لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۱

انسان‌ها‌ی اولیه «۱۳۰ هزار سال» پیش وارد قاره آمریکا شدند


باستان شناسان می‌گویند به شواهدی دست یافته اند که نشان می‌دهد انسان‌ تقریبا صد هزار سال پیش‌تر از آنچه تا کنون فرض می‌شود، پا بر سواحل جنوبی کالیفرنیا گذاشته است
باستان شناسان می‌گویند به شواهدی دست یافته اند که نشان می‌دهد انسان‌ تقریبا صد هزار سال پیش‌تر از آنچه تا کنون فرض می‌شود، پا بر سواحل جنوبی کالیفرنیا گذاشته است

باستان شناسان می‌گویند به شواهدی دست یافته اند که نشان می‌دهد انسان‌ها بسیار زودتر از آنچه که تا کنون تصور می‌شود، پا بر خاک قاره آمریکا گذاشته‌اند.

به گزارش واشنگتن‌پست و گاردین، دکتر توماس دمیر و دستیارانش در موزه تاریخ طبیعی شهر سن‌دیگو، در جنوب کالیفرنیا در مقاله‌ای که این هفته در مجله معتبر علمی نیچر منتشر کرده‌اند، ادعا کرده‌اند که گونه‌ای از انسان‌ها ۱۳۰ هزار سال پیش، یعنی تقریبا صد هزار سال پیش‌تر از آنچه تا کنون فرض می‌شود، پا بر سواحل جنوبی کالیفرنیا گذاشته اند.

این گروه دیرین‌شناسان می‌گویند که بررسی استخوان‌های یک پستانک‌دندان (ماستودون، جانوری از راسته فیل‌سانان که نسلش منقرض شده است) که بیست سال قبل در طی عملیات خاک‌برداری برای احداث یک بزرگراه در سن‌دیگو کشف شده بود، نشان می‌دهد که این مردم ناشناخته با استفاده از پنج تکه سنگ سنگین، استخوان‌های این حیوان را شکسته و مغز آن را خورده‌اند. پس این ابزارها و استخوان‌ها را در خاک‌های نرم همان منطقه رها کرده‌ و ناپدید شده اند. مشخص نیست که این افراد متعلق به چه دسته از انسان‌های ماقبل تاریخ بوده‌اند.

اگر ادعای دکتر دمیر و همکارانش درست باشد، آن وقت تاریخ ورود گونه انسان به قاره آمریکا، هزاران سال به عقب باز می‌گردد و در این باور که انسان مدرن اولین نوع از گونه انسان بود که پا بر این قاره گذاشت، زیر سوال می‌رود. به گزارش نیویورک تایمز، اگر این ادعا درست باشد، شاید باید به دنبال کشف گونه دیگری از انسان‌ها بود، چرا که شواهد نشان می‌دهد انسان مدرن تنها بین ۵۰ تا ۸۰ هزار سال گذشته بود که از قاره آفریقا خارج شد.

اما در این ادعا تردیدهای زیادی هم وجود دارد. بسیاری می‌گویند برای این ادعای خارق‌العاده، باید شواهد خارخ‌العاده‌ای هم وجود داشته باشد. دکتر دیوید ملتزر، دیرین‌شناس دانشگاه سوترن متدیست می‌گوید: «شما نمی‌توانید تاریخ حضور بشر در برّ جدید (قاره آمریکا) را بر اساس شواهد مبهمی مثل استخوان‌های شکسته و سنگ‌های ناشناس، صد هزار سال به عقب برگردانید. آنها (نویسندگان مقاله) باید راه بهتری برای اثبات اینکه وجود این استخوان‌ها و سنگ‌ها کار خود طبیعت نیست، پیدا کنند.»

سال‌هاست که زمان ورود اولین انسان به خاک قاره آمریکا مورد بحث دیرین‌شناسان است. اغلب باستان‌شناسان عقیده دارند که ورود انسان به خاک قاره آمریکا در اواخر عصر یخبندان، تقریبا ۲۵ هزار سال قبل، صورت گرفته‌است. آنها می‌گویند این انسان‌های اولیه از طریق مرز زمینی بین آلاسکا و آسیا به قاره آمریکا رسیده‌اند. با آنکه در خصوص زمان دقیق این مسافرت بین باستان شناسان توافق وجود ندارد، اما حدسیات آنها بین چند صد سال و چند هزار سال متفاوت است. این تحقیق تازه این زمان را صد هزار سال به عقب می‌برد. دکتر دمیر با اذعان به اینکه وی و گروهش ادعای بزرگی کرده‌اند، می‌گوید که بزرگی این عدد نباید باعث شود که شواهد موجود نادیده گرفته شوند. به گفته وی، هدف این است که حالا با دید دیگری به شواهد موجود نگاه کرد.

XS
SM
MD
LG