لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

حکم شلاق برای معترضان برنامه «فیتیله»


اعتراض به «فیتیله» در دانشگاه تبریز،آبان سال گذشته
اعتراض به «فیتیله» در دانشگاه تبریز،آبان سال گذشته

چند روزی بعد از اجرای حکم شلاق کارگران اخراجی معدن آق دره استان آذربایجان غربی و حکم ۳۵ دختر و پسر که در مهمانی مختلط در قزوین دستگیر شده بودند، خبرها حاکی است که شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری قوه قضائیه تبریز ۲۶ تن از معترضین به برنامه «فیتیله» را به حبس، جزای نقدی و شلاق متهم محکوم کرده است.

بر اساس حکمی که توسط محمد علی پیری رئیش شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری قوه قضائیه تبریز صادر شده است، اتهام این افراد «مشارکت در اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» عنوان شده است.

این افراد در جریان بازی فوتبال تیم‌های تراکتور و سیاه جامگان در ۲۹ آبان ماه سال گذشته درپی اعتراض به برنامه «فیتیله» بازداشت و بعد از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شده بودند.

پخش برنامه طنزآمیز «فیتیله» از تلویزیون دولتی که با انتقاد و اعتراض‌های گسترده ای مواجه بوده، موجب خشم و اعتراض مردم این استان و شمار دیگری از شهروندان آذربایجانی شده بود. معترضان، این برنامه را حاوی مطالب توهین آمیز نسبت به شهروندان آذربایجانی می دانند.

مدیر شبکه «دو» تلویزیون دولتی ایران، در پی پخش یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی «فیتیله‌» (فیتیله‌ای‌ها)، به دلیل آنچه «توهین به آذری‌های ایران» عنوان شده، دو نفر را توبیخ و یکی از مقام‌های نظارتی را از کار برکنار کرده است.

پیشتر صدا و سیما در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پخش برنامه «فیتیله» متوقف شده است.

اتهام کارگران معدن آق دره نیز «ممانعت و بازداشتن مردم از انجام کسب و کار با ایجاد هیاهو و جنجال، توهین به نگهبان شرکت، تخریب لباس و توقیف غیر قانونی نگهبان و تخریب عمدی تابلوی شرکت پویا زرکان» در دی ماه سال ۹۳ عنوان شده است.

در همین زمینه، نقی محمودی وکیل مدافع سابق فعالین مدنی آذربایجان که هم اکنون در آلمان زندگی می کند به رادیو فردا می گوید «اولین بار نیست که غائله این توهین‌ها با مجازات معترضین و توهین و سرکوب دولتی، فیصله می یابد.»

وی می افزاید«۲۶ نفر از معترضین ، فقط در یک پرونده به مجازات جزای نقدی ، شلاق و حبس محکوم شده است، در حالی که توهین کنندگان برنامه ی فیتیله، از ماهها قبل به فعالیت خود ادامه می دهند».

وی در ادامه گفت «خود من به عنوان وکیل معترضین آذربایجانی، پس از مدتها تهدید و لغو پروانه وکالت، محکومیت به عدم اشتغال به حرفه ی وکالت و اقدام به بازداشت، مجبور به تبعید ناخواسته شدم. در دادگستری جمهوری اسلامی ایران، گاه شاکی را در جایگاه متهم می نشانند».

در این میان گزارش ها حاکی است که رسول رضوی فعال مدنی شهروند تبریز، از ۳۰ اردیبهشت ماه در اعتصاب به سر می برد.

وی دی ماه سال گذشته برای اجرای حکم ۱ سال حبس تعزیری وی در تبریز بازداشت شد. وی قبلا در فروردین ۱۳۸۹ به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی به خشک شدن دریاچه اورمیه به همراه دهها نفر دیگر بازداشت شده بود.

XS
SM
MD
LG