لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

«هيس، بچه‌های مدارس فوتبال فرياد نمی‌زنند»


در ايران، ماهنامه تخصصی دنيای فوتبال به افشای جزئياتی تکان‌دهنده درباره سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان و نوجوانان در برخی مدارس فوتبال پرداخته. اين ماجرا قبلاً نيز در رسانه‌های ايران منتشر شده اما نزد افکار عمومی، بازتاب مناسبی، مشابه با نمونه‌هايی که در اروپا يا آمريکا رخ داده است، پيدا نکرده.
سال گذشته روزنامه شرق در شماره ۲۷ ارديبهشت، گزارش اصلی صفحه حوادث را به آزار جنسی ۱۵ نوجوان اصفهانی علاقمند به فوتبال اختصاص داد. يک واسطه فوتبالی، به آنها در خوابگاه تجاوز کرده و فيلم می‌گرفت. سعيد از قربانيان شيفتگی به فوتبال، اين هتک حرمت را به پدرش گفت.
پليس اصفهان با کشف فيلم‌ها متوجه شد شکارچی نوجوانان سيزده تا هفده ساله، ضمن سوءاستفاده جنسی «آنها را تا سرحد مرگ» کتک می‌زده. نوجوانانی که نفری شش ميليون تومان پرداخته بودند تا هم کتک بخورند و هم مورد تجاوز قرار بگيرند.
وقتی پدر و مادر بچه‌ها با اردو تماس می‌گرفتند تا با فرزندانشان صحبت کنند، بهشان گفته می‌شد چون تمرينات فشرده است، نمی‌توانيد حرف بزنيد! در آن مقطع، پرونده به دادگاه کيفری تهران ارسال شد تا قاضی شعبه ۷۷، رای نهايی را صادر کند.
حالا با انتشار اخباری درباره نمونه‌های جديد، سايت خبری عصر ايران نوشته: کاش حداقل در لندن رخ داده بود تا وجدان بيدار اسماعيل فلاح، گزارشی از آن تهيه می‌کرد و ما برای انحطاط اخلاقی غرب، به نشانه تاسف سری تکان می‌داديم.
اين سايت، در گزارش خود آورده است: «سوء استفاده از کودکان، رفتار شنيعی است که با آب زمزم هم از دامن ورزش پاک نمی‌شود. اما عادت کرده‌ايم در پی درمان نباشيم، ما به زخم عادت می‌کنيم، بعد از مدتی آن را می‌پذيريم و جزئی از زندگی‌مان می‌شود.»
سردبير روزنامه روزگار چاپ تهران نيز ۱۳ شهريور ۹۰ از خوانندگانش عذرخواهی کرد. به اين دليل که به نوشته او، قبلاً برای اخبار حوادث شرمنده بوده اما حالا برای اخبار ورزشی هم بايد اظهار شرم کند.
عنوان گزارش ماهنامه دنيای فوتبال به قلم فرشيد فتاحی هم برگرفته از فيلم «هيس دخترها فرياد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده است که به همين موضوع اختصاص دارد. برنامه تلويزيونی ۹۰ نيز سال گذشته گزارشی را پخش کرد که يکی از مربيان گفت به کودکان، آب ميوه بيهوش کننده می‌خورانند و هنگام تجاوز از صحنه فيلم می‌گيرند و بعد که بازيکن به هوش آمد، می‌گويند اگر در قراردادها گوش به فرمان نباشند، فيلم تکثير خواهد شد.
ناصر فريادشيران از مربيان مطرح فوتبال در اين باره گفته: «سن مدارس فوتبال پايين آمده و بچه‌ها از ۵ سالگی هم می‌توانند وارد شوند. تعداد مربيان در فوتبال ايران هر روز بيشتر می‌شود. کميته آموزش فدراسيون تنها مدرک می‌دهد و قصد دارد آمار تعداد شرکت‌کنندگان کلاس‌هايش را بالاتر ببرد. مادری فرزندش را به مدرسه فوتبال می‌برد، ماجرا وقتی دردناک‌تر می‌شود که آن فرزند، پدر خود را از دست داده . اينها از خانواده‌ها و بچه‌ها سوءاستفاده‌های جنسی می‌کنند.»
فريادشيران درباره سوءاستفاده مربيان از خانواده‌ها و ايجاد روابط غير اخلاقی، مصداق مشخصی را هم ذکر می‌کند: «رييس وقت فدراسيون باور نمی کرد. تا اينکه اثبات شد مربيان پايه در آن دوره هم دلالی کردند، هم صغر سنی به مسابقات بردند و هم کارهای شرم آور انجام دادند.»
موقعيت زمانی که او اشاره می‌کند، مربوط به محروميت تيم نوجوانان ايران از سوی فيفاست. تيمی که سرمربی‌اش در ماجرای قتل همسر ناصرمحمدخانی نيز بازداشت شد. فريادشيران می‌گويد فدراسيون فوتبال بايد تمام مدارس فوتبال را تعطيل کند. در تلويزيون اعلام کند که هيچ مدرسه‌ای فوتبالی مجوز قانونی ندارد. سپس استاندارد‌هايش برای راه‌اندازی مدرسه فوتبال را اعلام کند.
او در برنامه ورزشی «راديو گفتگو» هم گفته: «مگر در مورد يک باشگاه مطرح، آن همه بحث پيش نيامد و افشاگری صورت نگرفت. اما چه اتفاقی افتاد؟ همان فرد اکنون در همان پست و همان باشگاه مشغول است.»
دنيای فوتبال نوشته: «منظورفريادشيران، افشاگری حسن روشن عليه رييس آکادمی باشگاه استقلال است که اسنادش را به خبرگزاری‌ها ارائه کرد و جنجال بزرگی راه افتاد اما در نهايت راه به جايی نبرد. آزار جنسی فوتباليست‌های رده سنی پايه، چندان هم در ايران بی سابقه نيست.»
در گزارش اين نشريه آمده: «مرداد ۸۹ مسئول ورزشگاه مرغوبکار، آزار جنسی بازيکنان مدرسه فوتبال خود را تکذيب کرد. اين تکذيبيه در پی چاپ اخباری بود که خبر از آزار جنسی نونهالان و نوجوانان در فصل تست‌گيری و استعداديابی می‌داد.»
گاهی دختران هوادار نيز آسيب می‌بينند. شاهرخ خسروی مسئول سابق کميته مشوقين باشگاه استقلال به سايت جهان نيوز گفته بود: «ما ليدری داريم که با تيم به شهرستان می‌رود. دخترهای معصومی که دم هتل می‌آيند تا بازيکن ها را ببينند، داخل اتاق ها می‌برد و...»
مجله دنيای فوتبال در گزارش خود با اشاره به بازداشت يکی از مسئولان مدارس فوتبال در جنوب تهران نوشته: «حتی گوشی تلفن همراهش پر از صحنه‌های تجاوز و عکس‌هاست. اما پس از ارسال پرونده به دادگاه، او از اتهامات تبرئه شد و به شغل خود بازگشت.»
XS
SM
MD
LG