین سایپا با سیتروئن نهایی شده و در اواخر اسفند ماه ۹۵ اولین قسط مشارکت با سایپا کاشان توسط سیتروئن به حساب سایپا واریز شده است.»

شرکت سیتروئن در سال ۹۵ فاهم نامه‌ای را برای خرید سهام شرکت سایپا کاشان امضا کرده بود.

بنظر می رسد با انتقال اولین قسط برای خرید این شرکت، تفاهم نامه بین سیتروئن و سایپا تبدیل به قرار داد شده است.

سیتروئن برای تولید محصولات جدید‌اش در ایران شرکت مشترک جدیدی تاسیس خواهد کرد. آورده شرکت سایپا ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کار‌شناسی رسمی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شده است.

هنوز محصولاتی که قرار است در این شرکت مشترک تولید شود اعلام نشده اند اما لیندا جکسون مدیر عامل شرکت سیتروئن در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا گفته است: «ما سه محصول جدید سیتروئن را با همکاری سایپا در ایران در آینده نزدیک تولید خواهیم کرد.

مدل خودروهایی که قرار است در همکاری با سایپا تولید شود، هنوز مشخص نشده است و بحث‌ها هنوز ادامه دارد.

با توجه به کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات تولیدی در کاشان، ۳۰ درصد آن صادر خواهد شد، سه مدل سیتروئنی که در ایران تولید خواهد شد، همه از نسل جدید محصولات ما هستند و قصد داریم این محصولات را در آینده تا ۷۰ درصد داخلی‌سازی کنیم.

ما برای تولید در ایران قصد داریم داخلی‌سازی کنیم تا بتوانیم صادرات کنیم و این بخشی از راهبرد ماست. سایپا کاشان کارخانه مدرنی است و ما در این کارخانه مدرن بر روی کیفیت تولیدات خود نظارت می‌کنیم تا محصولات خود را با بهترین کیفیت تولید کنیم. گروه پژو سیتروئن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یک شرکت فرانسوی را پس از تحریم‌ها در ایران انجام داده است. سیتروئن به‌تنهایی ۳۰۰ میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.»

این قرارداد، شامل تمامی فرآیندهای زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی مهندسی، قطعه سازی، تولید محصول و فروش و پس از فروش بوده و مقرر شده ۳۰ درصد از محصولات تولیدی این شرکت مشترک در شبکه سیتروئن صادر شود. این همکاری به صورت ۵۰-۵۰ است و بر همین اساس هیات مدیره۶ نفره‌ شرکت مشترک جدید ، ۳ عضو ایرانی و ۳ عضو فرانسوی خواهد داشت.

این قرارداد بسیار شبیه به قرارداد جدید بین دو شرکت پژو و ایران خودرو است.

در قرار داد پژو با شرکت ایران خودرو ، شرکت مشترکی با نام ایکاپ با سرمایه مشترک ۵۰ درصد طرف ایرانی و ۵۰ درصد طرف فرانسوی تاسیس شده است.

طبق اطلاعات ارائه شده، محصولات پژو و سیتروئن تولیدی در ایران با پلت فرمی مشترک ساخته خواهند شد.

این پلت فرم پی اف یک نام دارد . با این پلت‌فرم محصولات پژو در ایران خودرو و محصولات سیتروئن در سایپا تولید خواهند شد. تولید یک پلت‌فرم برای شش محصول دست گروه پژو سیتروئن را برای سرمایه گذاری در ایران باز خواهد کرد، چرا که با سرمایه گذاری بروی تولید یک موتور و شاسی جدید می‌تواند شش محصول خود را در ایران تولید کنند.

البته قرار داد سیتروئن( شریک پژو) با شرکت سایپا تفاوت هایی با قرار داد ایران خودرو با پژو دارد. قرار داد سیتروئن با سایپا را می توان پیشرو تر از قرار داد ایران خودرو با پژو دانست در این قرار داد سیتروئن حاضر شده است ۵۰ درصد سهام یک کارخانه تولیدی ایرانی ( سایپا کاشان) را بخرد و عملا بر خلاف پژو خود را مستقیما وارد روند تولید در ایران کرده است.

شاید این عامل سبب شود کیفیت تولیدات این شرکت وضعیت بهتری نسبت به شریکش پژو در ایران خودرو داشته باشد با این همه همچنان شرکت به صورت مساوی توسط سایپا و سیتروئن مدیریت خواهد شد. این عامل سبب می شود شرکت سایپا بتواند همچنان با تغییر قیمت سعی در مدیریت بازار داشته باشد و عملا دو شرکت سایپا و ایران خودرو با مذاکرات پشت پرده می توانند بازار خودرو ایران را کنترل کنند.

XS
SM
MD
LG