لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

درگیری‌های سنگین در فرودگاه دونتسک


نیروهای هوادار روسیه در فرودگاه دونتسک
نیروهای هوادار روسیه در فرودگاه دونتسک
نیروهای اوکراین روز دوشنبه، پنجم خرداد ماه، عملیاتی را برای بازپس گیری فرودگاه دونتسک آغاز کردند. به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، درگیری‌های شدیدی از این منطقه گزارش شده‌است.

«دنیس پوشیلین»، رهبر جدایی‌طلبان جمهوری خودخوانده «دونتسک» بر روی توئیترش اعلام کرد که از روز دوشنبه در «دونتسک» حکومت نظامی برقرار می‌کند. «دونِتسک» یکی از استان‌های جدایی‌طلب شرق اوکراین است.

همزمان، فرودگاه دونتسک، به دلیل مداخله جدایی‌طلبان که خواستار تخلیه نگهبانان فرودگاه بودند صبح امروز بسته شد.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از پرواز هواپیماهای جنگنده و برخاستن دود و شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف فرودگاه است.

این درگیری‌ها، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز یکشنبه صورت می‌گیرد.

پترو پوروشنکو، میلیاردر اوکراینی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در دور نخست شده‌است. پترو پوروشنکو، صاحب مجموعه‌ای بزرگ از شرکت‌های شکلات‌سازی، گفته خواستار پایان دادن به جنگ و بازگرداندن صلح است.

پوروشنکو همچنین اعلام کرده‌است که در اواسط ماه ژوئن با مقامات روسی و جدایی‌طلبان هوادار روسیه دیدار می‌کند.

​سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز دوشنبه، پنجم خرداد ماه، گفت «ما آماده گفتگو با نمايندگان کی‌يف و با پترو پوروشنکو هستيم.»

کرملين طی هفته‌های گذشته نه تنها شبه‌جزيره کريمه، بخشی از خاک اوکراين، را به فدراسيون روسيه الحاق کرده است، بلکه به‌طور گسترده از سوی غرب متهم به دخالت در اوضاع اوکراين و آشوب‌های جدايی‌طلبانه در شرق آن کشور است. آنچه روسيه، خود آن را رد کرده است.

پترو پوروشنکو نيز گفته است کی‌يف، هرگز «اشغال کريمه» را نخواهد پذيرفت.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز يک‌شنبه چهارم خرداد، ابراز اميدواری کرد که انتخابات اوکراين، که نتايج اوليه آن حاکی از پيروزی پترو پوروشنکو است، به متحد شدن آن کشور کمک کند.
XS
SM
MD
LG