لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

اعدام ۱۰ تن از «اعضای باند بزرگ» مواد مخدر در کرمان


دادگستری کل کرمان روز دوشنبه، ۲۸ ارديبهشت، اعلام کرد طی احکام صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی کرمان، ۱۰ نفر که «از اعضای يکی از بزرگترين باندهای قاچاق مواد مخدر بودند»، در محوطه زندان مرکزی کرمان به دار آويخته شدند.

به گفته دادگستری کل کرمان، اين افراد از بزرگترين باندهای قاچاق و حمل مواد مخدر در جنوب شرق کشور بوده‌اند که با پيگيری‌های اداره اطلاعات استان کرمان شناسايی و دستگير شدند.

برخی از اعضای این باند متهم به قاچاق صدها کیلوگرم مواد مخدر از جمله هروئین، تریاک و کراک بودند.

دوشنبه گذشته نیز، ۲۲ اردیبهشت ماه، ۹ تن در ایران اعدام شدند. همگی این افراد به اتهام حمل و نگهداری مواد و مخدر در زندان کارون شهر اهواز به دار آویخته شدند.

اتهام این افراد حمل و نگهداری تریاک، حشیش، هروئین، کراک در مقیاس‌های کیلوگرمی بوده است.

در ۱۸ اردیبهشت ماه نیز خبرگزاری ایرنا از اعدام دو «قاچاقچی» دیگر زندان مرکزی قم خبر داده بود. به نوشته این خبرگزاری یکی از این اعدام شدگان صاحب حدود دو کیلوگرم «شیشه» بوده است و اعدامی دیگر به جرم حمل و نگهداری تریاک محکوم شده است.

گروه‌های حقوق بشری، سازمان عفو بین‌الملل همراه با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به حقوق بشر ایران همواره از آمار بالای اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر ایران در آخرین گزارش خود درباره اعدام‌ها در ایران (منتشره در اسفند سال گذشته) می‌نویسد که در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۵۳۹ تن در ایران اعدام شده‌اند که در میان آن‌ها دست کم ۹۵۵ تا ۹۶۲ تن متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر بوده‌اند.

بنا بر گزارش احمد شهید گمان می‌رود در سال ۲۰۱۳ نیز «۶۸۷ نفر» در ایران اعدام شده باشند.
XS
SM
MD
LG