لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

پرشتاب‌ترین خودرو برقی جهان


رونمایی از اف اف ۹۱
رونمایی از اف اف ۹۱

با رونمایی از اف اف ۹۱ با قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار، پرشتاب‌ترین خودرو برقی جهان با شتاب صفر تا صد ۲.۳۹ ثانیه معرفی شد.

این اتفاق نشان میدهد مرزهای تکنولوژی در صنعت خودرو جهان در حال تغییر است و این تغییر در شرکت‌های نوظهور در این صنعت در حال شکل گیری است.

نیک سمسون مدیر مهندسی و تحقیقات شرکت فارادی فیوچر در مراسم رونمایی از اف اف ۹۱ در نمایشگاه سی‌ای اس ۲۰۱۷ در لاس وگاس که از مطرح‌ترین نمایشگاه‌های جهان در زمینه معرفی تکنولوژی‌های جدید است گفت:«میخواهیم صنعت خودرو را در دست بگیریم خرابش کنیم و آنطوری که می خواستیم دوباره آن را بسازیم خودرویی که ما می سازیم بدون نیاز به سوخت فسیلی چیزی فراتر از یک خودرو است.

خودرویی که شما را می راند، خودرویی که خودش را پارک می کند. خودرو هوشمندی که درها را برای شما باز می کند و دما را تنظیم می کند. برایتان موزیک می گذارد ایمیل را برای شما مرور می کند و فیلم‌های مورد دلخواه شما را برایتان نمایش می دهد .برای این تحول ما اولین مدل از این نسل را اف اف ۹۱ نام گذاری کرده ایم.»

شرکت فارادی فیوچر اعلام کرده است با حذف بسیاری از قطعات مکانیکی و مخزن سوخت که در خودروهای بنزینی متداول است فضای داخلی خودرو افزایش یافته است و سنسورهای تشخیص چهره به صاحب خودرو اجازه می دهد بدون کلید وارد خودرو شود.

در ادامه مراسم رونمایی هونگ بایی مدیر بخش خودران این شرکت برای نشان دادن قابلیت‌های این خودرو به روی صحنه آمد.

وی گفت یکی از مواردی که روی آن کار کردیم قابلیت پارک هوشمند است فکر کنید باید به یک جلسه کاری بروید و دیرتان شده است شما به سمت پارکینگ می روید و پارکینگ پر شده است برای پیدا کردن جای پارک به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید فکر کنید چقدر خوب می شود اگر از خودرو خود پیاده شوید و از طریق گوشی تلفن قابلیت پارک خودکار را فعال کنید و خودرو خودش به دنبال جای پارک بگردد.»

او همزمان از طریق صفحه‌های نمایش بزرگ با افرادش در پارکینگی در شمال لاس وگاس و در برابر دیدگان خبرنگاران ارتباط برقرار کرد.

در این زمان یکی از جایگاه‌ها پارکینگ خالی شد و پس از آن یک دستگاه اف اف ۹۱ وارد پاریکینگ شد راننده آن پیاده شد و از طریق موبالش به خودرو دستور داد تا در جایگاهی مناسب پارک شود.

البته چنین قابلیتی در دیگر خودروهای خودران هم وجود دارد چیزی که شاید سبب شود اف اف ۹۱ انقلابی را در صنعت خودرو ایجاد کند و برای رقیبش تسلا مشکل ساز شود تکنولوژی باطری خودرو است.

پیتر ساویجن قائم مقام فارادی فیوچر درباره قابلیت باطری‌های این شرکت گفت :« ما از چگال‌ترین باتری سلولی انرژی دنیا استفاده کرده ایم این باعث شده خودرو با یک بار شارژ ۶۰۸ کیلومتر را بتواند طی کند آن هم با توان ۱۰۵۰ اسب بخار. »

البته یک نکته در این مراسم رونمایی برای رسانه‌ها مبهم باقی ماند چرا که مدیران شرکت فارادی فیوچر اعلام کرده اند این خودرو سریع‌ترین خودرو برقی جهان است و این خودرو را با برخی از سریع‌ترین خودروهای بنزینی مثل فراری یا بنتلی در مراسم مقایسه کردند اما حداکثر سرعت این خودرو اعلام نشد و تنها شتاب این خودرو اعلام شد.

