لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

هفتاد و دومین سالگرد آزادسازی اردوگاه «مرگ» آشویتس


در هفتاد و دومین سالگرد آزادسازی اردوگاه کار اجباری​ آشویتس، نخست وزیر لهستان و جمعی از بازماندگان به قربانیان هولوکاست ادای احترام کردند.

آشویتس که یکی از بزرگترین و مجهزترین اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها بود در ۳۷ مایلی غرب شهر کراکوف لهستان، نزدیک به مرز آلمان- لهستان مستقر بود.

به گزارش رویترز، بئاتا شدوو، نخست وزیر لهستان خطاب به جمعیت حاضر گفت که رنج‌های قربانیان هولوکاست «زخم‌هایی است که هرگز بهبود نخواهد پذیرفت و هرگز نباید فراموش شود.»

در حالی‌که موج یهودی‌ستیزی در اروپا رو به افزایش است، شددو تاکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند میزان رنجی را قربانیان هولوکاست تجربه کردند درک کند.

وی افزود:«من می‌خواهم پیامی را دوباره و امروز از این مکان بفرستم (و آن این است) که آنچه در این اردوگاه آلمانی‌ها اتفاق افتاد شیطانی بود..و شر می‌تواند بر خیر پیروز شود. حقیقت و به خاطر داشتن آن، وظیفه ماست. آنها سلاح ما در برابر شر اند.»

در سال‌های بین ۱۹۴۰ و ۱۹۴۵، آشویتس تبدیل به مجموعه‌ بسیار بزرگی شامل سربازخانه، بازداشتگاه، اتاق‌‌های گاز و کوره‌های آدم سوزی شده بود. بیش از یک میلیون نفر، اغلب یهودیان، در این مجموعه کشته شدند. این اردوگاه مرگ که از آن به عنوان «نماد بیرحمی انسانی نسبت به هم‌نوعان خود در قرن بیستم» یاد می‌شود، درفهرست میراث جهانی یونسکو قرار داد و سالانه هفتصد هزار نفر از آن بازدید می‌کنند.‌ای ارودگاه توس ارتش سرخ اتحادجماهیرشوروی در روز ۲۷ ژانویه سال ۱۹۴۵۵ آزاد شد.

دولت لهستان نگران است که جهانیان فراموش کنند که آشویتس اردوگاهی بود که توسط دولت نازی آلمان در خاک اشغال شده لهستان تاسیس شده بود. آنها کارزاری را برای مقابله با استفاده از عبارت «اردوگاه مرگ لهستانی» در رسانه‌های بین‌المللی به راه انداخته اند.

نیمی از شش میلیون یهودی کشته شده در هولوکاست ساکن لهستان بودند.

XS
SM
MD
LG