لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۹

کلاف سردر گم کنسرت‌ها، از ناهمخوانی احکام تا سکوت خامنه‌ای


لغو کنسرت، کاریکاتور شاهرخ حیدری برای رادیو فردا
لغو کنسرت، کاریکاتور شاهرخ حیدری برای رادیو فردا

در ادامه واکنش‌ها به لغو کنسرت‌ها در ایران، عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس، نزدیک به دولت حسن روحانی، اعلام کرده که سه نماینده مجلس طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به هیئت رئیسه ارائه داده‌اند.

به گزارش ایسنا، آقای حسین‌‍زاده، روز چهارشنبه، ۱۰ شهریور، گفت دو نماینده‌ای که به همراه او پرسش درباره لغو کنسرت‌ها را مطرح کرده‌اند، بهرام پارسایی، دیگر عضو فراکسیون امید از شیراز، و علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس و نماینده تهران هستند. هیئت رئیسه مجلس هم پرسش از وزیر ارشاد را به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع داده است.

گزارش هومن عسکری در مورد کلاف سردر گم کنسرت‌ها
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
لینک مستقیم

به نظر می‌رسد دست کم، یک عضو از ۱۲ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم از شرایط به وجود آمده و محدودیت در برگزاری کنسرت‌ها ناراضی است. احمد مازنی، گفته که به رغم فتوای آیت‌الله خمینی «به بحث حلال و حرام موسیقی بازگشته‌ایم».

دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره ناهمخوانی‌ لغو کنسرت‌ها با فتوای آیت‌الله خمینی مبنی بر «بلااشکال بودن خرید و فروش آلات موسیقی»، با محدودیت در برگزاری کنسرت‌ها می گوید «مادامی‌که نوای موسیقی مهیج نباشد اشکال از دید شرع وجود ندارد». اگر چه، دفتر آقای مکارم شیرازی، حکم آیت‌الله علم‌الهدی و دیگر امامان جمعه درباره منع اجرای کنسرت موسیقی را «از روی حساب» دانست.

متاسفانه در اکثر شهرها این وضعیت هست، در مشهد – که به نوعی شروع این هرج و مرج‌ها و بی‌قانونی‌ها بود – وزیر ارشاد در مقابل این زورگویی کنار آمد و باعث شد در شهر‌های دیگر هم تداوم پیدا کند.
حسین زمان، خواننده

اما معلوم نیست تفسیر اینکه موسیقی ارائه شده در کنسرت‌ها از چه نوعی با کجاست و اساسا در کشوری که شورای نگهبان قوانین مصوب مجلس را با شرع مطابقت می‌دهد، آیا گفته امامان جمعه به معنای ضمانت اجرایی است؟

حسین زمان، خواننده ایرانی در تهران، در گفت‌وگو با رادیو فردا ادامه لغو کنسرت‌ها را ناشی از کوتاه آمدن وزیر ارشاد دانست: «متاسفانه در اکثر شهرها این وضعیت هست، در مشهد – که به نوعی شروع این هرج و مرج‌ها و بی‌قانونی‌ها بود – وزیر ارشاد در مقابل این زورگویی کنار آمد و باعث شد در شهر‌های دیگر هم تداوم پیدا کند. قابل پیش‌بینی هم بود، یعنی من فکر می‌کنم تا حدی هم برنامه‌ریزی شده بود که از یک جایی شروع شود و این بسط داده شود به کل کشور.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بعد از صرفنظر وزارت ارشاد از برگزاری کنسرت در مشهد، از علی جنتی انتقاد کرد و بدون ذکر نام گفت وزیرش باید تابع قانون باشد. بعد از این سخنان آقای روحانی بود که خبر اجرای کنسرت شهرام و حافظ ناظری در شهرستان تفت پخش شد. حسین زمان اما معتقد است این رویداد به دولت ربطی نداشته است:

«اگر در این شرایط کنسرت‌هایی هم تحت فشار برگزار می‌شود به‌خاطر همت آن هنرمندی است که قرار است برنامه اجرا بکند و [همچنین به‌خاطر همت] مردم. من خودم تجربه این را داشته‌ام در گذشته خیلی دور، که به‌خاطر اینکه تازه کنسرت‌ها شروع شده بود، [برنامه‌ها] مورد هجمه قرار می‌گرفت، الان بیشتر هجومی که به کنسرت‌ها می‌شود سیاسی است. ما پایداری می‌کردیم، من در شهرهای مختلف، از جمله اراک و اصفهان، در مقابل پنجه بکس و زنجیر ایستادم، همین‌طور مردم ایستادند و کتک خوردند. پشت در سالن ما هم زیارت عاشورا برگزار کردند در اراک و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند، ولی ما ایستادیم و در همان شرایط هم کنسرت‌هایمان را اجرا کردیم. حالا تک و توکی هم البته زورمان نمی‌رسید و قدرت خیلی بیشتر بود، نیروی انتظامی هم همکاری می‌کرد با عوامل فشار، آن مواقع مجبور بودیم کنار بکشیم.»

به باور حسین زمان، رویه مسئولین دولتی در ایران چشم‌انداز چندان متفاوتی را در برابر موسیقی ایران قرار نمی‌دهد: «متاسفانه مسئولین ما محافظه‌کار هستند و شجاعت ایستادن در مقابل عوامل فراقانونی را ندارند، نمی‌خواهند موقعیت‌شان را از دست بدهند، تا زمانی که اوضاع اینطور باشد، من بعید می‌دانم بتوانیم کاری انجام بدهیم.»

پیش‌تر، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در نامه‌ای از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود به عنوان فصل‌الخطاب نظر خود را درباره اجرای کنسرت‌ها اعلام کند، درخواستی که تا کنون بی‌پاسخ مانده است. اینک احمد مازنی می‌گوید موضوع کنسرت‌ها باید به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شود، اقدامی که شاید راه حلی باشد بر کلاف سردرگم کنسرت‌های موسیقی در ایران.

  • 16x9 Image

    هومن عسکری

    هومن عسکری تهیه‌کننده ارشد شبکه‌های اجتماعی رادیو فردا است. او پیش از پیوستن به رادیو فردا، خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی و قبل از آن خبرنگار بی‌بی‌سی مانیتورینگ بود.

XS
SM
MD
LG