لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

چرا تیم فوتبال زنان استقلال تهران منحل شد؟


دیدار تیم های فوتبال بانوان استقلال تهران و نگاردژ شیراز
عکس آرشیوی است
دیدار تیم های فوتبال بانوان استقلال تهران و نگاردژ شیراز عکس آرشیوی است

تازه‌ترین قسمت از سریال انحلال تیم‌های فوتبال بانوان در ایران، به باشگاه پرطرفدار استقلال تهران تعلق دارد.

این در حالی است که قراردادها منعقد شده و رقابت‌های لیگ زنان در حال برگزاری است.

خروج استقلال از چرخه مسابقات، اتفاقی است که پیشر نیز برای این تیم رخ داده بود. مسائل مالی، همچنین کشمکش و دو دستگی بر سر انتخاب سرمربی، از جمله دلایل انحلال تیم بانوان آبی پوش تهران عنوان شده است.

در ماه‌های اخیر، انحلال تیم‌های فوتبال و فوتسال بانوان ملوان خبرساز شده بود. سپس تیم فوتبال زنان آرسن تهران از ادامه فعالیت بازماند. موضوعی که برای تیم بانوان فوتسال تبریز در لیگ برتر نیز اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهناز امیرشقاقی سرمربی استقلال به بازیکنانش گفته بود اگر قرار نیست او سرمربی استقلال بماند، همان بهتر که این تیم منحل شود.

این تاکید، باعث تحریم تیم از سوی ملی‌پوشان جوان استقلال شد. زیرا خانم امیرشقاقی هدایت تیم ملی جوانان را هم به عهده دارد و هشت بازیکن استقلال، در آن تیم هم عضویت دارند.

به گفته سرپرست باشگاه، ترس خط خوردن از تیم ملی جوانان باعث شد آنها به تمرینات باشگاه نیایند.

رییس فدراسیون فوتبال درباره وضعیت فوتبال زنان گفت: «سازمان لیگ ۵ درصد از قراردادهای باشگاه‌ها را دریافت می‌کند اما اگر تیم بانوان راه‌اندازی کنند، فقط سه درصد دریافت می‌گیریم. یعنی عملاً هزینه تیم‌های بانوان رایگان خواهد بود.»

آقای تاج که در برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، یادآور شد: «مثل خاله بازی، بازیکنان می‌گویند فلان مربی را نمی‌خواهیم. این خوب نیست. چند باشگاه، تیم بانوان را راه‌اندازی کردند اما گفتند ما مشکلات بیشتری با وجود این تیم‌ها داریم.»

بخشی از اظهارات آقای تاج با انتقاد گسترده رسانه‌ها مواجه شد. خبرگزاری ایسنا، آن را "واکنش سراسر ناامیدکننده" نامید و نوشت: بازیکنان معترض، مقصر اتفاقات اخیر هستند اما گناه سایر بازیکنان چیست که به دلیل اشتباه چند نفر، تر و خشک با هم سوخته‌اند.

در گزارش انتقادی ایسنا آمده است: «رئیس فدراسیون، مشکلات مدیریتی فوتبال بانوان را خاله بازی می‌داند. پرسش این است که آیا همین "خاله بازی" به اندازه‌ یک درصد بها دادن به خشونت و بی‌اخلاقی‌ها در فوتبال آقایان، ارزش مدارا ندارد؟»

بار قبلی که فوتبال زنان استقلال منحل شد، دوران مدیریت فتح‌الله‌زاده بود. معصومه غلامی، سرپرست این تیم گفت: «سه هفته بود که می‌خواستم با آقای فتح‌الله‌زاده جلسه‌ داشته باشم اما چنین فرصتی به من داده نشد.»

انحلال مجدد استقلال در حالی صورت گرفت که این تیم، کارش را از دسته دوم آغاز کرد. در دسته یک قهرمان شد و به لیگ برتر رسید.

معصومه غلامی سرپرست استقلال درباره انحلال تیمش در فصل جاری می‌گوید: «افتخاری مدیرعامل باشگاه بنا بر دلایل مالی و اعتراض برخی از بازیکنان، تیم را منحل کرد.»

خانم غلامی درباره وضعیت آینده بازیکنان این تیم می‌گوید: «اکثر بازیکنان، تهرانی هستند و خانواده آنها موافقت نمی‌کند تا در شهرستان‌ها بازی کنند. اما متاسفانه حمایتی صورت نگرفت و تیم‌مان منحل شد.»

فاطمه خداویسی از بازیکنان استقلال هم گفت: «افتخاری در جلسه گفت یک میلیارد از حساب باشگاه کم شده و تنها راه حل ما، انحلال تیم بانوان است. زیرا تیم بانوان سودی ندارد و بودجه‌ای نداریم تا صرف بانوان کنیم. هر مشکلی برای مردان پیش می‌آید، راه‌حل را در انحالا بانوان می‌بینند.»

XS
SM
MD
LG