لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

آسیب به سنگ قبر فوتبالیست‌ها در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا


علی پروین از ستارگان تاریخ فوتبال ایران در پیامی تصویری با اشاره به تخریب سنگ قبر غلامحسین مظلومی خواستار توقف این رفتار شده است.

در روزهای اخیر عکس‌هایی منتشر شده که حاکی از آسیب به سنگ قبر بزرگان فوتبال ایران است. از تراشیدن و مخدوش کردن مشخصات سنگ قبر گرفته تا پاشیدن رنگ.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

غیر از غلامحسین مظلومی، آرامگاه بیوک‌ جدیکار، همایون بهزادی و رضا احدی نیز که همگی بازیکنان شاخص فوتبال ایران در دهه‌های مختلف بوده‌اند، دچار آسیب شده است.

رنگ‌هایی که روی سنگ مزار احدی و بهزادی ریخته‌اند، تازه بود و کارمندان بهشت زهرا پاک کردند ولی هنوز اثراتش باقی است.

فرزند غلامحسین مظلومی می‌گوید: «پنجشنبه در بهشت زهرا حاضر شدم و متاسفانه با چنین صحنه‌ای مواجه شدم. در قطعه نام‌آوران نظارتی وجود ندارد. حتی دوربین هم نیست که پیگیری کنیم. ابتدا تصور کردم غرض‌ورزی است ولی متوجه شدم برای سنگ‌ مزار دیگران نیز چنین اتفاقی افتاده.»

امیر مظلومی به خبرگزاری فارس گفت این اتفاق نمی‌تواند حاصل بحث و کرکری بین طرفداران استقلال و پرسپولیس باشد زیرا طرفداران پرسپولیس در مراسم خاکسپاری و یادبود پدرش «سنگ تمام گذاشتند.»

در تصاویری که از سنگ قبر بیوک جدیکار منتشر شده، پرتره حک شده‌اش را به طور کامل از روی سنگ، مخدوش کرده‌اند.

جدیکار حدود ۶۰ سال قبل عضو تیم ملی بوده و قبل از باشگاه تاج حتی عضو "کلوب دوچرخه‌سواران" هم بوده است. کلوبی که با تغییر نام، تبدیل به تاج شد. باشگاهی که پس از انقلاب، با نام استقلال به میدان می‌رود.

جدیکار در جریان بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ برای تیم ملی ایران میدان رفته و سابقه عضویت در تیم ویکتوریا برلین را هم دارد. از او به عنوان یکی از برترین گوش چپ‌های تاریخ فوتبال ایران یاد می‌شود.

همایون بهزادی ملقب به سرطلایی نیز پیشکسوتی خوشنام و محبوب برای هواداران فوتبال ایران، از جمله هر دو تیم پرسپولیس و استقلال بود.

رضا احدی که هنوز حتی نخستین سالگرد درگذشتش فرا نرسیده، بازیکن استقلال بود و مدتی هم در آلمان بازی کرد. احدی برای دوره‌ای کوتاه عضو باشگاه پرسپولیس شد.

صدور مجوز دفن درگذشتگان در قطعه نام آوران، به عهده وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران است.

امیر مظلومی می‌گوید: «این هشدار جدی برای مسئولین بهشت زهرا است زیرا حوادث سنگین‌تری هم ممکن است رخ بدهد. سنگ مزار پدرم را ترمیم کردیم ولی چه تضمینی هست که مجدداً شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم؟»

به گفته امیر مظلومی روی سنگ قبر یک نویسنده در قطعه مشاهیر و فرهیختگان نیز همین اتفاق افتاده و «حتی کاغذی به مزار ایشان چسبانده بودند که الفاظ رکیکی رویش نوشته شده بود.»

امیر مظلومی می‌گوید موضوع را به کلانتری بهشت زهرا گزارش کرده اما آنها گفته‌اند اینجا زیرمجموعه نیروی انتظامی نیست، بلکه زیرمجموعه ارتش است و صرفاً به صورتجلسه بسنده کردند.

سازمان بهشت زهرا تاکنون واکنشی به این اتفاقات نشان نداده و در سایت رسمی این سازمان، اشاره‌ای به تخریب مزار چهره‌های شاخصی که در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شده‌اند دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG