لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

فوربز: بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان


مجله فوربز فهرست روزآمدی از ميلياردرهای جهان را منتشر کرده که در آن «بيل گيتس»، مؤسس شرکت مايکروسافت، بار ديگر در صدر جدول ايستاده و جايگاه خود را به عنوان ثروتمندترين فرد جهان تثبيت کرده است.
به نوشته روزنامه ايندپندنت، آقای گيتس مقام نخست خود را در رقابت با «کارلوس اسليم هِلو» از کشور مکزيک باز پس گرفت.
در عين حال، بر اساس جدول منتشر شده توسط مجله فوربز، ايالات متحده آمريکا، اين سرزمين فرصت ها و دلارهای سبز، با فاصله از ديگر کشورها بيشترين تعداد ميلياردرها را دارا است.
رشد ارزش سهام شرکت های فعال در عرصه فن آوری يکی از دلايل عُمده ثروتمندتر شدن چهره هايی همچون «مارک زاکربرگ»، مؤسس سايت فيس بوک، است. نام زاکربرگ سال گذشته در رده ۶۶ اين جدول قرار داشت و امسال با ۴۵ پله صعود در جايگاه بيست و يکم ايستاده است.
از ديگر تغييراتی که در فهرست فوربز به چشم می خورد افزودن نام های «جَن کوم» و «برايان اَکتون»، برای نخستين بار، به ترتيب در رتبه های ۲۰۲ و ۵۵۱، است. به نظر می رسد دليل حضور اين دو در جمع اهالیِ دارایِ موجودی حساب ميلياردی، خريد برنامه کاربردی (اَپ) «واتس اَپ»، ساخته آنها، توسط فيس بوک باشد.
در رأس فهرست، صد البته، نام آقای گيتس به چشم می خورد که به تازگی از مقام خود به عنوان رئيس هيئت مديره شرکت مايکروسافت استعفا داد و در عين حال موافقت کرد که مجدد به عنوان مشاور ارشد در زمينه فن آوری به همکاری خود با اين مجموعه بزرگ ادامه دهد.
به نوشته مجله فوربز، ارزش تخمينی ثروت آقای گيتس در سال ۲۰۱۳ به رقمی معادل «۷۶ ميليارد دلار» رسيد.
بدين ترتيب آقای گيتس با يک جهش آقای هِلو، سرمايه دار و تاجر مکزيکی، را پشت سر گذاشت که ارزش دارايی هايش حدود ۷۲ ميليارد دلار برآورد شده است.
روزنامه ايندپندنت «بادکردن جيب اين توانگران» را علامتی خوب برای فعاليت های بشر دوستانه دانسته و می افزايد، آقای زاکربرگ - که در گشاده دستی از مَنش آقای گيتس و همسرش مِليندا سرمشق گرفته - سال گذشته بزرگترين حامی بنيادهای خيريه لقب گرفت.
در عرصه سياست نيز، پولدارترشدنِ پولدارها برای هر دو حزب بزرگ ايالات متحده خبری خوب است.
از يک سو نامزدهای محافظه کار می توانند از هم اينک خوشحال باشند که چارلز و ديويد کوک، دو برادر مالک شرکت صنايع کوک، با ثروتی ۴۰ ميليارد دلاری، در رده ششم جدول ميلياردرها جاخوش کرده اند. پولی که گفته می شود بخشی از آن برای از ميدان به در بردن باراک اوباما و دموکرات ها صرف خواهد شد.
از ديگر نام های فهرست، جورج سوروس، حامی پر و پاقرص ليبرال ها است که با سرمايه ای ۲۳ ميليارد دلاری به جايگاه ۲۶ جدول ثروتمندان صعود کرده است.
XS
SM
MD
LG