لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

روز جهانی سالمندان و مسائل این قشر از جامعه در ایران


بر اساس تصویب سازمان ملل نهم مهرماه برابر با اول اکتبر ، به عنوان روز جهانی سالمندان در نظر گرفته شده است.

سازمان ملل ۲۵ سال پیش در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۹۰ ، طی نشستی عمومی ضرورت توجه به سالمندان را مورد تاکید قرار داد و یک سال بعد باز هم در نشستی عمومی اصول و معیارهایی برای افراد سالمند در سراسر جهان را تدوین و منتشر نمود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:08 0:00
لینک مستقیم

هدف این نشست‌ها که پس از آن در سال ۲۰۰۲ در مادرید نیز ادامه یافت فراهم ساختن موقعیت و امکاناتی برای افراد سالمند است تا بتوانند در شرایطی امن توام با منزلتی که شایسته هر انسانی‌ست این دوره از زندگی را به سر برند.

سن افراد سالمند بر اساس معیارهای سازمان ملل ۶۰ سال به بالاست ولی در ایران بر اساس آنچه در معیاربندی‌ها اعلام می‌شود افراد ۶۵ سال به بالا سالمند محسوب می‌شوند.

ایسنا خبرگزاری دانشجویان بر این اساس می‌نویسد در ایران شش میلیون و ۱۰۰هزار سالمند وجود دارد.

به گفته فرید براتی، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور هم اکنون امید به زندگی در زنان ۷۷ الی ۷۸ سال بوده و در مردان نیز ۷۳ الی ۷۴ است. یعنی یک فرد سالمند در ایران بین ۸ تا ۱۲ سال از سال‌های پایانی زندگی خود را در این دوران سپری می‌کند.

اما سالمندان در کشوری چون ایران با مسائل و مشکلاتی مواجهند که در بسیاری زمینه‌ها متفاوت از مشکلات سالمندی به‌طور عام و جهانی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش سالمان ملل، جمعیت سالمند جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی ۱۵ سال دیگر به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

سازمان بهزیستی کشور پیش‌بینی می‌کند که در سال ۱۴۱۵ نرخ جمعیت سالمند حدود ۱۲ درصد خواهد بود و جمعیتی بیش از ۱۲ میلیون نفر را شامل خواهد شد.

اما نکته درناک در مورد سالمندان نحوه نگاهداری از آنان است.افراد سالمند را نمی‌توان در همان شرایطی نگاهداری کرد که سایر افراد خانواده در آن به‌سر می‌برند. چه بسا بی‌حرمتی‌ها و جرایمی که در جوامع گوناگون – از جمله ایران – در مورد سالمندان صورت می‌گیرد تنها به دلیل آن که این افراد قادر به دفاع از حقوق خود نیستند. به همین دلیل، گاه سالمندان ترجیح می‌دهند به تنهایی زندگی کنند ولی سوال این است که چنانچه یک فرد سالمند از توان کافی برای تنها زیستن برخوردار نباشد چه بلایی بر سرش می‌آید؟

از سوی دیگر بر اساس نگاه غالب در جامعه ایران، برای یک فرد سالمند حتی حق ازدواج مجدد یا طلاق را قائل نیستند.

به گفته فرید براتی، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ۲۳ درصد زنان سالمند در ایران تنها زندگی می‌کنند و زنان بیشتر از مردان به سراهای سالمندی سپرده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG