لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

آتش‌بس هفت ساعته اسرائیل آغاز شد


ارتش اسرائيل از آغاز يک «آتش بس يکجانبه» به مدت هفت ساعت، در عمليات خود در باريکه غزه خبر داده است.

ارتش اسرائیل می گوید اين «آتش بس يک‌طرفه» از ساعت ۱۰ بامداد دوشنبه سيزدهم مرداد آغاز شده و طی مدت هفت ساعت، آتشباری های زمينی، دريايی و هوايی اسرائيل متوقف خواهد شد.

در همين حال، اسرائيل گفته است «هر گونه تلاش شبه نظاميان غزه برای پايمال کردن آتش‌بس، پاسخی فوری خواهد گرفت».

در حالی که رسانه‌های اسرائيل يکشنبه دوازدهم مرداد اعلام کردند که ارتش اين کشور بخش عمده نيروهای خود را از نوار غزه بيرون آورده‌است، حمله ديگری به يک مدرسه سازمان ملل در غزه، دست‌کم ۱۰ کشته برجای نهاد.

اين سومين حمله مرگبار عليه مدارس تحت مديريت آژانس ويژه سازمان ملل در کمک‌رسانی به فلسطينيان در غزه، «اونروا»، در کمتر از ۱۰ روز اخير است.

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، در نيويورک گفت، بارها به اسرائيل در خصوص پناه گرفتن آوارگان در اين مدرسه اطلاع‌رسانی شده بود.

ايالات متحده آمريکا حمله روز يکشنبه اسرائيل به يک مدرسه تحت پوشش سازمان ملل را «شرم‌آور» خوانده و از آن ابراز «انزجار» کرد. دبيرکل سازمان ملل نيز اين حمله را محکوم کرد و آن را «عملی شنيع و جنايتکارانه» خواند.

آتش‌بس روز دوشنبه منطقه رفح را در بر نمی گيرد؛ ارتش اسرائيل از جمعه گذشته درگير عملياتی سنگين در اين بخش از جنوب غزه بوده است.

در اين وقفه، فلسطينيان فرصت دارند به مناطقی مانند «بيت لاهيا»، «جباليا» و «شجاعيه» بازگردند تا اگر خانه‌ای برايشان باقی است، وسايل باقيمانده از آن را بردارند.

ارتش اسرائيل از عصر شنبه، يازدهم مرداد، اقدام به نقل و انتقال بخشی از نيروهای خود در غزه کرده و آنها را به مرز اسرائيل با غزه نزديک‌تر کرده است.

با وجود آرايش جديد نظامی ارتش اسرائيل، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، تاکيد کرده است که «عمليات بر اساس نيازهای امنيتی» ادامه خواهد يافت.

اسرائيل که تاکيد دارد يکی از هدف های اين عمليات مقابله با «تونل های تروريستی» بوده است، يکشنبه سه دستگاه موتورسيلکت و ساز و برگ نظامی را از درون يکی از تونل های کشف شده در مرز غزه و اسرائيل، به رسانه ها نشان داد.

شمار تلفات فلسطينيان از مرز هزار و هفتصد نفر فراتر رفته و این درگیری‌ها، حدود نيم ميليون آواره برجای نهاده است.

۶۴ نظامی اسرائيلی، دو غيرنظامی و يک کارگر تايلندی، تلفات طرف اسرائيلی است.

اما با سپری شدن بيست و هشت روز از بحران غزه، هنوز پايانی برای آن متصور نيست.

XS
SM
MD
LG