لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

یوهان کرویف درگذشت


یوهان کرویف
یوهان کرویف

یوهان کرویف از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان که به سرطان مبتلا شده بود، در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

خبر بیماری کرویف پارسال اعلام شد و واکنش‌های گسترده‌ای در سراسر جهان داشت. بزرگان فوتبال دنیا از کرویف خواستند با تمام توان در برابر سرطان بجنگد و تسلیم نشود.

او نیز در نخستین اظهار نظر پس از آغاز شیمی درمانی گفت: «در این نبرد پیروز می‌شوم. در این لحظه خودم را قوی‌تر از همیشه می‌بینم. یک تیم عالی پزشکی به من کمک می‌کند و اطمینان می‌دهند که همه چیز خوب پیش خواهد رفت. وقتی به کسی گفته می‌شود سرطان دارد، راه بازگشتی وجود ندارد. باید با بهترین شیوه با آن مبارزه کرد.»

یوهان کرویف
یوهان کرویف

کرویف که سال‌ها سیگار می‌کشید، سال ۱۹۹۱پس از حمله قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از آن بود که با ترک سیگار، آب نبات مصرف می‌کرد و سوژه جالبی برای عکاسان شده بود. می‌گفت: فوتبال به من همه چیز داد اما سیگار همه‌اش را پس گرفت.

بعد از درگذشت تیتو ویلانووا به خاطر سرطان، حالا آبی و اناری‌ها عزادار نماد باشگاه‌شان هستند. آلفردو دی استفانو اسطوره باشگاه رئال مادرید هم سال ۲۰۱۴ درگذشت.

کرویف در راهیابی هلند به فینال جام جهانی در سال ۱۹۷۴ نقش موثری داشت. تیمی شایسته و تاریخساز در مقوله تاکتیک، که با شکست از آلمان غربی به جام نرسید.

او ۴۸ بازی ملی انجام داد و ۳۳ گل برای نارنجی‌ها زد. سه مرتبه به عنوان بازیکن سال اروپا انتخاب شد. او سمبل فلسفه «توتال فوتبال» است که توسط رینوس میشل پایه گذاری شد.

در یکی از رای گیری‌های فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار، بعد از پله به عنوان دومین بازیکن قرن انتخاب شد. در نظرسنجی فرانس فوتبال هم به عنوان سومین بازیکن بر‌تر تاریخ برگزیده شده بود.

کرویف عنوان بهترین بازیکن جام جهانی ۱۹۷۴ را به دست آورد و در‌‌ همان سال برای سومین بار مرد سال اروپا شد. پس از ده سال حضور موفق و رویایی در آژاکس به بارسلونا رفت و در اولین فصل به قهرمانی لالیگا دست یافت.

یوهان به عنوان بازیکن در آژاکس، بارسلونا و فاینورد توانست ۲۳ جام مختلف را نصیب خود کند. در ۳۷ سالگی برای فاینورد بازی کرد و ۱۱ گل در ۳۳ بازی به ثمر رساند. با هلند در جام ملتهای ۱۹۷۶ هم در جایگاه سوم قرار گرفت.

در دوران مربیگری، با آژاکس فاتح جام برندگان جام اروپا شد. همراه بارسلونا توانست چهار قهرمانی در لالیگا را تجربه کند، به انضمام یک جام حذفی و سه سوپر کاپ اسپانیا.

بارسا سال ۱۹۹۲ با یوهان کرویف و با پیروزی مقابل سامپدوریا برای اولین بار قهرمان جام باشگاههای ‏اروپا شد. در آن تیم پر ستاره آندونی زوبی زارتا، رونالد کومان، پپ گواردیولا، هریستو استوئیچکوف و مایکل لادروپ بازی می‌کردند.

همان سال سوپر کاپ اروپا را با غلبه بر وردربرمن گرفتند. فهرست افتخارات کرویف در عرصه مربیگری نیز مانند دستاوردهای دوران بازی‌اش طولانی است. پسرش یوردی نیز مدتی نیز در بارسلونا شاگردش بود.

باشگاه بارسلونا با صدور بیانیه درباره درگذشت کرویف نوشته است: «او در آرامش کامل و در حالی که اعضای خانواده‌ وی کنارش بودند.»

XS
SM
MD
LG