با شتاب ۲.۳۹ ثانیه‌ای فعلا این خودرو پر شتاب‌ترین خودرو برقی جهان است اما آیا سریع‌ترین هم هست ؟ این نکته هنوز مشخص نیست.

چندی پیش یک شرکت چینی با رونمایی از یک خودرو برقی سریع‌ترین خودرو برقی جهان را معرفی کرده بود.

خودرویی با یک مگاوات قدرت که به اندازه یک نیروگاه برقی کوچک ،۲۵ خودرو پراید، بیشتر از یک بوگاتی ویرون و یک هزارم نیروگاه اتمی بوشهر قدرت دارد و توانسته است ۳۱۳ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد.

شرکت چینی ان‌ای ایکس خودرو‌ای پی ۹ را معرفی کرده بود که ۱۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می کند یعنی حدود ۳۰۰ اسب بخار بیشتر از خودرو اف اف ۹۱ .

معمولا شتاب صفر تا صد کیلومتر خودروها اعلام می شود اما در این خودرو شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر توسط شرکت سازنده هفت ثانیه اعلام شده است یعنی تنها هفت ثانیه طول می کشد تا سرعت این خودرو از حالت سکون به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد این یعنی اینکه گویی سوار بر یک موشک زمین به زمین شده اید تا یک خودرو.

با اینکه این خودرو سریعترین خودرو برقی جهان شده است اما در شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو همچنان پشت سر تسلا اس قرار دارد در حالی که شتاب صفر تا صد کیلومتر تسلا اس ۲.۴ ثانیه است این خودرو شتاب صفر تا صد ۲.۷ ثانیه ای دارد.

حالا اف اف ۹۱ با شتاب صفر تا صد ۲.۳۹ ثانیه از هر دو خودرو جلوتر است.

البته مشخص نبودن سرعت اف اف ۹۱ تنها نکته مبهم رونمایی از این خودرو نبود . در زمان رونمایی از خودرو در یک جا خودرو درست به فرامین اعلام شده به آن عمل نکرد که این موضوع نشان می دهد هنوز راه زیادی در توسعه هوش مصنوعی در خودروها باقی مانده است . گذشته از این موضوع ورود شرکت‌های تازه وارد به حوزه تکنولوژی خودرو با نگاه جدید میتواند شرکت‌های کنونی حوزه خودرو که بسیار محافظه کار هستند را به چالش بکشد اگر قیمت تمام شده خودروهای برقی کاهش یابد و به زیر ۲۰ هزار دلار برسد و از طرفی مشکل پیمایش این خودروها حل شود احتمالا انقلابی در صنعت خودرو رخ خواهد داد انقلابی که توسط شرکت‌های تازه تاسیس شکل خواهد گرفت.

شرکت هایی مانند تسلا، ان‌ای ایکس و فارادی فیوچر میتوانند مسیر آینده صنعت خودرو را شکل دهند.

شرکت فارادی فیوچر در سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه سی‌ای اس ۲۰۱۶ خودش را به عموم معرفی کرد . این شرکت به یک میلیاردر چینی به نام «جیا یوتینگ» تعلق دارد و ادارهی مرکزی آن هم در لس آنجلس واقع شده است. این شرکت ۷۶۰ کارمند در ایالت متحده و ۲۰۰ کارمند در نقاط دیگر دارد.

این شرکت اعلام کرده اف اف ۹۱ در سال ۲۰۱۸ به مشتریانش تحویل داده خواهد شد و هر کس این خودرو را می خواهد از هم اکنون می تواند با مبلغ پنچ هزار دلار این خودرو را پیش خرید کند.

XS
SM
MD
LG