لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

دنیای مجازی مد


وقتی حرف از تکنولوژی در ميان است، خيلی به صنعت مد فکر نمی‌کنيم. حداقل صنعت مد با آنچه تصوير ما از آدم‌های دنيای تکنولوژی است فاصله زيادی دارد.

اما تکنولوژی، صنعت چند صد ميلياردی مد را به شدت تکان داده است. از نحوه خريد کردن گرفته تا شکل دادن تعريف ما از زيبايی، همه تحت تاثير تکنولوژی مدرن در حال تغيير است. در اين مطلب و همينطور مطلب هفته آينده به برخی از اپليکشن‌های دنيای مد که تصورات سنتی ما را از دنيای مد تغيير داده اند می‌پردازيم.

با اپليکشن پلوور Polyvor شروع می‌کنيم که در ايران هم شناخته شده است. پلوور يکی از اولين شرکت‌های نوپای دنيای مد است که در سال ۲۰۰۶ در شمال کاليفرنيا آغاز به کار کرد.

هدف اين سايت ساخت يک جامعه مجازی برای تبادل نظر در خصوص هر آنچه که به مد مربوط است بود. اما اين سايت (که بعدها اپليکشن آی. او. اس و اندرويد آن هم به بازر آمد)‌به سرعت تبديل به يکی از محبوب‌ترين سايت‌های مد شد و با برندهای مختلف پوشاک و کفش وارد قرار داد شد.

شما در اين سايت می‌توانيد استايل‌های متفاوتی را که با لباس‌های روزمره (و نه پوشاک گران‌ قيمت برندهای مختلف) می‌شود قابل ساخت است را ببينيد و بعد در کمد مجازی اين سايت ساعت‌ها بگرديد و در صفحات مختلف برای خودتان استايل‌های متفاوتی درست کنيد.به صفحه‌های کاربران ديگر برويد و کلاژ‌های آنها را هم ببينيد. اغلب اين لباس‌ها برای فروش هم عرضه می‌شوند و پلی‌اور شما را به صفحه فروشنده آن لباس هدايت می‌کند.

خيلی وقت‌ها وقت خريد لباس آرزو می‌کنيم که کاش يکی همراهمان بود که نظر او را هم می‌پرسيديم. ديدن خودمان در آينه هيچ وقت جای نظر ديگری را- آنهم نظر يک متخصص مد و استايل- را نمی‌گيرد. حالا اپليکشن پی اس ديپو PS Depot به طور ۲۴ ساعته اين نظر تخصصی را در اختيار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. اين اپليکشن که با استايليست‌های حرفه‌ای شرکت‌های پوشاک در رابطه است،‌ برای انتخاب بهترين لباس بر حسب موقعيت، بودجه، فصل و فرم بدن شما به شما کمک می‌کند.

مال زیMallzee اپليکشن ديگری است که شما به راحتی می‌توانيد ساعت‌ها وقت پای آن صرف کنيد! ابتدا به سراغ يکی از کشوهای لباس‌ها می‌رويد، مثلا لباس‌های ورزشی! اين اپليکشن مدل‌های مختلف را دانه دانه به شما نشان می‌دهد. مثل اپليکشن دوست يابی تيندر (‌که به راست کشيدن به معنای دوست داشتن و به چپ کشيدن به معنای عدم رضايت را باب کرد) آنها را که دوست داريد به سمت راست و آنها را که خيلی باب ميلتان نيست به سمت چپ می‌کشيد و به اين ترتيب پشته‌ای از لباس‌های مورد علاقه‌تان فراهم می‌کنيد. اين لزوما به معنای خريد اين لباس ها نيست،‌ اما اگر قيمت آنها کمتر شود، مال زی برايتان يک اخطار می‌فرستد که حالا وقت خريد است.

سايت ديگری که به تنهايی توانست نحوه خريد- به خصوص خريد از برندهای معروف- را تغيير دهد سايت ايديل Ideel است. اين سايت در ساعت دوازده ظهر هر روز مجموعه تازه‌ای از لباس، کيف و کفش و لوازم زينتی را با قيمتی بسيار کمتر از مغازه‌های ديگر - و وب سايت خود اين برندها- عرضه می‌کند. اما اين عرضه برای مدت محدودی است مثلا شما سه روز وقت داريد که کفش مورد علاقه‌تان را با آن قيمت بخريد. اين سايت در عرض دو سال بيش از دو ميليون کاربر فعال پيدا کرده است.

سايت جالب بعدی برای آنها که ستاره‌های هاليوود و يا دنيای مد را دنبال می‌کنند، سايت هانت The Hunt است. فرض کنيد هنرپيشه يا مدل محبوب شما يک عکس تازه در اينستاگرامش گذاشته است و شما می‌خواهيد بدانيد که لباسی که پوشيده را از کجا خريده. کافی است عکس را به هانت بدهيد و او به شما می‌گويد که عين آن لباس را از کجا(ها)‌می‌توانيد بخريد! در اين سايت کاربرها به هم کمک می‌کنند تا فروشگ‌های مخفی يا از نظر دور مانده را شناسايی کنند.

پوز Pose را هم می‌توانيم سايت هواشناسی مد تعريف کنيم. اين سايت هر روز بر اساس درجه هوا، رطوبت،‌ امکان بارندگی و ...به شما می‌گويد که چه لباسی مناسب آن روز است يا افرادی که دور و بر شما زندگی می‌کنند در روزهای اين چنينی چه لباس‌هايی می‌پوشند!

هفته آينده به سراغ برخی خياط‌خانه‌های مجازی می‌رويم. اما تا آن وقت اگر لغتی در دنيای مد به گوشتان خورد که معنی آن را نمی‌دانيد،‌ به سراغ اف ای دی FAD برويد! بزرگترين لغت‌نامه آنلاين تخصصی در دنيای مد!

XS
SM
MD
LG