لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

کشف «بزرگ‌ترین» حوزه گازی مدیترانه در آب‌های مصر


لوگوی شرکت ایتالیایی اِنی
لوگوی شرکت ایتالیایی اِنی

دولت مصر و شرکت ایتالیایی اِنی یکشنبه هشتم شهریور از کشف حوزه‌ گازی در آب‌های منطقه‌ای مصر در دریای مدیترانه خبر دادند که ممکن است یکی از «بزرگ‌ترین» حوزه‌های گاز طبیعی جهان باشد.

به گزارش خبرگزاری الشرق‌الاوسط مصر، شرکت اِنی اعلام کرده است که این حوزه، حاوی ۳۰ ترلیون متر مکعب گاز طبیعی است.

این حوزه گازی که «ظهر» نام گرفته، ۱۹۰ کیلومتر از سواحل مصر فاصله دارد. این حوزه مساحتی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد و عمق آن در مکان‌های مختلف از ۱۴۵۰ متر تا ۴۱۳۱ متر است.

این دومین حوزه گازی بزرگی است که امسال در خاورمیانه کشف می‌شود. پیش از این یک حوزه گازی دیگر در آب‌های اسرائیل کشف شده بود. این دو کشف باعث تغییراتی در سناریوهای انرژی رسانی در خاورمیانه و اروپا خواهند شد.

این دومین حوزه گازی بزرگی است که امسال در خاورمیانه کشف می‌شود. پیش از این یک حوزه گازی دیگر در آب‌های اسرائیل کشف شده بود. این دو کشف باعث تغییراتی در سناریوهای انرژی رسانی در خاورمیانه و اروپا خواهند شد.

شرکت اِنی با بیان اینکه حوزه جدید، برای چند دهه نیازمندی‌های مصر از گاز طبیعی را برآورد خواهد کرد، در عین حال افزود که عملیات حفاری و استخراج، حدود چهار سال به طول خواهد انجامید.

شرکت اِنی که از آن دولت ایتالیا است، بزرگ‌ترین تولید کننده خارجی انرژی در آفریقا به شمار می‌آید که از ۶۰ سال پیش در مصر فعالیت می‌کند. این شرکت ماه جون گذشته توافقی یک میلیارد دلاری با دولت مصر منعقد کرد که به آن اجازه جستجو و حفاری در سینا، خلیج سوئز، دریای مدیترانه و مناطقی در دلتای نیل را می‌دهد.

شریف اسماعیل وزیر نفت مصر گفت: «کشف حوزه گازی جدید راه را برای کشف‌های بعدی باز می‌کند و باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای افزایش عملیات جستجو می‌شود تا از این راه بتوانیم با افزایش تولید، نیازهای کشور را به نفت و گاز برآورد کنیم.»

شنبه کلاودیو دسکالزی مدیر اجرایی شرکت اِنی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر دیدار کرد تا او را در جریان دستاوردهای جدید قرار دهد.
مصر که از زمان انقلاب سال ۱۳۸۹ و سرنگونی نظام حسنی مبارک، از بحران اقتصادی رنج می‌برد، تلاش می‌کند با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ویژه در زمینه انرژی، به اقتصاد خود تحرک ببخشید.

مصر در سال‌های اندک گذشته، از قطعی طولانی برق به ویژه در تابستان رنج می‌برد، از این رو در تلاش است با ایجاد تغییراتی در شمار زیادی از نیروگاه‌های تولید برق خود، سوخت آن‌ها را از گازوئیل به گاز تبدیل کند.

درباره موضوع کشف حوزه گازی جدید در مصر، سایت اسرائیلی I۲۴ خبرداد که شرکت بریتانیایی بزرگ بریتیش پترولیوم ماه مارس گذشته با وجود کاهش قیمت جهانی نفت، از سرمایه‌گذاری حدود ۱۲ میلیارد دلاری برای جستجو و کشف گاز در آب‌های مصری با همکاری با شرکت روسی DEA خبر داده بود.

این شرکت افزوده بود که سرمایه‌گذاری‌هایش در منطقه دلتای نیل با هدف تامین تریلیون‌ها فوت مربع از منابع گاز صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود تولید آن سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شود.

پیش از این بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از توافقات بزرگی با مجموعه‌ای از شرکت‌های انرژی از جمله شرکت آمریکایی نوبل برای تولید گاز در حوزه‌های دریای مدیترانه خبر داده و اعلام کرده بود که این توافق در سال‌های آینده، میلیارد‌ها شیکل اسرائیلی برای مردم اسرائیل سود خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG