لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۸

اولین مناظره انتخاباتی؛ درگیری لفظی بین جهانگیری، روحانی و قالیباف


اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری به صحنه درگیری لفظی بین اسحاق جهانگیری،حسن روحانی و محمد باقر قالیباف از سوی دیگر بدل شد.

آقای جهانگیری در این مناظره محمد باقر قالیباف را متهم کرد که با «برخوردهای گاز انبری» و «نظامی» قصد برخورد با موضوعات اجتماعی دارد و در مقابل آقای قالیباف نیز از دولت آقای روحانی با عنوان دولت «چهاردرصدی» نام برد که به گفته او تنها حامی افراد ثروتمند و قدرتمند است.

در دقایق ابتدایی این مناظره، اسحاق جهانگیری این پرسش را مطرح کرد که چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند و باعث شدند سفر ۷۰۰ هزار شیعه عربستانی به ایران متوقف شود.

معاون اول حسن روحانی خطاب به آقای قالیباف گفت:«بله ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟ آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آنها دفاع می‌کردند پول می دادند؟»

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

اشاره آقای جهانگیری به حسین کرد میهن است که در رسانه های ایران از او به عنوان یکی از اصلی ترین سازمان دهندگان حمله به سفارت عربستان سعودی نام برده می شود و عکس‌هایی از حضور او در ستاد محمد باقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ منتشر شده است.

کدامیک از کاندیداها در مناظره موفق‌تر بودند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:02 0:00
لینک مستقیم

در بخش دیگری از این مناظره محمد باقر قالیباف از نامزد شدن اسحاق جهانگیری انتقاد و او را متهم کرد که خود را «دستاویز سیاسی» دیگران کرده است.

اسحاق جهانگیری نیز در پاسخ به این اتهام گفت که نامزد جریان اصلاح طلب در انتخابات است.

وی خطاب به آقای قالیباف گفت که «شما جریان اصلاح طلب را از همه حقوق خود محروم کردید و من از این فرصت استفاده کردم که بگویم چه بر سرجریان اصلاح طلب آمده است».

آقای جهانگیری جریان اصولگرا و دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که همه چهره های شاخص جریان اصلاح طلب را «خانه نشین» کرده است.

وی خطاب به آقای قالیباف گفت:«با آقای هاشمی رفسنجانی چه کردید،با آقای ناطق نوری چه کردید».

معاون اول حسن روحانی همچنین دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرد که ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کرده و «جز بیکاری هیچ به جای نگذاشته است».

وی با انتقاد از صحبت‌های آقای قالیباف در این مناظره گفت: «شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آن که حتی در حوزه ارگان‌های زیر نظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید».

آقای جهانگیری ضمن انتقاد از اتهامات آقای قالیباف به دولت حسن روحانی مبنی بر عملکرد غیر علمی و قدیمی افزود: «ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم آیا ما مدیریت ۶۰ سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم».

حسن روحانی نیز در این مناظره آقای قالیباف را متهم کرد که مجوز ساخت «برج‌های بیست طبقه» «در کوچه‌های ده متری» را صادر کرده است.

او در ادامه گفت که اگر دولت او بر سر کار نبود، فضای مجازی مسدود شده بود و نامزدهای انتخابات نیز نمی‌توانستند از این فرصت برای تبلیغ خود از آن استفاده کنند.

آقای روحانی در پاسخ به سئوال محمد باقر قالیباف،دیگر نامزد انتخابات، مبنی بر وعده چهار میلیون شغل گفت که این سخنان در یک سایت «گمنام» مطرح شده و «دروغ» است و او هیچگاه این وعده را مطرح نکرده است.

در مقابل آقای قالیباف، در بخش دیگری از این مناظره حسن روحانی را به «بی صداقتی» متهم کرد و گفت که او ابتدا وعده حل مشکلات در ۱۰۰ روز را داده و سپس آن را تکذیب کرده است.

او همچنین تلویحاً آقای روحانی را متهم کرد که به بابک زنجانی جایزه داده است.

آقای قالیباف در این مناظره همچنین در واکنش به اتهامات اسحاق جهانگیری گفت که منتقد دولت محمود احمدی نژاد بوده و اقدامات آن دولت ارتباطی به او ندارد.

وی درعین حال گفت که برخی از کارهای آن دولت از جمله سفرهای استانی خوب بوده است.

این نامزد انتخابات خطاب به آقای روحانی گفت که سفرهای استانی شما هم تنها برای «چهار درصد» مردم است و تنها« به مرکز استانی سفر می‌کنید و در یکی دو جلسه حاضر می‌شوید و باز می‌گردید».

وی همچنین خطاب به اسحاق جهانگیری تاکید کرد:« شما آمده‌اید کمک حال روحانی باشید تا در اعداد و ارقام و آمارها یاری‌اش کنید. اشکالی ندارد وقت مردم هم گرفته می‌شود. امروز همه می‌دانند که مشکلات از ضعف مدیریتی شما است».

این نامزد انتخابات واگذاری «تمام اختیارات به استانها» را از جمله دیگر برنامه‌های خود ذکر کرد.

آقای قالیباف همچنین با اشاره به «حاشیه نشینی»حدود ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور گفت که ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی به دلیل تورم عملا به ۱۵ هزار تومان رسیده است و باید این رقم افزایش پیدا کند و درعین حال افزایش آن به گونه‌ای باشد که باعث تورم نشود.

در بخش دیگری از این مناظره ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که در سالهای اخیر فاصله طبقاتی افزایش یافته است.

او خواستار افزایش یارانه افراد کم درآمد شد و افزود که هر ساله باید یک میلیون نفر «توانمند» شده و از پوشش نهادهای حمایتی خارج شوند.

آقای رئیسی همچنین خواستار آن شد که از افرادی با درآمد زیر سه میلیون تومان مالیات دریافت نشود و با موضوع فرار مالیاتی افراد مشهور به «یقه سفیدها» برخورد شود.

به گفته آقای رئیسی، آمار نشان می‌دهد پرداخت یارانه ها باعث کاهش ضریب جینی شده، اما در سال‌های اخیر این ضریب از ۳۶ درصد به ۴۳ درصد رسیده و افزایش داشته است.

اسحاق جهانگیری نیز گفت که عدالت تنها عدالت اقتصادی نیست و عدالت سیاسی،عدالت قضایی،عدالت آموزشی،عدالت جغرافیایی،عدالت توزیعی از جمله دیگر موارد عدالت است.

او تاکید کرد که احساس عدم عدالت افزایش یافته است.

این نامزد انتخابات گفت که افزایش یارانه دهکهای اول تا سوم، فاصله این دهکها با دهکهای چهارم و پنجم بیشتر می کند.

مصطفی هاشمی طبا، دیگر نامزد انتخابات نیز در پاسخ به سؤالی درباره تهیه مسکن گفت که اگر درآمد مردم افزایش پیدا کند، مردم خودشان می توانند مسکن مناسب را تهیه کنند.

اسحاق جهانگیری، نامزد انتخابات هم در این مناظره گفت که دولت حسن روحانی «نگاه آمرانه، غیرعلمی و خشن به موضوعات اجتماعی به خصوص موضوعات اخلاقی را تغییر داد».

او همچنین گفت که «باطل السحر دروغ و فریب، آگاهی مردم است».

به گفته آقای جهانگیری، بر اساس نظرسنجی‌ها بیشترین میزان عدم رضایت مردم از دستگاه‌های حکومتی مربوط به شهرداری، بانکها و دستگاه قضایی است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG