لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

گزارش های ضد و نقیض در مورد «بازداشت معترضان به وضعيت درياچه اروميه»


گزارش های ضد و نقیض در مورد «تظاهرات و بازداشت معترضان به وضعيت درياچه اروميه» در رسانه های شهروندی و سایت های محلی منتشر شده است.

در حالی که برخی از گزارش ها حاکی است که دهها تن از معترضان به خشک شدن درياچه اروميه در شهرهای تبريز و اروميه بازداشت شده اند، برخی از سایت ها می گویند چنین تظاهراتی رخ نداده است.

به گزارش برخی سایت های محلی و گزارش های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، عصر دوشنبه و سه شنبه خرداد تظاهراتی در شهرهای اروميه و تبريز برگزار شد که بنا به «با مداخله نيروهای امنيتی، ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از معترضان مواجه شد.»

يک شاهد عینی در گفتگو با راديو فردا برخورد نيروهای امنيتی با معترضان را در ارومیه تاييد کرد.

وی که خود نيز در راه بازگشت با ماشين شخصی از اروميه به خوی در فلکه مدرس توسط نيروهای امنيتی به مدت دو ساعت متوقف شده و مورد بازجويی قرار گرفته بود، گفت که اين نيروها اکثرا بعد از بررسی شماره پلاک، برخی ماشينها را متوقف و از رانندگان بازجويی می کردند.

برخی سایت ها می گویند۳۰ تا ۴۰ نفر در تظاهرات روز دوشنبه اروميه و سه شنبه تبريز بازداشت شده اند.

تاکنون اسامی بيش از ۱۰ نفر از بازداشت شدگان منتشر شده است. راديو فردا هنوز نمیتواند اسامی و تعداد بازداشت يا آزاد شدگان را تأیید کند.

طی سالهای گذشته، همه ساله فراخوان هايی توسط فعالين مدنی و محيط زيست استان برای برگزاری تظاهرات و اعتراضات نسبت به خشک شدن درياچه اروميه انجام می شود که در هر مورد با واکنش نيروهای انتظامی و امنيتی استانها رو به رو شده و به بازداشت معترضان، و در برخی موارد ضرب و شتم و حتی محکوميت آنها به جريمه و زندان، منجر می شود.

اخيرا به مناسبت گذشت يک سال از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران و عدم تغيير روند خشک شدن درياچه اروميه فراخوانهایی در سايتهای محلی و حقوق بشری منتشر شده بود. حسن روحانی، يک سال پیش، احيای درياچه اروميه را يکی از اولويتهای خود عنوان کرده بود. اين در حالی است که نادر قاضی ‌پور نماينده اروميه در مجلس، ۱۴ ارديبهشت ماه اعلام کرد که «دولت هنوز هيچ کاری برای درياچه اروميه انجام نداده است».

وی گفت:«هنوز از تشکيل کارگروه و برنامه‌های اجرايی برای احيای درياچه اروميه هیچ خبری نيست».

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد تنها ۶ درصد از آب درياچه‌ اروميه باقی مانده است. او همچنين از فلج شدن ِ کشاورزی و دامداریِ منطقه با مرگِ درياچه‌ی اروميه خبر داد.

در همين زمينه خبرگزاری ايسنا چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه از قول کيومرث دانشجو مديرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربايجان‌غربی از تصويب ۳۰۰۰ ميليارد ريال اعتبار امسال برای احيا درياچه‌ی اروميه خبر داد.

خبرگزاری ايرنا نيز چهارشنبه گزارش داد که تا ۱۰ روز آينده دومين جلسه ستاد احيای درياچه اروميه در حضور رئيس جمهور برگزار خواهد شد. اولين جلسه ستاد در ارديبهشت ماه برگزار شده بود.
XS
SM
MD
LG