لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

«افزایش دلار آمریکا در بازار ارز ایران دلایل ساختاری دارد»


فریدون خاوند،استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در پاریس با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در خصوص فروکش کردن قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران به رادیو فردا می گوید که افزایش دلار آمریکا در بازار ارز ایران دلایل ساختاری دارد.

یک روز پس از افزایش قیمت دلار به بیش از چهار هزار تومان، معاون صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که «تقاضای بالا» در پایان سال میلادی، باعث افزایش قیمت ارز شده و این تقاضا در چند روز آینده «فروکش می کند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صمد کریمی روز پنج شنبه، ۲ دی، تقاضای ایجاد شده در بازار برای خرید ارز را «فصلی، گذرا و غیربنیادین» خواند.

فریدون خاوند نیز ضمن تایید امکان کاهش قیمت دلار در روزهای آینده معتقد است که این کاهش به دلیل «بالا بودن نرخ تورم در ایران نسبت به نرخ تورم در منطقه دلار و همچنین میانگین نرخ تورم در دنیا دلار در ایران رو به افزایش می رود.»

فریدون خاوند نیز ضمن تایید امکان کاهش قیمت دلار در روزهای آینده معتقد است که این کاهش به دلیل «بالا بودن نرخ تورم در ایران نسبت به نرخ تورم در منطقه دلار و همچنین میانگین نرخ تورم در دنیا دلار در ایران رو به افزایش می رود.»

به گفته آقای کریمی، براساس تحلیل‌های بانک مرکزی، نرخ‌های کنونی ارزهای عمده در بازار «مقطعی و بیشتر ناشی از تقاضاهای تجاری و مسافرتی و حوالجات ارزی»در پایان سال میلادی است.

وی تاکید کرد که انتظار می رود با گذر از این مقطع زمانی، تقاضای ارز مسافرتی و تجاری در بازار «فروکش کرده و نرخ حواله جات ارزی کاهش یابد».

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز روز چهارشنبه اعلام کرده بود که از نظر دولت قیمت دلار «واقعی نیست» و این قیمت در بودجه سال ۹۶ سه هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

سخنان معاون بانک مرکزی درباره دلایل افزایش قیمت دلار در حالی بیان شده است که از دیدگاه برخی کارشناسان، افزایش ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی تحت تأثیر تصمیم فدرالرزرو آمریکا مبنی بر افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره و رساندن این نرخ به ۷۵ صدم درصد به مثابه مهمترین دلیل افزایش ارزش شاخص دلار در جهان و تقویت این ارز در برابر دیگر ارزهای رقیب عنوان میشود.

فریدون خاوند بهترین راه را در شرایط کنونی افزایش تدریجی قیمت دلار می داند و معتقد است در غیر این صورت دلار به صورت «فنری جهش» خواهد کرد، به گفته آقای خاوند این مساله به زیان اقتصاد ایران است.

براساس برخی تحلیل ها، همچنین نگاه سختگیرانه دونالد ترامپ نسب به برجام و آینده توافق هستهای ایران و قدرتهای جهانی باعث شده تا در میان معاملهگران داخلی بازار آزاد ارز ایران، این دیدگاه تقویت شود که شاید در آینده روند فروش نفت و جریان ورودی درآمدهای ارزی ایران به داخل کشور با محدودیتهایی روبرو شود که به تقویت روند افزایش ارزش دلار منجر شده است.

از دیگر عوامل مؤثر بر تقویت ارزش دلار در بازار ایران، اختلال در جریان عرضه ارز به بازار از سوی پتروشیمیهاست که از مهمترین منابع عرضه ارز به بازار به حساب میآیند.

در همین حال معاون صادرات بانک مرکزی پیش بینی کرد که در سه ماهه پایانی سال و با ورود ارز صادرکنندگان غیرنفتی و افزایش عرضه بانک مرکزی بازارارز« تعدیل خواهد شد».

صمد کریمی ، معاون صادرات بانک مرکزی ایران در عین حال گفت که« عوامل غیربنیادین نظیر افزایش فعالیت دلالان ارز و استمرار پدیده قاچاق کالا و ارز کنترل بازار را دشوار می کند».

پیش از این ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی، نیز افزایش نرخ دلار در بازار آزاد را ناشی از« تقاضای فصلی» دانسته و گفته بود که براساس تجربه سال‌های گذشته، با عبور از این مقطع زمانی و ورود ارز صادرکنندگان غیرنفتی به بازار، نرخ آن در بازار در سه ماهه پایانی سال کاهش می یابد.

قیمت دلار در بازار آزاد ارز تهران در نخستین روز زمستان سال ۹۵، از مرز چهار هزار تومان گذر کرد تا رکوردی تازه در بازار ارز ایران رقم بخورد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، روز پنج شنبه قیمت دلار ر به سه هزار و ۹۹۷ تومان کاهش یافته اما «اکثر صرافان در بازار ارز عنوان می کنند این بازگشت و کاهش قیمت متزلزل است و باز هم دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور خواهد کرد».

قیمت دلار در ابتدای سال جاری خورشیدی در محدوده ۳۵۰۰ تومان در نوسان بود که در نخستین روز از زمستان و با رسیدن این قیمت به محدوده چهار هزار تومانی دلار، افزایشی بیش از ۱۴ درصد را تجربه کردهاست.

قیمت ارز از سال ۹۱ به بعد افزایش یافته و در سالهای گذشته هیچگاه به قیمتهای این سال بازنگشته است.

پس از افزایش ناگهانی قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران، مسئولان دولتی برخی از صرافیها را به اخلال در بازار ارز متهم کردند.

XS
SM
MD
LG