لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

احمد خاتمی:دعواهای رسانه‌ای مسئولان به مصلحت انقلاب نیست


احمد خاتمی،امام جمعه تهران
احمد خاتمی،امام جمعه تهران

تعدادی از امامان جمعه ایران از رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه خواستند که اختلاف‌های خود را در رسانه‌ها مطرح نکنند و درعین حال از قوه قضائیه حمایت کرده و «انتقاد» از این قوه را « فتنه جدید »،و تخریب آن را برنامه«دشمن» خواندند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،احمد خاتمی،امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۱۷ دی،خواستار آن شد که مقامات جمهوری اسلامی درباره اختلافهای خود« سعه صدر داشته باشند» و « از تهمت و دروغ پرهیز»کنند.

آقای خاتمی تاکید کرد که« دعواهای رسانه‌ای مسئولان به مصلحت انقلاب نیست» و «خروجی آن برای دشمنان این است که می گویند فساد در ایران سیستماتیک شده است».

امام جمعه تهران در عین حال گفت که تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ « دشمن برروی اختلاف و ایجاد دو قطبی کردن جامعه، تخریب نهادهای قانونی نظام به ویژه قوه قضاییه و پرکردن فضای مجازی از دروغ، حرکت می کند».

در روزهای گذشته رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه ایران تلویحا یکدیگر را به فساد مالی متهم کرده اند.

حسن روحانی،رئیس جمهوری ایران،خواستار شفاف شدن حساب های قوه قضائیه شده و درمقابل صادق لاریجانی،رئیس قوه قضائیه، ضمن مطرح کردن ادعای کمک بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی آقای روحانی درسال ۹۲ ،تهدید کرده که مسئولان ستاد آقای روحانی احضار و در صورتی که لازم باشد،بازداشت خواهند شد.

غلامحسین محسنی اژه ای،سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، نیز خواستار اعلام هزینه‌های ستاد انتخاباتی آقای روحانی در سال ۹۲ شده و گفته که علت زیاد شدن«فشارها» به این قوه، برخوردهایی است که با« آقازاده‌های مفسد و مفسدان دانه درشت و افراد منتسب به قدرت» انجام شده است.

درهمین حال امام جمعه تهران خواستار آن شد که قوه قضائیه به پرونده‌های فساد «با سرعت و دقت بیشتر» رسیدگی و «قاطعانه حکم صادر کند».

محمد شاهچراغی،امام جمعه سمنان،نیز گفت که « سوق دادن افکار عمومی برای انتقاد» از قوه قضائیه، «فتنه جدید» است.

به گزارش خبرگزاری فارس،وی تاکید کرد که «انگلیس فرمان حمله به قوه قضائیه را داده، درحالی‌که قوه قضائیه جلوی فتنه و فساد را گرفته است».

آیت الله علی خامنه ای،رهبر جمهوری اسلامی،و نزدیکان او از اعتراضها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می برند.

درهمین حال امام جمعه اردبیل گفت:« مردم سؤال می‌‌کنند که این ادعاها چرا در موسم انتخابات مطرح می‌شود؟ آیا اینها حق الناس نبودند؟ آیا این به معنی ایجاد انشقاق در جامعه و حرکت به سمت دو قطبی کردن جامعه نیست؟».

به گزارش خبرگزاری تسنیم،حسن عاملی اضافه کرد:« تردیدی نیست که باید جلوی اجحاف به بیت المال گرفته شود ولی طرح آن از تریبون‌های رسمی هیچ محملی ندارد».

کشمکش اخیر نخستین تقابل مسئولان دو قوه مجریه و قضائیه در ایران نیست و پیش از این نیز در مواردی روسای این دو قوه و در پی آن مسئولان رده بالای دو قوه با یکدیگر مجادله کلامی داشته‌اند.

درسالهای گذشته همچنین تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس،حسین فریدون، برادر حسن روحانی، را به «فساد اقتصادی» متهم کرده و در همین حال ۴۶ نماینده اصولگرا روز ۱۵ دی خود از رییس‌جمهوری ایران خواسته بودند تا برادرش را به قوه قضائیه معرفی کند.

حسین فریدون نیز پیش از این اعلام کرده که از تعدادی از نمایندگان مطرح کننده اتهام«فساد مالی» علیه او، شکایت کرده است.

در سال‌های گذشته همچنین اتهام‌هایی درباره فساد اقتصادی فاضل لاریجانی با حمایت برادرش صادق لاریجانی مطرح شده، اما رئیس قوه قضائیه ادعاها درباره حمایت از برادرش را تکذیب کرده است.

برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله علی اکبر ناطق نوری و احمد توکلی نیز به عملکرد قوه قضائیه در برخورد با فسادهای اقتصادی انتقاد کرده اند.

همچنین بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی و نهادهای حقوق بشری از عملکرد قوه قضائیه در پرونده‌های سیاسی انتقاد و بارها تاکید کرده اند که در مورد زندانیان و به خصوص زندانیان سیاسی حتی قوانین جمهوری اسلامی نیز رعایت نمی شود و آنان از دادرسی عادلانه محروم هستند.

در همین حال کانون مدافعان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه،۱۵ دی،خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه ایران به دلیل «مسئولیت مستقیم در همه بی‌عدالتی‌ها، فسادها و ناامنی‌ها در دستگاه قضایی و جامعه» شده و از نمایندگان مجلس نیز خواسته بود تا خواستار «پیگرد قضایی» صادق لاریجانی شوند.

XS
SM
MD
LG