لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

موج تازه اعتصاب غذای دراويش گنابادی زندانی


یکی از عبادتگاه های دراویش گنابادی در اصفهان که حدود چهار سال پیش تخریب شد
یکی از عبادتگاه های دراویش گنابادی در اصفهان که حدود چهار سال پیش تخریب شد
از روز يکشنبه يازدهم اسفند ۹ تن ازدراويش گنابادی در زندان های تهران و شيراز اعتصاب غذا کرده اند.
به گزارش سايت کلمه و پايگاه خبری دراويش گنابادی، سايت مجذوبان نور، ابتدا ۵ تن از دروايش گنابادی با نام های رضا انتصاری، امير اسلامی، مصطفی عبدی، فرشيد الهی و اميد بهروزی در بند ۳۵۰ اوين دست به اعتصاب زدند.
اعتصاب آنها در اعتراض به بازگرداندن دوتن از دراويش بيمار، بدون انجام معالجات ضروراز بيمارستان به زندان است.
به گزارش سايت کلمه اين دو زندانی حميد رضا مرادی و مصطفی دانشجو در آستانه عمل جراحی و درمان بيماری قلب بوده اند.
براساس اين گزارش ها حميد رضا مردای نياز به پيوند عروقی دارد و مصطفی دانشجو از بيماری آسم شديد ريوی رنج می برد و هر دو بايد تحت مراقبت های اضطراری قرار گيرند.
اکنون اين دو زندانی سياسی و عقيدتی به همراه افشين کرم پور که او نيز از بيماری شديد کليوی و ديسک کمر رنج می برد در اعتراض به اين تصميم مسئولان زندان دست به اعتصاب غذا و دارو زده اند.
به گزارش سايت مجذوبان نور، از بامداد روز يکشنبه کسری نوری وب نگار و فعال حقوق دراويش در زندان نظام آباد شيراز هم اعتصاب غذای اعتراضی خودرا آغازکرده است. او هفته گذشته از مسئولين خواسته بود که «ازالتهاب فضای جامعه بپرهيزند وبيش از اين ظلم به دراويش را آشکار نسازند». اين زندانی سياسی وعقيدتی اعلام کرده بود، در صورتيکه برای درمان دراويش زندانی در بند ۳۵۰ اوين اقدام نشود، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
کسری نوری و صالح مردای پيش از اين نيز در سال گذشته در اعتراض به شرايط نگهداری دراويش زندانی حدود سه ماه اعتصاب غذا کرده بودند.
در سالهای اخير دراويش گنابادی بشدت از سوی حاکميت تحت فشار قرارگرفته اند و موارد بازداشت، محاکمه و صدور احکام طولانی برای آنها افزايش يافته است.
به گزارش سايت مجذوبان نور، پايگاه خبری دارويش گنابادی، شعبه دوم دادگاه انقلاب شيراز دردوازدهم مهرماه گذشته سه تن از دروايش گنابادی شهر کوار در استان فارس را به تبعيد مادام العمر به استانهای سيستان و بلوچستان، خوزستان و بندر عباس محکوم کرد. اتهام آنها ار جمله فساد فی الارض و محاربه اعلام شد. سايت مجذوبان نور همان زمان نوشت آنها در ماجرای درگيريهای دروايش گنابادی با نيروهای بسيجی در شهر کوار که يک درويش درجريان آن کشته شد، شرکت داشته اند.
در تيرماه گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران هفت تن از دراويش گنابادی را که اکنون در اعتراض به عدم رسيدگی مسئولان زندان به وضعيت دراويش زندانی بيمار، دست به اعتصاب غذا زده اند جمعا به بيش از ۵۶ سال زندان محکوم کرد.
سازمانها و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها از وضعيت دراويش گنابادی زندانی وبرخورد با آنها در زندان انتقاد کرده اند.
احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ايران در آذرماه گذشته درگزارش خود به کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل مواردی از نقض حقوق دراويش گنابادی از جمله پيگرد، بازداشت و صدور احکام سنگين برای آنها را برشمرد.
جمهوری اسلامی تا کنون گزارشهای آقای شهيد را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG