لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

بخشی از تالاب مرزی هورالعظیم در آتش سوخت


 تالاب هورالعظیم
تالاب هورالعظیم

مدیرکل محیط زیست خوزستان از آتش سوزی در بخشی از نیزارهای «بخش عراقی» تالاب مرزی هورالعظیم در روزهای سه شنبه و چهارشنبه خبر داد و گفت که دود و بوی ناشی از این حریق در شهرستان‌های شادگان و اهواز نیز منتشر شده است.

در همین حال جاسم مرمضی، مشاور استاندار خوزستان، نیز ازخشک شدن « ۹۰ درصد» از تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت که به دلیل کم‌آبی رودخانه کرخه، دیگر آبی به این تالاب نمی‌ریزد و شرایط آن«بسیار بحرانی» است.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان، روز چهارشنبه، ۲۱ مرداد، با اشاره به تصاویر ماهواره ای گفت که آتش سوزی تالاب مرزی هورالعظیم در «یک نوار چهار کیلومتری»و «در فاصله پنج تا ۱۰ کیلومتری خاک عراق» رخ داده اما وسعت آن به صورت دقیق مشخص نشده است.

به گفته آقای لاهیجان‌زاده، تصاویر ماهواره ای در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که این آتش خاموش شده اما هنوز دود در منطقه مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی همچنین گفت که «هر سال» در فصل تابستان در بخش «ایرانی» تالاب هور العظیم نیز آتش سوزی رخ می‌دهدو «امسال نیز به صورت بسیار محدود رخ داده است.»

تالاب هور العظیم با وسعت ۱۲۷ هزار هکتار در غرب خوزستان قرار دارد و رودهای کرخه، نیسان، سابله از منابع آبی آن هستند.

این تالاب تنها باقی مانده تالاب‌های عظیم بین‌النهرین است و از نظر تنوع زیستی و سابقه تاریخی، اهمیت جهانی دارد.

یک سوم تالاب هور العظیم در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.

براساس گزارش‌ها، ۸۰ درصداز آب رودخانه کرخه، منبع اصلی تأمین آب این تالاب، در دو سال گذشته کاهش یافته است.

درهمین حال مدیر کل محیط زیست خوزستان خبر داد کهقطع شدن آب ورودی به تالاب هور العظیم در ماه‌های گذشته باعثپایین آمدن سطح آب و مرگ و میر ماهیان در چند روز گذشته شده است.

به گفته آقای لاهیجان زاده، پس از مرگ و میر ماهیان، با موافقت سازمان آب و برق خوزستان، مقداری آب وارد تالاب هور العظیم شده است، درحالیکه این تالاب دست کم هفته‌ای یک بار نیازمند ورود آب است.

درهمین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، جاسم مرمضی، مشاور استاندار خوزستان، روز چهارشنبه، شرایط ماهی‌های رودخانه کرخه و تالاب هورالعظیم را «وخیم» توصیف کرد.

دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، با وجود مخالفت سازمان محیط زیست، در سال ۸۷ بیش از ۷ هزار و پانصد هکتار از اراضی تالاب هور العظیم را برای اکتشافات نفتی در اختیار وزارت نفت قرار داده بود.

در همین حال مقامات سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند که این تالاب پس از خشک شدن به یکی از کانون های اصلی شکل گیری گرد و غبار در استان خوزستان تبدیل شده است.

درهمین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، روز یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، خبر داده بودکه آب‌گیری تالاب هورالعظیم با هدف «رفع کانون‌های گرد و غبار»، از یک سال پیش آغاز شده است.

انتشار این گزارش‌ها درباره تالاب هور العظیم در حالی است که سازمان حفات محیط زیست ایران در فروردین ماه اعلام کرده بود که بیش از پنجاه درصد از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خشک شده یا در معرض نابودی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG