لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

مجسمه «الهه باروری» در دست یک پسر هفت ساله


یک پسر هفت ساله اسرائیلی در کنار خانه در شمال این کشور مجسمه «الهه باروری» را که در کتاب مقدس نیز از آن سخن رفته است، پیدا کرد.

به گزارش جروزالم پست در شماره جمعه هفتم اسفند، این مجسمه کوچک با قدمتی نزدیک به سه هزار و چهارصد سال، سفالین است و یک زن برهنه ایستاده را به اندازه کف دست نشان می دهد.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی اسرائیل این مجسمه را مربوط به تمدن کنعانی ها در این سرزمین، حدود یک هزار و سیصد تا یک هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح، ارزیابی کرده اند.

پروفسور «آمیخای مازار» رییس بخش باستانشناسی دانشگاه عبری اورشلیم (بیت المقدس) و از کارشناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی اسرائیل افزوده است که دوره یاد شده با ایام حکومت فراعنه مصر مقارن بوده است.

به گفته این باستانشناس اسرائیلی، «الهه باروری» در آن زمان به صورت تخیلی از ملکه «استر» ساخته شده بود.

در روایات یهودی آمده است که «استر» ملکه یهودی ایران زمین در دوران خشایار شاه بود.

از این ملکه، به عنوان نماد باروری، با نام های «ایشتار» و «آستارته» نیز یاد شده است.

به نوشته جروزالم پست، پسرک هفت ساله به نام «اوری گرین هوت» در روزهای گذشته به هنگام بازی و گردش در کنار خانه در «تپه رخوو» در شهر «بیت شِه آن» در شمال اسرائیل این مجسمه را یافت.

زمانی که «اوری» شیئی بدست آمده را به خانه برد و به مادر نشان داد، مادرش خانم «موریا گرین هوت» بلافاصله متوجه شد که یک اثر باستانی ذیقیمت است.

مادر و پسر فوراً با سازمان میراث فرهنگی اسرائیل تماس گرفتند و با رفتن به نزد مسئولان این سازمان، تندیس را به آنها تحویل دادند.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی اسرائیل پنجشنبه ششم اسفند با رفتن به مدرسه ای که «اوری» در یک مزرعه اشتراکی در آن درس می خواند، و دادن جایزه، از او به عنوان یک شهروند وفادار قدردانی کردند.

روزنامه جروزالم پست، عکسی را نیز از«اوری» در حالی که شیئی کشف شده درست به اندازه کف دست اوست، در تپه ای که آن را یافته، منتشر کرده است.

به طور پیوسته از اسرائیل اخبار مربوط به کشف های هیجان انگیز تاریخی منتشر می شود زیرا سابقه تمدنی دوری دارد.

هفته گذشته نیز بقایای یک منطقه باستانی با قدمت هفت هزار سال در حومه اورشلیم، از دوران فرانوسنگی، بدست آمد که با این کشف معلوم شد سابقه زندگی انسانی در این سرزمین، بسیار قدیمی تر از تاریخ هایی است که تا کنون باستان شناسان از آن سخن می گفتند.

XS
SM
MD
LG