لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

وزیر بهداشت ایران: احتمال ورود ابولا به کشور وجود دارد


حسن قاضی زاده هاشمی،وزیر بهداشت ایران
حسن قاضی زاده هاشمی،وزیر بهداشت ایران

وزير بهداشت ايران روز پنجشنبه گفت احتمال ورود بيماری ابولا به کشور وجود دارد و يک آزمايشگاه ويژه برای مقابله احتمالی با اين بيماری تجهيز شده اما اتاق ايزوله برای اين بيماری در ايران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،حسن قاضی زاده هاشمی روز پنج شنبه ۱ آبان گفت: « اقدامات لازم برای مقابله با ابولا در کشور از ۶ ماه گذشته آغاز شده و دولت عربستان نيز از ورود حجاج از مناطق آلوده به اين کشور جلوگيری کرده است اما احتمال ورود آن به ايران وجود دارد.»

اين سخنان آقای قاضی زاده هاشمی در حالی بيان می شود که وی روز شنبه، ۱۲ مهر، به مردم اطمينان خاطر داده بود که «جای نگرانی در مورد احتمال شيوع» دو بيماری «ابولا» و «کرونا» در کشور نيست و سفر حجاج به عربستان هم باعث اين بيماری در کشور نخواهد شد.

وزير بهداشت از تجهيز يک آزمايشگاه ويژه برای مقابله احتمالی با بيماری ابولا خبر داد و افزود: «می توانيم از اين آزمايشگاه در شرايط اضطراری استفاده کنيم. »

وی اضافه کرد: «هرچند اتاق ايزوله برای اين بيماری در کشور وجود ندارد اما تعداد محدودی بخش مراقبت های ويژه آی.سی.يو وجود دارد.»

آقای قاضی زاده هاشمی همچنين گفت که «آمادگی نسبی» در ايران برای مقابله با اين بيماری وجود دارد و افزود:« نبود بيماری وبا طی سال جاری نشان می دهد که سيستم بهداشتی کشور برای مقابله با بيماری های واگير از آمادگی لازم برخوردار است.»

واکسن ابولا

سازمان بهداشت جهانی ابراز اميدواری کرده است که دو داروی آزمايشی عليه ابولا از ماه ژانويه سال آينده ميلادی، در غرب آفريقا مورد استفاده قرار گيرند؛ اين سازمان می‌گويد واکسن‌های جديد در مراحل آزمايشی خود در اروپا، آمريکا و آفريقا قرار می‌گيرد.

دکتر ماری پاول کينی، دستيار مدير سازمان بهداشت جهانی، گفته است اگر ايمنی واکسن‌های تهيه شده، تضمين شود، احتمالا از ماه ژانويه برای مبتلايان به اين بيماری مرگبار در غرب آفريقا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بيش از ۲۰۰ نفر از امدادگران و پزشکانی که به کمک به مبتلايان مشغول هستند تا کنون جان خود را از دست داده‌اند. در عين حال پيشتر سازمان پزشکان بدون مرز نيز از کمبود نيروی متخصص در مناطق بحران زده انتقاد کرده بود.

مراحل آزمايشی در آمريکا، اروپا و آفريقا در حال انجام است يا برای انجام آن برنامه‌ريزی شده است.

XS
SM
MD
LG