لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

«نخستین» زن رفتگر ایرانی


رسانه‌های ایران طی سه روز گذشته اخبار٬ گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی از «نخستین» و «تنها» زن رفتگر در ایران منتشر کرده‌اند.

نخستین تصاویر و گزارش‌ها از این زن و فعالیت‌های روزمره وی سه روز پیش در برخی سایت‌های محلی شهر «پیش قلعه» از شهرهای تابعه شهرستان «مانه و سملقان» در خراسان شمالی منتشر شد.

پس از انتشار این تصاویر و گزارش‌ها٬ خبرگزاری مهر و روزنامه شرق نیز اقدام به انتشار جزئیات دیگری از زندگی این زن و فعالیت‌های وی در شهرداری کردند.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۳۰ آذر گزارش کرده این زن با «پذیرش شغل رفتگری، یک زندگی هشت نفره را شرافتمندانه سرپرستی» می‌کند.

این خبرگزاری صغری خانی شهرآبادی را نخستین زن «نارنجی پوش» ایرانی معرفی کرده و نوشته این زن ۶۱ ساله حدود ۹ سال است که به خاطر «مشکلات اقتصادی» با شهرداری همکاری می‌کند.

صغری خانی شهرآبادی گفته همسری ۷۶ ساله است٬ شش فرزند پسر و بیکار دارد و در خانه کوچکی زندگی می‌کند که «کمیته امداد» به آن‌ها داده است.

خانم خانی شهرآبادی به روزنامه «شرق» هم گفته «شوهرم خیلی وقت است نمی‌تواند کار کند. پسر‌ها هم بیکارند و نمی‌توانند خرج خودشان یا بچه‌هایشان را بدهند.»

خانم خانی شهر‌آبادی افزوده به پیشنهاد شهرداری شهر و از روی «ناچاری» این شغل را پذیرفته٬ «اما وقتی می‌بینم مردم شهر از من راضی هستند٬ من هم راضی هستم.»

نخستین بانوی «نارنجی پوش» در پاسخ به این پرسش که آیا مردم «نگاه بدی» به وی و شغلش دارند؟ هم گفته «تا به‌ حال که کسی حرفی به من نزده و کاری هم با من نداشته‌اند.»

علی حسن‌پور، شهردار «پیش‌قلعه» درباره همکاری این زن با شهرداری گفته «کار کردن زنان در این منطقه مسئله‌ای جدید نیست.»

حسن‌پور افزوده «دلیل کار کردن این خانم اگرچه به عنوان یک رفتگر قابل‌ قبول نیست، اما به عنوان یک زن که کمک خرج خانواده است، پذیرفته شده است.»

آن‌طور که روزنامه «شرق» نوشته صغری خانی شهرآبادی با وجود اینکه چندین بار از سوی استاندار پیشین مورد تقدیر قرار گرفته «فاقد بیمه» است.

شهردار پیش‌قلعه هم وعده داده موضوع بیمه صغری خانی را از طریق بیمه روستاییان و عشایر پیگیری کند.

XS
SM
MD
LG