لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

فیلم فرهادی در میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم، نهم شد


پیمان معادی در نمایی از «جدایی نادر از سیمین»
پیمان معادی در نمایی از «جدایی نادر از سیمین»

سرویس جهانی بی بی سی پس از نظرخواهی از ۱۷۷ منتقد فیلم در سراسر جهان ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ را معرفی کرد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، فیلم «جاده مالهند» ساخته دیوید لینچ در سال ۲۰۰۱​، به عنوان بهترین فیلم ساخته شده قرن حاضر تا به حال معرفی شده است.

نکته جذاب این نظرسنجی اما برای سینما دوستان ایرانی، حضور فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در رتبه ۹ این نظرسنجی است. اصغر فرهادی که پیش از این به خاطر این فیلم در سال ۲۰۱۲ جوایزی چون اسکار و گلدن گلوب را هم از آن خود کرده بود، حالا این بخت را هم یافته تا با حضور در رده‌های بالای این نظرسنجی معتبر به موقعیتی دست یابد که تا به حال فیلمساز ایرانی دیگری آن را تجربه نکرده است.

از ایران همچنین دو فیلم کارگردان تازه درگذشته ایرانی، عباس کیارستمی هم در این لیست دیده می‌شوند. «کپی برابر با اصل» در رتبه ۴۶ و «ده» در رتبه ۹۸.

در این نظرسنجی فیلمهای تحسین شده‌ای از کارگردانانی چون دیوید فینچر (زودیاک در رتبه ۱۲ و شبکه اجتماعی در رتبه ۲۷)، کریستوفر نولان (شوالیه شب در رتبه ۳۳ و اینسپشن در رتبه ۵۱)، میشائیل هانکه (آمور در رتبه ۴۲) استیون اسپیلبرگ (هوش مصنوعی در رتبه ۸۳)، لارنس فون تریه (داگویل در رتبه ۷۶)، جیم جارموش (تنها عشاق زنده می‌مانند در رتبه ۷۲) و مارتین اسکورسیزی ( گرگ وال استریت در رتبه ۷۸) دیده می‌شوند.

سرویس جهانی بی بی سی پیش از این در یک نظر سنجی از ۶۲ منتقد فیلم از کل کشورهای دنیا، درباره بهترین فیلم آمریکایی ساخته شده در طول تاریخ سینما نظرخواهی کرده بود که نتایج آن تا حدودی تعجب برانگیز از آب درآمد. بر اساس نتایج آن نظرسنجی، تنها ۶ فیلم که در سالهای بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده اند در میان ۱۰۰ فیلم برگزیده جای داشت. همین نتایج تعجب برانگیز بود که بخش فرهنگی این سرویس را بر آن داشت تا نظرسنجی‌ای را از منتقدین و علاقمندان حرفه‌ای سینما برگزار کند که در آن مشخصا فیلمهای ساخته شده در قرن بیست و یکم ( سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد) را بین آنها به داوری بگذارد.

XS
SM
MD
LG