لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

جستجو برای پیدا کردن مظنون حمله برلین در سراسر اروپا ادامه دارد


انیس عامری، مظنون تونسی حمله برلین.
انیس عامری، مظنون تونسی حمله برلین.

در حالی که جستجوها برای پیداکردن انیس عامری، مظنون تونسی حمله برلین ادامه دارد، دادستانی آلمان می‌گوید چهار نفر را که با او در ارتباط بوده‌اند، بازداشت کرده است.

دادستانی آلمان جزئیات بیشتری درباه افراد بازداشت شده از جمله هویت و ملیت آنها اعلام نکرده است.

انیس عامری متهم است که شامگاه دوشنبه با راندن یک کامیون در یک بازارچه کریسمس در برلین،‌۱۲ تن را کشت و ۴۸ تن را مجروح کرد.

عملیات برای بازداشت او در سراسر کشورهای عضو پیمان شینگن ادامه دارد از جمله صبح روز پنج‌شنبه پلیس دانمارک بخشی از یک بندر در شمال این کشور را به ظن حضور انیس عامری جستجو کرد.

پلیس ویژه آلمان نیز در ساعات ابتدایی روز پنج شنبه به چند محل مختلف از جمله یک مرکز اسکان پناهجویان در مرز این کشور با هلند و نیز دو آپارتمان در برلین حمله کرد.

تمهیدات امنیتی نیز در کشورهای مختلف اروپایی تشدید شده است.

دادستانی آلمان، چهارشنبه شب، با انتشار دو عکس از انیس عامری، جایزه‌ای به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو برای یافتن او تعیین کرد.

دادستانی آلمان، چهارشنبه شب، با انتشار دو عکس از انیس عامری، جایزه‌ای به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو برای یافتن او تعیین کرد.

‌مقام‌های آلمان با اعلام نام و تصویر این جوان تونسی گفته‌اند که او ۲۴ سال سن دارد و پیشتر به عنوان مظنونِ احتمالی، تحت نظر بوده اما به دلیل نبودن مدارک کافی، نظارت بر او برداشته شده بود.

در همین حال برادر انیس عامری در گفت و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از او خواسته است که تسلیم پلیس شود. عبدالقادر عامری گفته است که از خبرهای منتشر شده پیرامون برادرش شوکه شده است. گفته شده است که او از طریق فیس بوک و تلفن با برادرش در تماس بوده است. برادر انیس عامری گفته است در صورت اثبات نقش داشتن برادرش در حمله برلین خانواده ارتباطش با او را قطع خواهد کرد. خانواده انیس عامری ساکن شهر وسلاتيه در مرکز تونس هستند.

دادستانی آلمان، انیس عامری را مسلح و خطرناک توصیف کرده و گفته است که او تابستان سال گذشته وارد آلمان شد و تقاضای پناهندگی کرد اما این تقاضا در ماه ژوئن سال جاری رد شد. با این همه روزنامه «زود دویچه» چاپ آلمان گزارش داده است که وی اجازه اقامت موقت در این کشور را پیدا کرده بود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه به نقل از دادستانی آلمان، اخراج انیس عامری به علت مشکلات اداری و عدم شناسایی‌اش در تونس انجام نشده بود و بر پایه گزارش‌ها، دولت تونس روز چهارشنبه مدارک مربوطه را برای اخراج وی از آلمان، ارائه کرده است.

قرار است از روز پنج‌شنبه بازارچه‌های کریسمس در برلین پس از سه روز تعطیلی بازگشایی شوند، این در حالی است که پلیس آلمان تدابیر امنیتی را در نقاط مختلف کشور افزایش داده است.

در همین حال وزارت خارجه اسرائیل تائید کرده است که یک شهروند زن این کشور در میان کشته شدگان حادثه برلین شناسایی شده است. فرد کشته شده دالیا علایکیم معرفی شده و گفته شده همسر او نیز در میان زخمی شدگان این حادثه است. این زوج ۶۰ ساله در سفر توریستی به آلمان بودند.

پیشتر وزیر کشور آلمان گفته بود حال ۱۴ تن از ۲۴ فردی که به دنبال حادثه برلین در بیمارستان بستری هستند، وخیم است و بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند.

شبکه «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) روز سه شنبه سی‌ام آذر، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یک سرباز داعش» عملیات برلین را انجام داده و شهروندان کشورهای «ائتلاف» را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG